TS: Ok, jag blandade ihop det med grannar och vänner ;) lite snurrig ibland. Det här med att anmäla vänner och såna man känner är ju alltid känsligt och jag tycker att det är oftast är bäst att prata med dem själv först. Ibland får man lov att göra sig lite obekväm med sina bekanta... Om man anmäler utan att först prata med dem blir det förmodligen ännu obekvämare. Men man får konsultera sitt samvete. Hundarna kan ju iallafall inte ändra sin situation, även om det är det de skäller om hela dagarna...
Om du vill anmäla så kontakta miljö- och hälsoskyddet i din kommun, de brukar ha telefonnumret på hemsidan till djurskyddsinspektören.
(Du kan anmäla anonymt, men om det skulle leda till ett åtal så vill de ha gärna ha vittnen och då är en anonym anmälan inte mycket värd (även om en anonym anmälan om missförhållanden är bättre än ingen anmälan). OM du vill vara anonym så säg det och att du ringer igen om några dagar och hör hur det gått, så kan de då berätta om de behöver vittnen och så kan du se då om du vill säga vem du är. Det är skit att stå utan vittnen när man vet att djur far illa, men man har inget att komma med... )
Troligtvis så blir det inget åtal direkt om jag ska gå på det du beskriver, djurskyddslagen är tyvärr alltför tam på detta område... Vanligtvis så får djurägaren råd och anvisningar och ett datum på sig att åtgärda bristerna och om de inte gör det så får de ett föreläggande om det, och om djurägaren fortfarande inte gör något så blir det ett föreläggande med vite, alltså böter efter ett visst datum. Sen kan det bli frågan om att omhänderta hundarna. Gången beror naturligtvis på hur illa det är ställt med djuren, bedömer inspektören, ofta mha veterinärs utlåtande, att djuren far akut illa så tar de dem direkt. Men i andra fall kan det tyvärr ta lång tid ibland utan att det händer något...
Var noga i din anmälan att berätta (om du vet) hur många hundar det är och hur de ser ut/ras, hur hundarna beter sig (stress, skäller, aggresivitet, nervösa mm) och vilka brister i hundhållningen som du sett (vatten, mat, tillsyn, att de aldrig kommer utanför hundgårn och sånt), så inspektören har något specifikt att gå på och titta och fråga efter, för som sagt hundägaren kan ju säga vad som helst, men när de måste svara på konkreta frågor om specifika saker kan det vara svårare. (Du kan ju också "tycka" till inspektören att det nog vore lämpligt om en (hundvan) veterinär följde med. Hundvanan och hundkännedomen varierar ju väldigt hos inspektörerna så det är svårt att säga vad just den i din kommun kan läsa ut av hundarnas beteende.)
Regler om hundhållning finns på djurskyddsmyndighetens hemsida www.djurskyddsmyndigheten.se. Sök på hund om du vill veta mer.
...och till er andra som läser den här tråden så vill jag förtydliga att detta inlägg är ett direkt svar på TS frågor i inlägg nr 39. Jag menar alltså inte att man ska anmäla _alla_ hundägare som har hundar i hundgård eller _alla_ jägare som har hund osv... ;)
Ha det bra alla hundvänner!