• Lishon

Visa snippan?

Ska berätta om en knepig situation som utspelade sig idag mellan mig och min son som är drygt 2 1/2 år. Jag hade just borstat hans tänder efter hans bad och vi var på toaletten.

Han: Jag har en snopp, vad har du?

Jag: Jag har en snippa.

Han: Får jag se på den?

Jag: Vill du se på min snippa?

Han: Ja.

Hur hade ni nu gått tillväga? Hade ni visat eller inte?

Å ena sidan:
    Detta var tydligen något han funderade på och i rent utbildningssyfte kanske man ska visa. Då får han det ur systemet. Vi är ju familj och vi ser ju varandra nakna ibland ändå så det är ju inget konstigt. Man kanske ska visa att snippan inte är något att skämmas för utan något att vara stolt över.

Å andra sidan:
    Man kanske ska lära sina barn att man inte går runt och visar sina könsorgan hur som helst för folk. Jag var ju inte naken just då och att aktivt dra ned byxorna kanske blir konstlat och ger fel signaler till honom. Kanske han börjar visa sig för andra och ber andra dra ned byxorna.

Väldigt nyfiken på att veta hur ni tänker. Väljer att inte tala om hur jag gjorde eftersom det kan färga era svar.

• Svar på tråden Visa snippan?
  • Aunt Molly

Jag hade visat och samtidigt berättat att snoppen/snippan är ens egen privata som man inte visar hur som helst eller ber att få se andras. Vi går nakna in och ur duschen mm i vår familj så då blir det väl naturligt för barnen att man ser olika ut.

Ett annat sätt är ju om man har en barnbok med bilder på männiksokroppen hemma, då kan man visa där istället för på sig själv! Då klarar man av utbildningssyftet utan att blotta sig!

Sevgilim: bra fråga! Egentligen borde det vara det, men de flesta tycker nog inte så. Det kan nog vara bra med boklösningen ovan för pappor!

• Lishon

Det är klart att det är lika självklart för pappan att visa snoppen!!

• melker03

Jag hade sagt att han kan titta en annan gång när jag ändå är naken.

• Isolde

Om min dotter frågar – när hon kan snacka tillräckligt för att fråga sånt – tänker jag nog inte dra ner och visa. Snarare skulle jag säga att den har hon sett så många gånger redan, så den vet hon hur den ser ut.

Jag känner mig inte helt bekväm med att dra ner byxorna framför ett barn, oavsett kön. För mig är det en avsevärd skillnad mellan navel och snippa – det ena är en "offentlig" kroppsdel och den andra är en privat. Jag skulle inte plocka fram bröstet heller och visa. Det är skillnad mellan att gå omkring naken och att visa upp sig.

Just nu pekar dottern mycket på olika saker och vill ha namn för dem, och kroppsdelar är inget undantag. "Där!" ropar hon och så ska man säga vad det är. "Lampan", "pappa", "stolen", "andra stolen", "mamma", "mammas näsa", "dina tår" o.s.v. På skötbordet pekar hon först på snippan: "där!" – "snippan", och sen på rumpan: "där!" – "det är rumpan". Senaste tiden har hon börjat peka på min bak när hon kommer ner från skötbordet, och sedan på framsidan av min kjol. Hon är ganska vag pekare, så i början förstod jag inte riktigt: "mammas kjol", "mammas knä", "mammas ben"? Inte förrän jag kom på "mammas snippa" blev hon nöjd, så jag är övertygad om att hon vet att den finns och var, även när den inte syns.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Beckah82

Ja, jag skulle visat såklart

Fast min son skulle aldrig fråga för han ser mig naken ofta, vi har ju badat ihop sen han föddes tex

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • Hallonpaj

Jag hade nog försökt att känna efter vad jag ville. Var jag inte bekväm med at visa så ska man inte göra det. Det är också viktigt att lära barnen, att man själv bestämmer över sin kropp.

• Hallonpaj

Jag menar, det blir ju en liten konstig situation att dra nwed byxorna bara för att visa. Jag tror att jag skulle känna mig fånig. Men de ser mig ju utan kläder annars, det är ju inte så att jag menade at jag är obekväm med att de ser mig naken!

• adrenalin

Hm det beror på hur jag själv kände. Skulle ja känna mig olustig inför att dra ner å visa skulle jag inte göra det och säga som det var - att jag inte ville helt enkelt.
    Du får kanske rita en bild? Det tror jag att jag kommer göra... :) rita lite nakna människor, det är nog alla tiders det!

• marina81

Jag skulle inte visa, vi visar oss inte nakna när det gäller de delarna av kroppen i vår familj. Det är privata kroppsdelar och de visar man inte hur som helst hos oss.

• adrenalin

här springer vi omkring nakna lite hur som helst sambon å jag, bara grannarna inte ser vi kommer nog inte ändra oss. Däremot kommer det ju ändå vara privata kroppsdelar å vi kommer nog inte springa runt nakna när hon är lite äldre.. det är så långt fram så det har jag inte ens funderat på än

• Halv zigenare

"Jag skulle inte visa, vi visar oss inte nakna när det gäller de delarna av kroppen i vår familj. Det är privata kroppsdelar och de visar man inte hur som helst hos oss."

Samma här.

Och, han börjar ju tydligen bli intresserad av sådant, och då kanske det inte är det bästa att hans mamma visar sig naken. Hellre att du kanske visar lite bilder ur en "Sexualundervisningsbok" eller något liknande.

• adrenalin

sexualundervisningsböcker tror jag inte är en så bra idé EGENTLIGEN. skulle inte visa sånt i undervisningssyfte för mitt lilla barn i alla fall... Underliven är ofta så utfläkta och så då.
    Skulle hellre rita, spela roll om det inte blir så detaljrikt.

Hm.. och jag fråga min sambo vad han skulle göra om Fia frågade om hon fick se hans snopp, och han sa att han skulle visa. Men hon skulle absolut inte få ta i den

• Prisssan

Min dotter har inte frågat. Nakenhet är något helt naturligt hos oss, så dottern har ju redan sett min x antal gånger. Inget konstigt med det!

• adrenalin

ja å hon har ju en egen snippa att titta på om inte annat annat vore ju om hon var en pojke!

Svar på tråden Visa snippan?