• Lishon

Visa snippan?

Ska berätta om en knepig situation som utspelade sig idag mellan mig och min son som är drygt 2 1/2 år. Jag hade just borstat hans tänder efter hans bad och vi var på toaletten.

Han: Jag har en snopp, vad har du?

Jag: Jag har en snippa.

Han: Får jag se på den?

Jag: Vill du se på min snippa?

Han: Ja.

Hur hade ni nu gått tillväga? Hade ni visat eller inte?

Å ena sidan:
    Detta var tydligen något han funderade på och i rent utbildningssyfte kanske man ska visa. Då får han det ur systemet. Vi är ju familj och vi ser ju varandra nakna ibland ändå så det är ju inget konstigt. Man kanske ska visa att snippan inte är något att skämmas för utan något att vara stolt över.

Å andra sidan:
    Man kanske ska lära sina barn att man inte går runt och visar sina könsorgan hur som helst för folk. Jag var ju inte naken just då och att aktivt dra ned byxorna kanske blir konstlat och ger fel signaler till honom. Kanske han börjar visa sig för andra och ber andra dra ned byxorna.

Väldigt nyfiken på att veta hur ni tänker. Väljer att inte tala om hur jag gjorde eftersom det kan färga era svar.

• Svar på tråden Visa snippan?
  • NovaAlexandra

Jag hade skaffat en illustrativ barnbok, inte fläkt upp musen. Knut och Rut kollar på kroppen typ.

/mamma till världens bästa Sanna
  • Lishon

NovaAlexandra

Ja hur som helst så är det nog dags att köpa någon sådan bok. Verkar vara dags för det nu. Men hur hade du sagt till ditt barn då?

• Buffybot

Vill berätta om vad som hände en manlig vän till mig.

Han stod med sin dotter i dushen på badhuset. Plötsligt känner han en hand runt sin snopp och hör frågan
    - Pappa, hur känns din snopp?
    Han blev först chockad och visste inte vad han skulle svara. "Hjälp", tänkte han bara, "tänk om nån ser!"
    Hans första impuls var att säga "Släpp genast, den är bara till för mamma och pappa! Och ingenting du ska känna på."
    Men så hejdade han sig och hann tänka efter: "Vad frågade hon EGENTLIGEN? Jo, ingenting med sexuell anknytning, bara hur den kändes.
    Så han svarade:
    - Den känns ungefär som en tumme.
    - Jaha, sa dottern, och släppte.
    Sen började hon prata om nåt annat.

Jag tycker historien är rätt talande. Vi vuxna tenderar att övertolka barns frågor. Vi tror att allt är sexuellt och därmed ska talas om på "ett speciellt sätt". För ts son var frågan förmodligen lika naturlig som att fråga efter att få se mammas navel. Men om vi säger nej, då har barnet förstått att OJ, det där var visst något konstigt/fult/hemligt.

• NovaAlexandra

JAg hade inte visat, jag hade sagt att snoppen och snippan är privata och att man inte behöver visa dom.

/mamma till världens bästa Sanna
  • Novus

Tänk sen när barnet berättar på dagis att "mamma tar av sig kläderna och visar sin snippa för mig"

• Buffybot

Men det är viktigt att komma ihåg, som flera andra också har sagt, att det inte finns något "rätt" eller "fel".

Känner man ändå att man svarade på ett sätt som inte kändes bra, så kommer det massor av tillfällen att "rätta till".

• Hannah76

Det är knepigt d där.. När min dotter var 3 år satt hon o tittade på film hemma hos min mamma. Tydligen så hade hon handen innan för trosorna, för plötsligt skriker hon helt vettskrämd: Mamma jag har gått sönder, det är hål på mig!! Hon grät o var jätterädd. Jag fattade först inte vad hon menade.. *smart* Men sen så fick jag ju förklara att alla tjejer har så. Hon har annars varit mer intressrad av snoppar, vilket hennes pappa tycker ät superjobbigt. Nu när jag blev gravid så kom det massa frågor om hur bebisen kommit in i magen. Jag körde den gamla 70-talsklassikern, ni vet den där tecknade boken där mamma o pappa är nakna o tycker väldigt mycke om varann..*S*

• tvärtom

klurig fråga... hum... jag hade nog bara visat den och inte dramatiserat det hela.

• Meli

Jag hade absolut inte dragit ner mina byxor för att min son ville titta, det får han ju lära sig att man inte kollar in sin mamma i skrevet helt enkelt.... så känner jag.

Sen har han ju ändå sett när jag duschat tex, men jag skulle aldrig dragit ner byxorna på beställning så där.

Svar på tråden Visa snippan?