• Hugofelicia

Jakthund??

Hej på er.

Kanske låter lite som att jag har förutfattade meningar om dessa vovvar och mattar men....
    För att få ro i sinnet måste jag fråga.

Varför har man en jakt hund ute i hundgård hela tiden?
    Det är ju så irriterande då dom står där och skäller.

Varför är aldrig deras hussar och mattar ute och går med dem?
    Finns inget värre än att se en sönder strässad jakthund då den ska ut på jakt.
    Det är väl den enda tiden som den får vistas ute?

En familj som står mej väldigt nära har 2st jakthundar och dom får inte vara någon annan stans än i hund gården.
    HJÄLP!!!!
    Vad ska man göra och säga till dom?
    Det är ju ren djur misshandel.

Är det någon som har jakthund och kan hjälpa mej att förstå vad ni gör med era hundar?
    Jag tycker att de flesta jägare ser sina hundar som ett redskap.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jakthund??
  • 2mammis

Att vissa jakthundar är vanskötta, visst det finns nog de med, MEN hur många vanliga sällskapshundar är inte vanskötta? Tror inte det skulle vara typiskt för att det är en jakthund.

• Hugofelicia

Ja man kan ju inte tro att det bara är en sorts hund som blir vansköt.
    Där det finns en mäniska kan det finnas van vård.
    Men hur kan man bevisa att hundar som tex jakthundar som enbart vistas i bur och aldrig får någon annan kontackt med människor än vid matning är vanskötta?
    Det är ju så svårt...
    Ägaren kan ju säga precis vad som hellst.

• 2mammis

Det kan väl vara lika svårt att bevisa att någon annan hund som inte står i hundgård är vanskött. Det finns så många hundar som t.ex nästan aldrig får någon promenad eller någon som bryr sig om dem. Dem kan ju också säga precis vad som helst.

• Hugofelicia

Goldfish:
    "Men jag håller med om att det är jobbigt att lyssna på en hund som står hela dagarna i en hundgård och skäller, och det är synd om dem."

Ja det är ju det som många inte vet. Att en hund som står i hund gård och skäller har eller kan få psykiska problem.
    Hundar som man skärmar av från omvärlden och som bara får "se på" får med för livet.
    Tänk bara på hur en mäniska skulle bli. Det är inte allt för stor skillnad mellan oss. Vi är båda flock djur som behöver stimulans och närhet av samma ras.
    Annars så är det lätt att man blir psykiskt instabil.

• morsa22

min familj har jakthundar som bor i hundgård, men de får även mkt motion och kärlek. tycker det är väldigt mycke fördomar här inne, bara för att man är jägare eller bor på landet vanvårdas inte hundarna! det är mer vanvård att ha hundarna i lägenhete utan sällskap hela dan än att de är i hundgård och får friskluft och kan göra sina behov när de vill!!

• bimmer

Mina föräldrar har en basset som de jagar med och det finns ingen hund som är så bortskämd som han. Han sover i sängen, är det kallt kryper han in under täcket. Försvinner hans leksaker så att de hamnar under soffan sitter han och gnäller tills ngn tar fram dem. När det inte är jaktsäsong så får han gå med flexikoppel i skogen så att han ska få lite mer rörelsefrihet och min pappa går dit hunden vill (Vi andra suckar och håller oss till stigen) Min syster som älskar denna hunden över allt annat säger ofta "stackars bus" med ömkande röst när han gjort sig illa och då haltar han lite extra eller gnyr till så att hon överöser honom med mer kärvänliga ord och kramar för att sen glömma bort att han har ont när grannen kör förbi då han skuttar upp i soffan och skäller ut honom.

• Hugofelicia

morsa22:
    Jag kan ärligt säga dej att jag har en massa fördommar eller man kan säga dålig erfarenhet kring jägare och deras hundar.
    Förut så bodde jag i ett lantligt samhälle med många jägare och man såg ständigt hus hundarna hamnade ute i hundgårt och aldrig att man var ute och rastade dom.
    Det är klart att det fins undantag både år det ene och andra hållet.
    Vissa var mera ambichös och hade hunden mera som vilken vanlig hund.
    Men det fans även dem som hade hunden i en hund gård ute i skogen dit dom åkte med mat och vatten.
    Varför??
    Huva vad hemst.
    Man kan inte få mer än dåliga fördomar då man inte stöter på så många bra.

• 2mammis

TS- Jag tror faktiskt att den delen av jägare du stött på är minoritet. Du menar tydligen att de flesta gör så. Men så är det inte. Har försökt att förklara det , men dina fördomar om att nästan alla jakthundar har det så står tydligen fast ändå.
    Men och många andra som har erfarenhet av dessa hundar vet hur majoriteten är.

• Hugofelicia

2mammis:
    Ja det är sant som du säger att jag har fördommar som är svåra att sudda bort...
    Men det är ju så att man lever som man lär..
    Har man inte uppleft något annat så är det svårt att tro på andra saker...
    Självfallet så vet även jag att det fins undantag.
    Nu kan jag ju bara hoppas att det är så bra som jag hör av er här!

• VåraHjärtan

du skrev att jägare tog sin hund som redskap.. tror nog det är lite åt det hållet kanske... men inte att dem jämt är ute och inte får vara inne håller jag inte med om... men visst står dem ofta ute.

min pappa är jägare och har en jakthund. hade han inte varit jägare hade han inte haft hund...

Svar på tråden Jakthund??