• Ribbon

Hus uppvärmning

Behöver lite råd och tipps om vad för uppvärmning som är bra att sätta in i huset.

Funderar på pellets...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-08 14:20:58:
    FAN.... kan inte dra jordvärme är för mycket sand i backen.... måste ta bergvärme och då kan det hända att jag måste borra ca 250-350meter och det är inte så många som gör det.

HJÄLP....

Vem vet av billigaste leverantörer av pellets.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-08 14:21:02:
    FAN.... kan inte dra jordvärme är för mycket sand i backen.... måste ta bergvärme och då kan det hända att jag måste borra ca 250-350meter och det är inte så många som gör det.

HJÄLP....

Vem vet av billigaste leverantörer av pellets.

• Svar på tråden Hus uppvärmning
  • FixarFrasse

Det beror ju lite på hur systemet ser ut idag.

Funderar du på pellets, antar jag att du har panna med brännare (olja?) idag och en OK skorsten?
    Tänk på att man ska kånka ganska mycket med säckarna, väljer du bulkleveranser behöver du utrymme för någon typ av silo (plus att du får en del sönderslagna pellets när de blåser in dem). Du får ta hand om askan lite då och då vilket kan vara lite knökigt om du inte har en panna med bra askningslucka (d v s lite nyare varianter där du får vika ut brännaren och dammsuga o s v).
    MEN fortfarande ett billigt och bra alternativ med om du kan leva med ovanstående.

Funderar du på värmepumpar (förutom luft-luft) ta också hänsyn till vilken typ av radiatorer du har idag, så du inte måste byta dem o s v.

• Ribbon

Måste tyvärr sätta brännaren i närliggande byggnad... och gräva tunnel in i huset.

Just nu är det Direktverkande el men tilläggande vedeldning i små spisar... det är ett lite äldre hus.

Jord och bergvärme tror jag tyvärr inte på i längden.

• FixarFrasse

Hmm, då får du ju lägga till rördragning och radiatorinstallation också. Plus kanske en skorsten?

Totalinvesteringen blir då relativt hög.
    Är inte en luft-luft pump ett alternativ för dig, kanske i synnerhet om du kan stödelda i vedspisar?
    Kommer du över ved till ett rimligt pris?
    Om veden är billig för dig är det nog högst tveksamt att du kan få ekonomi att installera ett komplett pelletssystem med hänsyn tagen till investeringskostnaden. Jag hade nog sett till så att dina direktelelement är hyfsat friska och kompletterat så mycket jag kunde med ved!
    Än om elpriset stadigt går uppåt så vågar jag säga att du har ekonomi att köra på detta sättet i fem år till! Och dessutom avvakta och se, plötsligt beskattas pellets också och då är det inte så kul....
    Hur stort är huset?

• NiklasG

Dagens luftvärmeväxlare har väl fått en riktigt bra verkningsgrad vad jag läst någonstans (Någon tidskrift). Men det är ju lite att investera i och så blåser det en del.

Vi hade tur och kunde ansluta fjärrvärme när vi köpte hus. Den gamla oljepannan åkte ut direkt. Två nya rum fick vi direkt då oljetråget befann sig i källaren.

Visst är inte fjärrvärme det mest ekonomiska... Men det är väldigt smidigt. Och vi hade redan vattenburen värme. Vi passade även på att byta samtliga termostater på elementen. Mest bara för att jag fick så ruskigt bra pris på grejorna av en kompis.
    Jag säga att jag inte ångrat att vi gick in på fjärrvärmen.

Vad man än bestämmer sig för är det svårt att verkligen räkna hem investeringen.

• FixarFrasse

Jepp, naturligtvis är det en bekvämlighetsgrad också man ska ta hänsyn till som ska värderas. Personligen hade jag inte släpat omkring på pellets eller ved för att spara 5 papp om året. Börjar man komma upp närmre de tio kan man ju börja fundera...

• Ribbon

Huset är på 75kvadrat nere och ca 50uppe. Murstock finns med två vedspiser en uppe och en nere... Kall källare för mat men annars så är det torpargrund och lösvirke byggt.

Har tittat på värmeväxlare men då måste jag gräva långt och djupt... det ligger nämligen på sandbank.

Men att pelletsen skall beskattas betvivlar jag efter som Kojoto avtalet är globalt.

• FixarFrasse

OK, 120 kvm på ett och ett halvt plan.
    Om du inte hade stödeldat med ved alls, utan bara elvärmt hade jag nog gissat på att du ligger på 20 000:- i uppvärmningskostnad (plus kanske 8-10 för hushållsel).

Vad skulle det innebära att installera pelletsbrännare i kostnad; om jag förstått saken rätt måste du ju sätta brännaren i sidobyggnad, fixa en rörkulvert, bygga en skorsten (för där fanns väl ingen i sidobyggnaden?) samt installera vattenburet system i huset.
    Grova prisuppskattningar:
    Panna, brännare och skorsten: 70-100'
    Radiatorer och rördragning; tja, räkna ett snitt på 5' per radiator inkl rördragning; att dra rören i kulverten är nog relativt försumbar.
    120 kvm, tja, då har du kanske 12-15 radiatorer totalt...? Säg 60' på vattenslingan + radiatorerna...

Säg 140-160' på totalinvesteringen.
    OK, låt oss säga att du klarar dig med pellets för 10 000:-/året och inte tar med räntekostnader. Då har du ändå en 12-15 år innan systemet har betalt sig...

Återigen; kan du köpa ved till rimliga pengar och stödja med så ska du nog fundera!

• Ribbon

Sidobyggnaden har redan skorsten... en bagarstuga... så det finns där och om jag inte tar fel så en "FET" brännare ligger på 50 och sen så kommer radiatorer på 4,8.
    Vatten slingan kommer jag med lite god vana att göra mycket själv...
    Och efter som jag konventerar från DVE så har jag 30 i avdrag så 90 tror jag det är som jag räknat på och då är det inte så långt innan jag får igen pengarna specielt om vi säljer.

Ved är ju fint att kunna stödelda med det blir ju så skön värme av det.
    Så jag kommer ju inte att ta bort spisarna i alla fall.
    Men kanske investrar i bra ved utrustning i stället för Pellets...*leR*

• Albins Farsa

Finns mindre smidiga pelletskaminer med fläkt, men även luftvärmepump är vettigt. Dock beror verkningsgraden av planlösning och utetempratur. Men vad är sämre än olja eller direktverkande el idag???

• Ribbon

Så sant så , sitter just nu och tittar på de nya pallets kaminerna och de har ju väldigt hög verkningsgrad och dessutom låga kostnader att köpa in.

Tittar lite på ECO Air... och Therima kaminer.
    Om man vill kan man ju sätta bredare till dessa om man vill sänka kostnaden på varmvatten.

Svar på tråden Hus uppvärmning