Inlägg från: Pokemon |Visa alla inlägg
  • Pokemon

"Stog" finns ej....

Eh, stog???? Nä du - stod heter det.

Talspråk inget annat. låter inte bra alls...

• Pokemon

Tummen upp för språkvård, jag slarvar själv lite ibland på nätet. Man får ta sig i kragen ibland.

Det är precis som:
    "Hon gråt". Det heter "Hon grät".
    "Jag är starkare än du". Det heter "Jag är starkare än dig".

Åh, hjälp mig! Tantvarning när man retar sig på sånt?

• Pokemon

Jag tycker att folk som inte kan stava är offer för ett systemfel - svenska skolan. Det är tragiskt att t ex dyslexi, som kan avhjälpas idag, ska vara ett problem i skolan. Det är de "svaga" som drabbas.

Känner inte att någon här uttryckt att de är dumma, bara okunniga.

OCH MAN ÄR INTE DUM FÖR ATT MAN INTE KAN LÄSA OCH STAVA.
    DET ÄR OKUNSKAP ATT TRO DET. DESSA BARN HAR INTE SÄLLAN HÖG INTELLIGENS.

Kram

• Pokemon

Så här ligger det till:

I Sverige - som är ett iland - finns ett fåtal analfabeter. De som varken kan skriva eller stava eller läsa och sällan gått i skolan alls kallas så. Sedan finns det ju ett antal (väldigt många) med läs- och skrivsvårigheter som kan bero på en mängd olika saker.

Dyslexi, DAMP, ADHD, ja en mängd diagnoser finns som gör skolgången svår och krävande för barn som med rätt hjälp kan klara sig aldrldes utmärkt. Ofta är det diagnoser kopplade till social kompetens, som gör det svårt att hänga med i skolan utan stöd.

Att i dessa fall tala om analfabetism är överdrivet, och faktiskt ganska kränkande. Uppmanar därför till försiktighet vid användande av detta ord...

Alla normalbegåvade kan lära sig det, men inte alla kan lära sig på det sätt som skolan lär ut.

• Pokemon

filleweger: e det sant??? Ja ingen är ju perfekt

Om man vill skriva "starkare än du" då krävs väl ett "är" i slutet, annars är väl meningen ofullständig? Eller har jag fel?
    Hör inte att den där Sanna (?) sjunger så. Annars är vi helt överens.

• Pokemon

Åsa:

Om det du skriver är sant om skolans syfte, då tycker jag ännu mer synd om dagens elever...

• Pokemon

Klart att alla är välkomna oavsett stavning! Men det är väl okej att påpeka?

• Pokemon

Isolde - intressant det här...

Du menar altså att "starkare än du" är ok? Så det krävs inget "är" i slutet? Jag skulle tycka att det lät avhugget.

Ja man lär sig varje dag, jag som gått och stört mig på detta...

• Pokemon

Typ 25-30 minuter - guuuu nu bler de ju urkass stavning härinne...

• Pokemon

Mamma är från Danmark, hon sa alltid Snoppar som jobbar istället för Snobbar som jobbar...

Oj vad vi mobbade henne för det

Svar på tråden "Stog" finns ej....