• Anonym

mörkgrön avföring?

vad beror det på? lös med! kan det bero på att den passerat fort?

• Svar på tråden mörkgrön avföring?
  • Anonym

anniaB: kan det då också bero på att man har mkt gaser???

• Runguska

Om du är orolig och det håller i sig tycker jag absolut att du ska ringa din vårdcentral och beskriva problemet. Troligtvis är det inget att hetsa upp sig över, men vid ihållande problem bör man ändå kontakta sjukvården!

• Anonym

Jo jag har ju haft problem med magen och de säger bara magkatarr och colon irretable men jag har tänkt att ringa i morgon och kräva en ordentlig utredning så jag slipper ha misstankar och vara orolig omm att det ska vara cancer eller liknande i bakskallen!

• AnniaB

TS: Jag vet inte om det kan bero på att man har mkt gaser, men det torde ju kunna höra ihop. Men som någon annan sagt, håller det i sig bör du nog kolla upp det.

• Anonym

tack för era svar! jags ka kolla upp det men nu börjar jag nojja här, men jag är 23 så jag antar att det inte är ngn större risk för cancer.
    Det värsta är att idag har jag bara tagit det lungt och slappnat av och jag har knappt kännt av magen och jag tänker att nu ska det bli bra bara jag slappnar av och så kommer det här och nojjar upp mig! det är så tråkigt!!!
    någon som gjort en ordentlig genomgång av magen? Nån som vet hur länge jag kommer att få vänta på svaren när det väl börjar röra på sig??? finns inget värre än att vänta på provresultat!

• Anonym

alltså tarmarna eller i magsäcken menar jag alltså! annars så kanman ju tyvärr få v´cancer oberoende av ålder!

• Anonym

Nån som vill stötta mig lite nu? oron finns där i bakskallen på mig ändå!

• Runguska

Om du fortsätter att oroa dig kommer du bara få ont i magen och om än ännu mer problem med matsmältning och så vidare. Dessutom blir det svårt att sova om du grubblar. Tänk som så att du tar tag i detta om det fortsätter i en dag eller två till. Innan dess lever du precis som vanligt!

Undersökningen vet jag inget om, ifall det du blir undersökt. Jag brukar dock när jag blivit undersökt tänka som så att ju längre tid det dröjer för provsvaren desto större är sannolikheten att allt är bra eftersom de borde vara snabba att vilja vidta åtgärder om något är galet.

Försök även om det är otroligt svårt att inte tänka mer på problemen nu men uppmärksamma om det blir värre eller håller i sig. Nu börjar det dessutom dra sig mot natt så ät något riktigt gott, se något bra på TV och somna till en god CD-bok! Allt för att slå undan de tankar som kan komma över dig!

Lycka till och sov gott!

• Anonym

Seroc: Tack så mkt! Men i ärlighetens anmn så tror jag inte att jag behöver vara orolig över att det är ngt livshotande, jag menar jag mår bra och har 149 i HB och under 8 i sänka så det tyder ju inte på att jag är sjuk på ngt sätt, utan det är väl min ångest som står för det mesta av min magvärk!
    Förstår inte att jag tänker på cancer då det är grönt? Hade det varit svart så hade det ju varit en annan sak!!??

• Runguska

Jag tror och hoppas inte heller att du är (allvarligt) sjuk, så försök att ta bort alla tankar kring detta ur ditt huvud. Annars känner du efter (såda är i alla fall jag) och då kommer du säkerligen hitta en hel drös symptom som sedan förstör din natt. Eftersom du sitter vid datorn, inte verkar ha spytt stora mängder, har blod i avföring eller uppkastning så verkar ju allt bra.

Cancer kan säkerligen yttra sig på många sätt, men oavsett vilket tror jag det är svårt att göra någonting i kväll eftersom det finns så pass lite att gå på. Så lägg tankarna på hyllan ett tag, även sådana där du övertalar dig själv om att det inte är fel och så vidare eftersom de ändå syftar till din osäkerhet. Ja, det är nära på omöjligt, men försök en stund i alla fall.

Blir det för jobbigt med oron så kan du ju ringa vårdcentralen. De kan ju mycket mer än jag kan och kan säkerligen ge ett bättre och mer lugnande svar!

• Anonym

Jag hade grönaktig en gång när jag hade mycket diarrè.. blev jätteorolig men jag vågade inte säga det till nån o sen gick det över
    det har nog med att du är lös i magen att göra skulle jag tro, tror inte att det är nått farligt men om du vill kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen så är du säker

• Anonym

Nä jag ska försöka slappna av! Jag har sökt lite på internet och fattat att det nog har med gallan att göra ändå! såg inte orden cancer i samma mening ens! så jag ska nog inte oroa mig för det!
    tack för dina svar seroc!
    jag ringde rådgivningen oxå och ssk där sa att det akn ha med hur snabbt avföringen åker igenom r´tarmarna också och i det här fallet så tog det ca tolv timmar då jag vet vad jag åt Hon sa att alla ska vi dö, men hon trodde då absolut inte att det var cancer och att jag skulle dö av det här!

• Anonym

Har nu varit hos läkaren! Att avföringen blir mörkgrön har med vad man ätit att göra, det kan inte vara ngt annat sa hon! Jag skulle inte orora mig!

• Anonym

Mitt har en slags grönbrun färg men det é pga järntabletterna.

• Anonym

Jo precis, det beror på ngt man stoppar i sig och är inte farligt! Tänk vad mkt färger på avföringen man "missat" innan man fick problem med magen och började uppmärksamma det så länge det inte är kolsvart som kol och luktar lite skumt skummare än vanligt ) så är det ingen fara

Svar på tråden mörkgrön avföring?