• Ribbon

Hus uppvärmning

Behöver lite råd och tipps om vad för uppvärmning som är bra att sätta in i huset.

Funderar på pellets...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-08 14:20:58:
    FAN.... kan inte dra jordvärme är för mycket sand i backen.... måste ta bergvärme och då kan det hända att jag måste borra ca 250-350meter och det är inte så många som gör det.

HJÄLP....

Vem vet av billigaste leverantörer av pellets.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-08 14:21:02:
    FAN.... kan inte dra jordvärme är för mycket sand i backen.... måste ta bergvärme och då kan det hända att jag måste borra ca 250-350meter och det är inte så många som gör det.

HJÄLP....

Vem vet av billigaste leverantörer av pellets.

• Svar på tråden Hus uppvärmning
  • Ribbon

Tackar för tippset.

Luftpump kankse blir den billigare lösningen men får se hur vi skall göra.

• Pappa Mattias

Du kan ju elda flis eller ved

• Ribbon

För att elda med flis måste man väll ha speciel brännare eller, och sen så har jag bara två gjutjärnsspisar... så det blir med små ved i sådanna fall... Det som är bra med gjutvärnen är att värmen inte försvinner i alla fall.

Solenergi fungerar bara på sommaren och det gör ju inte så mycket på vintern när snön ligger på taken.

Synd att man inte kan elda snö... det hadde varit något.

• K J N

Förväxla inte en vattenburen luftvärmepump med en vanlig luftvärmepump som bara går med luft.

Ska du elda något så måste du antingen ha kopiösa mängder med bränsle som är lätt och smidigt att tillgå (egen skog, bra kap & klyv i typ maskinhall) eller så ska du använda ett bränsle med högt innehåll av energi.

Att vedelda en vanlig spis är relativt sett dålig ekonomi, gjutjärn eller inte, det mesta av energin går bokstavligt talat upp i rök.

I en kakelugn där rökgaserna cirkulerar har man bättre verkningsgrad, likaså med en vedpanna som har vattenburet värmemedium. Bara en enkel sak som en spiskråka ger ett högre effektuttnyttjande. En elstyrd pelletskamin tror jag är optimalt om man verkligen måste elda. Den hjälper dock inte upp kostnaden för varmvatten.

• Hugofelicia

Hej!
    Huset vi hade tidigare värmde vi med pellets, en gammal panna med en ny brännare, 120kvm byggt 1937 ej tillägsisolerat.
    Vi hade en värme o VV kostnad på ca 10000 om året.
    Köpte pellets via statoil för 1800/kbm. Då bodde vi dock i zon 1 i förhållande till fabriken = låga fraktkostnader.
    Det finns ju även billigare importerad pellets från många östländer och den kan vara bra, men ofta har den väldigt hög askhalt, försök att kontrolera innan beställning.
    Mitt råd är att köpa en renodlad pelletspanna med solslingor i, då har du gratis varmvatten halva året. Samt att fram på vårvintern/tidiga hösten har du hjälp med värmen. Med rätt styrsystem kan du köra upp värme i solfångarna så att du får bort snön, en riktigt solig vårvinterdag/sen höstdag tjänar du effekt på att smälta snön på det viset. Men att installera ett system som ovan när man inte har vattenburet från början är ju ingen billig historia.
    Om du väljer värmepump, oavsett vilken sort, tänk på att livlängden är begränsad på pumpen, samt att det tillkommer servicekostnader på den.Har flera bekanta som blivit överaskade av dessa kostnader, det heter ju att det är "gratis" när man väl har grejerna på plats, så är det dock inte. Så det är värt att kolla extra på desa kostnader.
    Hoppas du blir nöjd med ditt nya system oavsett vad det blir!
    //Jörgen

• Ribbon

Vattenburenvarmluftpump???? kräver väll vattenburen värme...?

Vet inte hur det funkar.

Jag har ingen stans jag kan ställa en pelletspanna i dagensläge utan att gräva kulvert till huset.

Kostnaden för att sätta in vattenburet är CA55-60 tusen koronor sen tillkommer värmekällan tex pellet eller pumpar.
    Ja då är vi uppe på ca 120-150 tusen... och om man räknar in lån på det så är det inte så billigt, för det landar ju på topplånet.

Det som jag lutar åt nu är en pelletskamin i hallen "stor hall" som vettar mot vardagsum och kök. Eventuelt sätta in luft pumpar för att styra värmen och det blir en total kostnad på ca 55 tusen kronor. Och då drar jag även in värme till vatten i kaminen. För att sänka VV.

Helt enkelt är det inte att köpa hus som inte har vattenburen värme är det inte.

//Rb

• Hugofelicia

Jag förstår ditt dilemma, inte lätt att få till allting sådär på en gång.
    Men prata med banken/mäklaren om hur mycket ditt hus stiger i värde efter byte av värmekälla och nytt kök + ev. annan renovering, borde ju vara ganska mycket?
    Då kan du ju få in en stor del av kostnaden i ditt bottenlån och på så sätt få lite lägre ränta/längre amorteringstid.
    Kanske kan löna sig att köpa värmekälla osv. på ett blancolån så länge, för att slippa skriva om lån flera ggr? Som sagt, prata med din bankman, han kan säkert tala om hur det blir billigast. Annars skulle jag byta bank om de inte vill gå med på det.
    Om jag vore du skulle jag vara rädd för att ångra mig om några år, och tycka att man lagt pengar på kamin och diverse kringutrustning i "onödan".
    Det här med kulvert är ju oxå en merkostnad, men vad bra att ha pannan vid sidan om, lättare att få till ett bra pelletsföråd/vedföråd osv. Slippa hålla på och damma inne i huset. Väl på plats tror jag det är jäkligt bra.
    //Jörgen

• wahlstromp

På tal om något annat...
    Jag kör med pellets.. Nu på sommaren när det är varmare, kan man sänka temperaturen på pannan och vad är i så fall lagom. Tänker på bakterier och sånt om det har någon betydelse. Kör på 80 grader idag men det känns onödigt nu på sommaren! Varmvattnet i kranen känns onödigt varmt...

/pelle

• Ribbon

Hugofelicia

Sant att man kan kolla hur mycket det kommer stiga och att ta bancolån är något jag drar mig för... om något skulle hända så jat inte kan lägga om lånet till bank sen så får jag betala för mycket.
    Har kollat lite vad huset kan stiga med annan värmekälla och tyvärr så är det inte så mycket som man kan tro...

När det kommer till att ha föråd ute med pellet eller ved så är det ju det bättre alternativet. Men det är en lösning som kosstar ca 10 tusen för kulvert och 7-8 för skorsten... med alla sidokostnader... så nästan 20 tusen... det är många damsugarpåsar...*ler*.

Men jag har hört lite rykten om en ny sorts värmepump... men det är något som inte är klart.

pellesve

Det spelar nog inte så stor roll bara inte värmen understiger 65 grader.

• K J N

Om du kör 60 grader två gånger i månaden så ska det räcka mot bakterierna.

De flesta värmepumpar är programerade för detta.

• Mr Jim

Orkar inte läsa alla tips och inlägg, men skummade igenom snabbt, många bra tips! Glöm inte alternativen till pellets, tex korn, majs, etc... Har dock hög ask/NoX-halt.

• Valle

Vi har precis köpt hus i Fjällbacka och vi har Värmeväxlare. Funkar skit bra. Det finns även kamin i gillestugan. detta gör att eldar jag litegrann så värmer jag upp luften inne och värmeväxlaren tar om hand om värmen i frånluftsystemet och värmer inluften och blåser då ut varm luft i hela huset. Enligt banken och ett par kompisar som har samma system kommer de ner till ca 12-13 000 i värmekostnad om året. Huset är 175 kvm. Funkar skit bra. Vi drar ner tempen nu på vår/sommar och fördelar då kall luft till övervåningen som annars blir glödhet.

• Ribbon

Tack vare kostnaderna att lägga in annan värme så kommer jag och min sambo att lägga husplanerna på is för tillfället.

• K J N

Men kräver inte värmeväxlaren att man har mekaniskt styrd ventilation, typ bra för nybyggen men dyrt att eftermontera i äldre hus..?

Havre fungerar också fint att elda, vid egen produktion (ex maskinkostnad) så kan man komma ner till ca 3500 kr/år för runt 100 kvm.

• wahlstromp

ojdå.. så det är så billigt med havre!
    Hur stor yta behöver man för att odla en årsförbrukning då??
    Har en plätt över...

/pelle

• K J N

En plätt räcker inte så lång, du får har några hektar typ..

Samt tillgång till billiga maskiner.

Däremot så kan du köpa färdig havre hos bonden för måttliga pengar och sedan elda den med trots allt vettig ekonomi.

Svar på tråden Hus uppvärmning