• Lishon

Visa snippan?

Ska berätta om en knepig situation som utspelade sig idag mellan mig och min son som är drygt 2 1/2 år. Jag hade just borstat hans tänder efter hans bad och vi var på toaletten.

Han: Jag har en snopp, vad har du?

Jag: Jag har en snippa.

Han: Får jag se på den?

Jag: Vill du se på min snippa?

Han: Ja.

Hur hade ni nu gått tillväga? Hade ni visat eller inte?

Å ena sidan:
    Detta var tydligen något han funderade på och i rent utbildningssyfte kanske man ska visa. Då får han det ur systemet. Vi är ju familj och vi ser ju varandra nakna ibland ändå så det är ju inget konstigt. Man kanske ska visa att snippan inte är något att skämmas för utan något att vara stolt över.

Å andra sidan:
    Man kanske ska lära sina barn att man inte går runt och visar sina könsorgan hur som helst för folk. Jag var ju inte naken just då och att aktivt dra ned byxorna kanske blir konstlat och ger fel signaler till honom. Kanske han börjar visa sig för andra och ber andra dra ned byxorna.

Väldigt nyfiken på att veta hur ni tänker. Väljer att inte tala om hur jag gjorde eftersom det kan färga era svar.

• Svar på tråden Visa snippan?
  • Lishon

He, he. Vad nyfikna ni är. Ja, ja, jag får väl berätta då. Jag har nog blivit övertygad om att jag gjorde rätt ändå.

Först blev jag väldigt ställd. Jag hade väldigt svårt att förmå mig att dra ned byxorna och visa. Men när jag hade tvekat en stund så tänkte jag att han inte får tro att detta är nåt fult så jag gjorde det. Jag visade. Helt odramatiskt.

Efteråt så fick jag sådana skuldkänslor. Vad har jag gjort? Tänk om han går till förskolan och frågar fröknarna. Tänk om han berättar. När vi satt i soffan sedan och drack välling så försökte jag säga att man inte brukar dra ned byxorna sådär men han är för liten för att förstå vad jag menade.

Jag tror ändå att jag gjorde rätt. Som några säger här, jag hade ju inte tvekat att visa naveln och snippan är ju en del av kroppen också. Om han får svar på sina frågor så behöver han ju inte fråga mer så det är nog ingen risk att han frågar alla han möter om detta.

• loves

haha....ja, de var nog rätt gjort!
    det är inte lätt att hantera alla situationer som kan uppstå med barn..

kul att få veta hur du gjorde ...

• NovaAlexandra

det skadar ju knappast. lättare att få frågon såhär också, vi andra hade ju tid att tänka

/mamma till världens bästa Sanna
  • Hustomten

Nope, jag hade inte visat den.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Världens segaste lilla snigel¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
  • Buffybot

Kul att få höra hur du gjorde!

Angående din rädsla för vad han säger på dagis så kan du vara lugn! De är vana!
    Och det är stoooooor skillnad på ett barns beteende som är naturligt nyfiken på kroppen och skillnaden mellan flickor och pojkar, och ett barn som varit utsatt för övergrepp. Så oroa dig inte!

• riot

Lishon- Jag tycker också du gjorde rätt! Diskuterade det här med min mamma och det visade sig att min bror frågade samma sak när han var liten. Mamma valde att visa honom och sen frågade han aldrig igen.

Jag tror det är bra att avdramatisera det hela.

• 3barnsmor35

Jag hade visat, men han hade inte fått röra.

Jag brukar ibland kalla på min dotter när jag duschar eftersom hon är lite rädd för vatten *har blivit bättre* och visa hur skönt jag tycker det är att tex tvätta håret. Jag skrattar o sprutar vatten o tramsar så hon skrattar. Då ser hon ju mig naken o tittar o pekar, då förklarar jag bara vad som är vad, helt odramatiskt. "Detta är mammas bröst, mammas snippa" osv.
    Sen säger jag "Du har också en snippa som e bara din och när du blir stor kommer du att få bröst och hår på snippan, precis som mamma." Hon är 2 år och var väldigt intresserad ett tag, men nu så bara liksom nickar hon o säger "jaa, mamma" precis som om hon förstår Precis som vi pratar om allt annat pratar vi om kroppen. När hon o pappa badar så säger vi också att pappa har snopp o hon har snippa osv. Man får inte röra dock, för ens snopp o snippa får ingen annan än en själv röra. Så har vi sagt.
    Man får ju lära dem om sånt med

kramar

• Lishon

Buffyboot
    Nej, någon sådan oro hade jag inte. Jag tänkte väl mest på att om jag visar så tror han att alla vill visa sin snippa och går därför och frågar andra t.ex. fröknarna.

Måste säga att sedan denna händelse så har han inte pratat om eller frågat om snippor eller annat. Han blev nog nöjd med svaret han fick och ser det narurligt som vad som helst.

Bra att jag fann mig i situationen.

Svar på tråden Visa snippan?