• Ribbon

Hus uppvärmning

Behöver lite råd och tipps om vad för uppvärmning som är bra att sätta in i huset.

Funderar på pellets...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-08 14:20:58:
    FAN.... kan inte dra jordvärme är för mycket sand i backen.... måste ta bergvärme och då kan det hända att jag måste borra ca 250-350meter och det är inte så många som gör det.

HJÄLP....

Vem vet av billigaste leverantörer av pellets.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-08 14:21:02:
    FAN.... kan inte dra jordvärme är för mycket sand i backen.... måste ta bergvärme och då kan det hända att jag måste borra ca 250-350meter och det är inte så många som gör det.

HJÄLP....

• Svar på tråden Hus uppvärmning
  • cruZZe

Bor själv i villa på 200kvm och kör sedan snart 3år på enbart bergvärme. Varför man inte tror på konceptet förstår jag inte. Det är visserligen en dyr investering för många, men den betalar sig onekligen i längden. Jag har på 3 kalla vintrar gjort av med endast 17kwh på tillskottsel och då har det vissa veckor varje vinter varit mellan 17 och 20 grader kallt. Hela min källare har jag dock vattenburen golvvärme och markplan har vanliga radiatorer. Jag kör på effektläge 5.5 av 10 på vinter och 0.5 på sommar. Totalt drar anläggningen el för ca:10k/år, vilket altså blir hela min uppvärmningskostnad. Så vill man inte hålla på att böka med ved anser jag nog att bergvärme är ett av de bästa alternativen.

• Ribbon

cruZZe:

Hur mycket fick du totalt lägge ner på anläggningen och harrd du vattenburet innan eller?

• cruZZe

Jag borrade 142m och jag lejde bort exakt allt jobb till firman. De borrade, installerade samt tog bort gamla oljetanken och pannan. Jag betalade då för hela kalaset 120.000:- Jag tror priserna har gått upp någon krona sedan dess. Jag hade vattenburen golvvärme sedan innan i källaren, dock kopplat till "doppvärmare" och även vattenburen värme uppe. Jag såg nu att du har el-element enbart? Isf kan det bli en ganska dyr historia tyvärr. Men hur är möjligheterna till fjärrvärme där ni bor? som jag har fattat det ska det satsas stort på fjärrvärme i komunerna rintom i landet här framöver. Jag kan bara prata för mig själv, men jag är fruktansvärt nöjd med min bergvärme.

• Ribbon

Huset står itne så det finns tillgång till fjärvärme... tyvärr... Det som kostar mest är dragningen av vatten och radiatorer och det är den kostanade som jag inte känner för att betala. 4800 i shablon per element och det är 11-13 element så bara där är det 50k som gäller.

Fan gör timmer koja av det och lever som nomader i stället.

• K J N

Jag kör ytjordvärme.

Vårt hus är byggt 1960 på 100 kvm, tegelhus med tegeltak och egen tilläggsisolering.

Vi bytte ifrån oljevärme (3 kbm/år) till en ytjordvärmepump som har 1:5 i vämetal - den genererar alltså 30.000 KWh till en förbrukning av 6000 KWh om totalt 7000 kr/år.

Hela installationen köpte vi som ett paket för 105.000 kr minus statsbidrag på 14.000 kr.

Huset rullar alltså all värme på ca 550 kr/månad och pumpen kräver ingen skötsel/underhåll.

Om jag hade valt pellets så kostar detta ca 2000 kr/ton alltså runt 12.000 kr/året för vårt hus, tillkommer gör sotning och annat underhåll. Investeringskostnaden för ny panna med brännare o ett veckoförråd för pellets blev 75.000 kr minus statsbidraget på 14.000 kr.

Vi sparar alltså in minst 5000 kr/året jämfört med pellets så den ökade investeringen betalar tillbaka sig på 6 år.

• Ribbon

vilken leverantör använde ni er av???

Efter som jag konventerar om från el så.... har jag 30% upp till 30 000:- i biddrag.

Men då har jag fortfarande kostnaden för radiatorerna så.. det kommer äta upp all eventuel lättning som jag skulle få.
    Jag måste nämligen göra om köket direkt när vi flyttar in.
    Köket kommer kosta ca 50-80 000kr bygger det mesta själv där.

Och om jag sätter in Berg eller Jord värme så blir kostnaden ca 160 000 och det är en ganska stor kostnad för oss specielt när man flyttar in i huset.
    Om jag i stället elder med vanlig ved och stöd värmer med el så skall jag komma ner på 5-3000kwt + hushålls el.
    Om jag då kan orka och idas göra det i 5år så kan jag spara in till en total instalation utav berg eller jordvärme.
    Men samtidigt vet man ju inte vad händer med kostnederna då???

• cruZZe

Jag använde mig av BGE som jag tyckte gjorde ett kanonjobb med allt vad installationer, utrensning och omkopplingar heter.

www.bge.se/ kan du ex begära kostnadsfria kalkyler mm.

• Ribbon

Danke... skall gå in och se vad jag kan få för prisr från dom.

• Ribbon

HJÄLP....

• K J N

Köp inte för billig pellets då riskerar du matningsproblem och annat tråkigt trassel.

Kolla efter en vattenburen luftvärmepump, det kanske är lösningen..?

Svar på tråden Hus uppvärmning