• Lishon

Visa snippan?

Ska berätta om en knepig situation som utspelade sig idag mellan mig och min son som är drygt 2 1/2 år. Jag hade just borstat hans tänder efter hans bad och vi var på toaletten.

Han: Jag har en snopp, vad har du?

Jag: Jag har en snippa.

Han: Får jag se på den?

Jag: Vill du se på min snippa?

Han: Ja.

Hur hade ni nu gått tillväga? Hade ni visat eller inte?

Å ena sidan:
    Detta var tydligen något han funderade på och i rent utbildningssyfte kanske man ska visa. Då får han det ur systemet. Vi är ju familj och vi ser ju varandra nakna ibland ändå så det är ju inget konstigt. Man kanske ska visa att snippan inte är något att skämmas för utan något att vara stolt över.

Å andra sidan:
    Man kanske ska lära sina barn att man inte går runt och visar sina könsorgan hur som helst för folk. Jag var ju inte naken just då och att aktivt dra ned byxorna kanske blir konstlat och ger fel signaler till honom. Kanske han börjar visa sig för andra och ber andra dra ned byxorna.

Väldigt nyfiken på att veta hur ni tänker. Väljer att inte tala om hur jag gjorde eftersom det kan färga era svar.

• Svar på tråden Visa snippan?
  • Majken

Ungar....

Men jag hade nog inte aktivt dragit ner brallorna utan kanske sagt något i stil med att "Nej, nu har mamma kläder på sig, det tar vi en annan gång" och hoppats att han nöjt sig med det svaret

Love my M-girls
  • AvGasRör

hmm..ja hade nog visat den o pratat mera om detta

Den som går i andras fotspår kommer aldrig först
  • Majken

Men om han blir nyfiken igen när jag ÄR naken så skulle jag inte skämmas för att visa min snippa

Love my M-girls
  • loves

haa...OJ! ja, jag hade inte heller dragit ner brallorna...
    Jag hade liksom hoppats att han studerat den lite mer diskret ngn annan gång, liksom! Om ni fattar...alltså inte "här är mammas snippa, och här är pappas snopp" HAHAHAH....

• Buffybot

Hm..... intressant.

Jag hoppas att jag skulle finna mig så i situationen att jag gick efter alternativ 1, dvs visade snippan precis som jag hade gjort om han hade frågat om han fick se min navel. För visst hade de flesta visat naveln? Även om det innebar att man måste dra upp tröjan?

Å andra sidan kanske situationen skulle kännas så märklig, och om jag börjar tveka, så märker ju barnet det och känner att detta inte var som det skulle...

Lova att tala om hur du gjorde sedan!

• riot

Hmm. Jag tror jag hade visat "mammas snippa" men också påtalat att man inte ber människor i allmänhet att visa sina könsorgan för att det är privat, samt att man inte heller då ska visa sitt könsorgan för att det är privat. Fast lite mer förenklat såklart så att min 2 1/2 åring då skulle förstå.

• Lishon

Buffybot

Det kanske jag gör. Måste bli övertygad först om att jag hanterade saken rätt. Är fortfarande tveksam. Ser fram emot många svar.

• FinaLina

Jag skulle nog säga att han får titta någon gång när mamma duschar eller byter om eller så och verkligen hoppas på att han skulle tycka att det var ok.

• AnnaGBG

Nja, jag hade nog sagt att den får man passa på att titta på när jag badar eller nåt liknande...

Det hade känts alldeles för konstigt för mig att bara dra ner brallorna i det läget...

• AnnaGBG

Får jag gissa hur du gjorde, förresten? Jag tror på alternativ 2...

Svar på tråden Visa snippan?