• Hugofelicia

Jakthund??

Hej på er.

Kanske låter lite som att jag har förutfattade meningar om dessa vovvar och mattar men....
    För att få ro i sinnet måste jag fråga.

Varför har man en jakt hund ute i hundgård hela tiden?
    Det är ju så irriterande då dom står där och skäller.

Varför är aldrig deras hussar och mattar ute och går med dem?
    Finns inget värre än att se en sönder strässad jakthund då den ska ut på jakt.
    Det är väl den enda tiden som den får vistas ute?

En familj som står mej väldigt nära har 2st jakthundar och dom får inte vara någon annan stans än i hund gården.
    HJÄLP!!!!
    Vad ska man göra och säga till dom?
    Det är ju ren djur misshandel.

Är det någon som har jakthund och kan hjälpa mej att förstå vad ni gör med era hundar?
    Jag tycker att de flesta jägare ser sina hundar som ett redskap.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jakthund??
  • 2mammis

Dadipo
    Om min sambo inte hade jagat hade vi självklart inte haft jakthund. Så på det sättet är de ju ett visst redskap. Men bara för det behandlar vi vår hund som vilken annan hund som helst.
    Han är mycket tillgiven mot både andra hundar och människor och vill helst följa med överallt. MEN är ändå en mycket lovande harhund(det är en Hamilton stövare).
    Fast det här med att stå ute tycker jag nog att många andra hundar som inte är jakthundar också gör. Det är många som har hundarna i hundgård när dem jobbar.

• Norahs mamma

Min farfar har sina jämthundar i hundgård... (de får inte komma in i huset)
    Det går ingen nöd på de hundarna, de är mer omhändertagna än många sällskapshundar jag mött.

Jag har även en jakthund (lajka) som lider när han INTE får komma ut i buret (som vi kallar hans hundgård). Han står inne och skäller tills vi tar ut honom, trots att han får kärlek, motion och god mat...

Att kalla det djurmisshandel att vara i hundgård är otroligt kränkande mot hundägare som har hundar där och tar god hand om de!

• 2mammis

Norahs mamma
    Håller med dig. Men okunskap leder ju ofta till sådana "påhopp".

• Hugofelicia

Norahs mamma:
    Att kalla det djurmisshandel att vara i hundgård är otroligt kränkande mot hundägare som har hundar där och tar god hand om de!

Nu har jag inte kollat alla inläggen i denna tråd men är det någon som skriver så?
    Jag har stora funderingar på att bygga en bur till min vovve då vi köper ett hus. Men den ska vara mycket större än standard måttet som jag har sett att många har.
    För att jag personligen tycker att dom är små.
    De måtten som jag har sett mest av är gårdarna som är ca 5*2m.

• Hugofelicia

Norahs mamma:
    Nu har jag kollat inläggen och det står inget om djurmisshandel för att man har dem i hundgård.
    Men jag skrev att om man inte rastar dem utan enbart har dem i gården 24/7 och endart tar ut dem då det är jakt (som jag vet förekommer) Då är det djurmisshandel i allrahögsta grad.
    Så om det var mitt inlägg du syftade på så har du missuppfattat det totalt.
    Komentera gärna så jag vet att du fattade mej rätt...

• Vargtass

Det är kanske mitt inlägg som tolkas så om när jag lämnade min tjej på pensionat och hon fick stå i rastgård. Så fall var det inget illa menat. Jag är bara lite "pjallig" med min hund. Jag tycker inte det är fel med rastgårdar, vi ska också bygga en. Bara hundarna får den stimulans och sällskap som de behöver ändå.

• Norahs mamma

"En familj som står mej väldigt nära har 2st jakthundar och dom får inte vara någon annan stans än i hund gården.
    HJÄLP!!!!
    Vad ska man göra och säga till dom?
    Det är ju ren djur misshandel."
    Detta står i TS...

Och storleken på hundgården finns det regler om... www.kennelvisavis.se/hundgard.htm
    Följs inte de reglerna så kan man ju anmäla de!

Och en jakthund är ett redskap! Kan inte vår hund jaga längre så kommer han tas bort och en ny hund införskaffas...
    Att skaffa en jakthund enbart som sällskap rimmar ju dåligt...

• morsa22

hugofelicia: ja vet inte varför vissa missköte sina djur, inte bara hundar, men sånna ska inte få ha djur.förstår inte heller vad man ska ha djuret till om man ändå inte bryr sig,eller har tid för det. det är klart att det finns idioter, men de är nog i klar minirotet(?) ialla fall =)
    jag har fördomar jag åxå, tur man kan få bekräftat att det är just det!

• Nallatalla

Alla jägare behandlar inte sina hundar som redskap!
    Jag är uppvuxen med hamiltonstövare och de har levt ihop med oss som vilken annan hund som helst.
    Pappas nuvarande stövare är precis som hans bebis,hon ligger i sängarna, sitter i knä osv...
    Våra hundar har aldrig varit i hundgårdar!

/ Nalla

• Hugofelicia

Norahs mamma :
    Nu vet jag vad sy syftade på.
    Och det dom jag känner gör med sina hundar är djurmisshandel.
    Det är så vidrigt.
    Hundarna står i 2st burar bredvid varander. Don vistas i dem dygnett runt hela året och får aldrig ALDRIG!!! komma ut.
    Aldrig gå någonstans aldrig får dom kontakt med någon föruton vid mat tillfället.
    Dom får väldigt lite hundmat och mera räster. Så det där med närings kontrollen har ägarna ingen koll på.
    Dessa hundar är i så dåligt mentalt skick att det är vidrigt.
    Som i ett annat inlägg här i tråden så får korna det bra mycket bättre än hundarna.
    Där buren står så finns det ingen utsikt utan enbart tät snårig skog.
    Hund gårdarna är så gammla att det enbart fins lera och brännässlor i dem.
    VIDRIGT!!
    Det som är det värsta tycker jag är att jag inte har mage att anmäla dem.
    Var gång jag tänker på hundarna så blir jag arg och ledsen.
    Men detta är ju så nära vänner till oss att jag tvekar och blir feg....

Svar på tråden Jakthund??