• lycra

Norrköping frågor!!

Vi är inne på att flytta till Norrköping.. nu till mina frågor! Är det en mysig stad? Bra shopping? Vart går spårvagnarna.. vilka bostadsområden? Nära till badmöjligheter? Kort sagt ge mig gärna så mycket information som ni bara kan OCH vill :)

• Svar på tråden Norrköping frågor!!
  • lycra

tack så jättemycket för svaret.. då ska jag räkna bort de 2 områdena :) Men är det inte långt till centrum från Haga? Eller det bara ser ut så på kartan?

• carmencita

Jo, det är lite längre till Haga. Jag kan inte så mycket om det området. Men det tar väl kanske en 10-15 minuter ned till stan på cykel? Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Haga är ok område tror jag.

Allt innanför promenaderna är jättecentralt och det tar då inte lång tid vare sig till campus eller till centrum.

Kolla de andra hyresvärdarna också, vet ja

• lycra

Nu kommer jag med frågor igen!! När jag är inne på sidor med lägenheter i Norrköping så verkar det så dyrt? Minst 4800 för en 3a.. då tittade jag på lägenheter i Haga. Visst de i centrum är juh också dyra men det är förståeligt. Tycker ni att jag ska hellre ringa dit o prata med de? Hur snabbt brukar det gå o få lägenhet? Vi måste säga upp vår här i H-stad senast sista Oktober.

• MrsToobe

vi bor i ljura.. betalar ungefär 4600:- för en trea på 74 kvadrat med balkong. i det priset ingår kabeltv o park.plats. när vi bodde i haga i en tvåa fick vi betala 3800 men det höjdes sen till strax över 4000. så kolla runt först på de olika bolagen.

• lycra

MrsToobe: Är ljura fint då? Är Östra eller Västra bättre?

• MrsToobe

eh jag ljura är väldigt fint tycker jag! Vi bor i hyresbostäders lägenheter. vet inte om det är östra eller västra.. det som ligger "längst" från stan.

• lycra

Nu har jag sett en fin lägenhet i Marielund! Enebygatan 13.. en 3a för 4600. Är det en lugn gata? Hur långt är de till centrum?

• carmencita

Marielund är ett område som jag uppfattar har dåligt rykte, man har "reat" ut lägenheter där, och försökt locka med gratis bredband. Men ändå har många dragit sig för att flytta in där. Det har ett ganska nedsättande, i min uppfattning, rasistiskt öknamn. Men det har kanske blivit bättre där på senare tid. Det vet inte jag, jag har bara åkt förbi området. Känner ingen som bor eller har bott där.

Angående avståndet till centrum är det gångavstånd, men det tar nog en halvtimme kanske?? Nån som har bättre uppfattning om det än mig?

Om någon har positiva erfarenheter om Marielund vore det kul att höra om Det känns så tråkigt att bara kunna förmedla hörsägen, när jag själv aldrig "varit" där...

• lycra

ah okej.. vad tråkigt :( Den lägenheten såg jättefin ut! Om ni går in på www.hnab.se o söker efter en 3a på Marielund så den som är på 4600.. den är det!! Huset ser jättefint ut. De andra 2 gillar jag inte eftersom det ser ut som en betongdjungel!

• carmencita

Det är betongområdet som har dåligt rykte om jag har förstått det rätt. Hur det är med angränsande kvarter vet jag inte? Jag vet inte heller om ryktet är förtjänt eller inte?

Jag gick in på Hyresbostäders hemsida, men lägenheten på Enebygatan var borta! Så, det är väl nån som har tjingat den nu då

• Trillan

Å NEJ! Norrköping e inte bra! Eller??? Jag hade dån otur när jag flyttade dit att jag träffade inte en endaste människa som inte hade problem med myndigheterna på något vist! Helt ABSURT var det jag som kommer från lilla buschen som knappt vet vad en polis är (för attjag aldrig vart med om kriminalitet) Å där kom jag in i värsta träsket, läskigt som 17! SÅ min erfarenhet av NRKPMNG är att det är en gangsterstad!

• carmencita

Nä, det är inte min bild av Norpan... Jag är också inflyttad och spenderade sex år i sta'n innan jag nu för några veckor sedan flyttade utomlands. Det beror ju på vilka man umgås med. Jag träffade bara på kriminella i jobbet (som socsekreterare) och bara vanliga "Svenssons" privat. Jag har vänner som är inflyttade och andra som är lokalbor, både såna jag har pluggat med på universitetet och andra som jag har träffat genom jobb eller fritidsintressen.

Visst förekommer kriminalitet i Norrköping, kanske till och med lite mer än i en del andra mellanstora svenska städer, men inte är det så farligt?? Jag trivdes bra i Norpan, du måste haft rejäl otur med det sällskapet du lyckades hamna i Trillan...

• MiaL

Trillan: haha, en gangster stad?! jo.. d har väl kallats mini chicago "förr" om jag inte minns fel...

jag bor iaf i Ringdansen, ett helt nyrenoverat fin tområde, men mycket grönt, nära till skola, dagis, älderomsorg, litet centrum, buss, bad o motion, pizzeria o bakeri, skogen ligger precis intill... det har varit väldigt invandrartätt här men har kommit mer o mer svenskar sen omreniveringen. men det är bra stämmning överlag här ute..
    mysigt o fint område tycker jag, mycket grönt som sagt o många lägenheter med stora fina uteplatser.

jag betalar strax under 5500:- i månadern o lägenheten är 80km2 (då ingår el, varmvatten, kallvatten, värme, kabel-tv o så har jag tillval=spis med glashäll.)

• Tindrande

hej hej! Här har du en till norrköpingsbo. Vi har bott här i ca 2 år, och vi trivs bra här.
    Jag bor i hageby, som vissa säger har hög kriminalitet. Där jag bor, så har vi aldrig störts av nåt. Utan vi trivs jätte bra här, men jag tror nog att det är olika på vart i hageby man bor. Vi bor vid vårdcentralen, har jätte nära till Hagebycentrum, till en stor park, med gungor och vatten. Ca 15-20 min promenad till centrum.
    Vår hyra är 4900 en 3:a på 82 kvm, och det är hnab.
    Jag tycker att lokaltrafiken är väldigt bra här, det går ofta och i princip överallt, lite väl dyrt bara.
    Ska man bada på sommaren med sandstrand, måste man ha bil, för det ligger så långt bort. Det är nåt vi saknar....kunna dra till stranden när man vill.
    Annars tycker jag att norrköpingsbor faktist är riktigt trevliga. Hade hört innan att de var sura och ovänliga, men det tycker inte jag!

Svar på tråden Norrköping frågor!!