• Gosgrodan

Hur lång tid tog det för er att ta körkort?

Hej alla vänner på FL!

Håller som bäst på och försöker ta körkort. Har sedan 2-3 veckor övningskört några ggr i veckan och tycker att det går framåt! Har idag varit ute på 90-väg för första gången och planerar att öva stadstrafik i veckan som kommer.
    Tror ni att det är realistiskt att hoppas att jag har körkort i mitten av november, dvs om 2,5 månad? Det vore väldigt bra ur jobbsynpunkt nämligen...

Hur lång tid tog det för er? Privatist eller bilskola?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att ta körkort?
  • Jennie Brunflo

Det tycker jag låter mycket realistiskt.

Viktigt är nog att inte jämföra allt för mycket.

Jag började övningsköra lite smått med pappa när jag var 16år. Men när jag väl tog körkortet var jag nästan 19år och det tog jag på 5 veckor.

• Smothie

Tog mitt körkort när jag var 18, 2 mån sen var det klart! Tog en intensivkurs och sedan några strö lektioner. Allt gick väldigt snabbt...

• Gosgrodan

Hmmm, du har nog rätt i att man inte kan jämföra eftersom vi alla är olika... Men det är ju så kul att höra hur det varit för andra, och inte minst att få lite peppning

• agonist

jag började övningsköra på körskola i mitten av januari, och har uppkörning i morgon (!) , så drygt 8 månader har det tagit..det skulle kunnat gått betydligt snabbare,men att göra allt det hela mitt i graviteten har varit jobbigt..men hade kunnat ha det gjort tills i början av sommaren om jag orkat legat i mer..

Du får tänka på att det är kö till halkbana,teoriprov och uppkörning, jag fick vänta 1,5 månad på uppkörningstid, 3 veckor för halkbanan och en månad för teoriprovet..

Lycka till!

• Jenniefager

Det beror ju helt på hur du lägger upp din körning och om du göra intensivkurs eller vanligt! När jag skrev in mig i körskolan fick jag tider ett tag framöver och gjorde all teori innan jag började köra. Då behövde jag aldrig "hoppas" att tider skulle finnas utan jag körde ett par gånger i veckan. Då gick det ganska fort!

• Gosgrodan

Mmm, du har förstås rätt agonist. Ska gå ned till körskolan här på orten och försöka boka allt så snart som möjligt. Har också tänkt boka några körlektioner. Min man är i och för sig en lysande lärare, men det är nog bra att få lite tips och kanske en o annan rättelse av ett proffs också...

Lycka till på uppkörningen, håller tummarna!

• pl77

Jag körde på bilskola och det tog 2 månader från 1:a lektionen tills jag hade körkortet i handen.

• Lossan

Jag tog mitt körkort på trafikskolan och det tog mig tre månader att få körkortet...
    Försök lägga upp så du börjar med teorin så snart som möjligt, underlättar ju mycket och det är ju oftast det som är det jobbigaste (segaste).
    Lycka till!

• Saga å Filippa

För mig tog det exakt 2 ½ månader från det att jag började Det var en trafikskola vars motto var att du har körkort inom 3 månader...dom finns kvar fortfarande och det verkar gå bra för dom, har haft mitt körkort i 13 år, om 2 månader Lycka till!!

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att ta körkort?