• lycra

Norrköping frågor!!

Vi är inne på att flytta till Norrköping.. nu till mina frågor! Är det en mysig stad? Bra shopping? Vart går spårvagnarna.. vilka bostadsområden? Nära till badmöjligheter? Kort sagt ge mig gärna så mycket information som ni bara kan OCH vill :)

• Svar på tråden Norrköping frågor!!
  • lattjo75

Bor i Norrköping sedan ett år tillbaka och stortrivs!!! Vi visste inte heller vilka områden man skulle satsa på, men hade tur som hamnade i ett bra område (Söderstaden). De omr som är lite stökiga är vissa delar av Hageby och även vissa delar av Klockaretorpet o Skarphagen. Nordantill, Norrtull och Marielund (undrar om inte fängelset ligger i Marielund??) ligger alldeles vid campus och är helt ok områden. Finns faktiskt mkt fina omr här - mkt grönt lite här och var. Shoppingnen är inte heller helt fel, det mesta finns väl här....
    Har ingen koll på var Spårvagnarna går.. men av de som jag känner som nyttjar spårvagn och bussarna har man bara hört positivt, att det verkar vara bra kommunikationsmöjligheter. En annan håller sig till cykeln . Just nu verkar det oxå var relativt lätt att hitta lgh, finns många privata hyresvärdar (länk finns på norrkoping.se). Att flytta till norpan tycker jag verkar vara en klok tanke

• lycra

åh tack så mycket för ditt svar!! Nu har jag juh lite mer att gå på! *bugar*

• carmencita

Flyttade från Norrköping för en månad sen längtar tillbaka lite...

Fördelen med Norpan är att det går bra att få tag i lägenheter relativt centralt. Vi bodde mitt i stan med fyra minuter att gå till Campus ochunder tio min till Drottninggatan med alla affärer. Det finns områden med sämre rykte, låt det nu vara sant eller osant men vissa delar av Hageby, Navestad, Marielund, vissa delar av Klockaretorpet är lite stökigare än en del andra områden.

Så, som latttjo75 skriver, att Marielund är där fängelset ligger, det stämmer inte! Annars är det en bra beskrivning av stan.

Norrköping är en urmysig stad Bra val! Flyttade dit för att plugga och blev sedan kvar i sex år, vi flyttade pga yttre omständigheter..

• lycra

tack för ditt svar!! men när du skriver vissa delar av... ska man då dra slutsatsen att man inte ska flytta dit till den delen oberoende vilken sida man hamnar på? vilka bostadsföretag rekommenderar ni?

• Emma mamman

Det är tydligen lite olika vad man anser som inte bra områden.

Det är ganska mycket kriminalitet i klockaretorpet, navestad o hageby, skolorna där har det ganska jobbigt (har kontakt med skolorna...).

Bra områden, tycker jag, är ju vilbergen, skarphagen, ektorp, kneippen, eneby....

Det finns bra badmöjligheter, både badhus o man behöver inte åka så långt för att komma till stränder.

Bra med shoppingen, o mysigt i alla parker!!

En bra stad!

• carmencita

Emma mamman, din uppräkning av bra och mindre bra områden stämmer bra överens med min uppfattning! (Utan att säga exakt vad jag jobbat med har jag också haft tät kontakt med skolor, fritidsgårdar, polis mm.)

Lycra: strunta helt i de områden med dåligt rykte som jag räknade upp ovanför, i och med att du är ny i stan är det ju svårt att veta exakt vilka kvarter som är bättre och sämre. Så, strunta i Navestad, Hageby, Klockaretorpet helt och hållet så du inte går på nån nit.

Ett annat mysigt område är Lindö, men det är mest villor därute.

När vi flyttade till Norrköping hade vi en broschyr till hjälp där alla privata hyresvärdar stod uppräknade. Jag satte mig och ringde runt. Hos det kommunala bolaget, Hyresbostäder, var de inte särskilt hjälpsamma så vi valde en privat hyresvärd istället. Det finns bl a Borgs, Lundbergs, Magnentus med flera. Vi hyrde av Borgs och de var hjälpsamma och trevliga att ha att göra med.

• lycra

carmencita: tack för ditt svar igen!! Borgs & Lundbergs har jag sparat i favoriter :)) Vilket är det kommunala.. HNAB? Är Borgs dyra?

• carmencita

Det kommunala bolaget heter Hyresbostäder.

Borgs var inte så dyra jämfört med vad många kompisar betalade. Vi betalade ca 5300 kr för en renoverad trea på 84 kvadrat mitt inne i stan. Den var jättefin med tre meter i tak.

Gå in på Norrköpings kommuns hemsida och surfa runt lite, de kanske har en sån där broschyr att beställa som vi använde oss av. Där har du ju alla uppräknade

• lycra

Japp de hade en sån broschyr!! Jättebra tips! Har laddat hem den men där finns juh sååååå många olika företag. Inne på borgs hemsida så verkar de ha rätt många lägenheter??

• carmencita

Hej igen, kollade på Borgs hemsida och jag vet inte riktigt om jag tycker att nån av de där lägenheterna är så barnvänliga. Skulle ev vara den på Apelgatan då, som ligger i Haga. Sankt Persgatan har inga bakgårdar som är nåt att ha, det är mycket liv på den gatan (det var där jag bodde fast i en annan uppgång i samma kvarter) men passar super för en student i och med att det är såå nära till campus, till studentpuben och ned till Drottninggatan. Östra Promenaden är en av de största genomfartslederna i stan och därför är väl inte det heller så barnvänligt direkt.

Kolla in de större fastighetsägarna överlag i broschyren, det finns några st som har mellan 700-2500 lägenheter.

Svar på tråden Norrköping frågor!!