• ulrikaikina

Framfall?

inte sa kul men jag misstanker att jag fatt framfall, 2 manader efter forlssningen. Ar det nagon mer som varit med om det? Vad gor man at det? Vad innebar det? usch och fy..=( ska till gynekologen om ett par dagar men skulle garna vilja hora om nagon annan stackare drabbats och hur det gick!

• Svar på tråden Framfall?
  • MissOsbourne

Jag undrar hur man märker det?

• KissTheDawn

hur 17 märker man det? jag har missat mina knipövningar så jag är orolig..

• soraya

Jag trodde jag fått framfall - förra helgen kände jag plötsligt hur något bara buktade ut ur slidöppningen. Panik!! Inte kul, och stackars sambon tvingades känna också...

Fick snabb tid hos bm som sa att det INTE var framfall, "bara" främre slidväggen som sjunkit inåt och nedåt. Kul känns det dock inte. Nu kniper jag som en tok, så något gott förde det väl med sig...

Varför tror du att du fått framfall? Vad är det som känns så?

• ulrikaikina

Soraya, kanske ar det bara det! =) Kanner nagot som buktar ut vid slidoppningen, som liksom ligger for utgangen som en rafflad matta. Man kan trycka lite pa det men det faller liksom tillbaka. Kanns i alla fall superlaskigt.

Gick det over for dig av sig sjalvt?? hoppas, hoppas att det ar samma sak for mig....jag lovar att knipa resten av mitt liv om det bara forsvinner!

• soraya

Låter som det som jag har. Ja, jag skriver har, för det är kvar. Det buktar mindre nu när jag knipit som en tok i en vecka, men borta är det inte. Men, men, det har bara gått 3 månader sedan förlossningen. BM trodde att det skulle gå tillbaka så småningom. Jag hade tydligen ovanligt mycket "häng" för att vara förstföderska, dock. "Så här ser gamla kvinnors underliv ut", sa hon. Skitkul...

(Är du i Kina på riktigt, förresten? Jag bodde där i några år.)

• ulrikaikina

Soraya, tack for svaret! Nej, det ar ju inte sa kul att redan ha en massa hang...man far kanske ta och "lyfta sig" darnere da =) Men hellre hang an framfall.

Ja, vi bor faktiskt i Kina, i Suzhou utanfor Shanghai. Men i dag hade jag velat vara i Sverige, och kunnat ga till min BM....Var i Kina bodde du?

• soraya

Vi bodde i Guangzhou, lite längre söderut än du.
    Sedan ett par år i det "andra" Kina, Taiwan.
    Suzhou minns jag som ganska lagom stort - men stan har väl vuxit enormt sen jag var där ´98, med stora industriområden och så. En av mina bästa vänner (svenska) jobbar och bor i Shanghai nu. Spännande, jag längtar tillbaka...

• Elut

Om man får framfall kan det räcka att sätta in en ring, en typ av pessar som hindrar livmodern från att falla framåt. Annars kan det behöva opereras.

Ulrikaikina, jag tycker att det låter som det "häng" soraya skriver om. Tror inte att det är så vanligt med framfall i tidig ålder och efter endast ett barn. Vanligare om man föder många barn väldigt tätt.

Knip på du och tänk på att inte utsätta din bäckenbottenmuskulatur för inödig påfrestan. Undvik löpning, hopp och tunga lyft. Knip innan du nyser och hostar.

Håller tummarna för att det går bra för dig hos bm.............

• Trebarnmor

Hej

Jag har också haft liknande "utbuktning" eller vad man kan kalla det och trodde jag hade framfall. Fick en tidigare tid hos barnmorskan och hon sa också att slidväggen sjunkit lite, men att knippet var okej. Så nu är utbuktningen borta, men tror inte jag gjort knipövningarna så mycket som jag borde. Fick tredje barnet för 4 mån sedan.

• Trebarnmor

Hörde nån fått tipps av en sjukgymnast att man kan vagga från sida till sida med höfterna och knipa...ska vara effektivt ska hjälpa bäckenmusklerna.

• ulrikaikina

Soraya,

ja, det ar nog inte alls samma Suzhou som 98....nu ar det en storstad med massor av industriomraden. Men centrum kanns fortfarande som en ganska liten stad. Kul med nagon mer som bott i kina! Gynekologen jag ska till finns i Shanghai, det ar dit man aker for lakarbesok och sant. Har pratar de inte direkt nagon engelska tyvarr.

Elut,
    jag hoppas du har ratt! Det har uppkom nar jag hade tranat for forsta gangen, far val ligga lagt med det ett tag da....

• ulrikaikina

Trebarnmor,

tack! da ska har gungas. For det at ju svart att fa till bra knipovningar, tycker jag.

Svar på tråden Framfall?