• elliot

Första löpet

Hej!
    Nu har vår tik börjat löpa, hon har precis blivit 8 mån. Hon slickar inte upp efter sig, vi försöker visa, utan att tvinga såklart, men hon vill inte. Hon har bara droppat i två dagar iofs, så det kanske kommer.
    Hon slickar mycket på sig själv och då berömmer vi. Jag kopplar samman hennes pipande och gnyende med löpet, men ska vi säga åt henne att vara tyst då? Eller bara låta henne hållas?
    Ni som är så duktiga här, har ni några tips till mig?
    Vad vi bör tänka på osv. Självklart har vi stenhård koll på henne när vi är ute.
    Ska kolla upp fakta själv på nätet nu, böcker har vi hemma men nu är jag på jobbet så jag kan inte läsa till mig nåt nu.

Mvh E.

• Svar på tråden Första löpet
  • missteddy

nu är jag inte nedverderande ¨på dej utan bara ett förslag. det finns tikskkydd som man kan köpa eller sy själv då slipper man blodfläkarna på golvet tror ingen hund slickar upp efter sig som jag har träffat. ang pipet skulle jag nog försöka få ur det för hon kan nog forsätta efter löpet med för vissa hundar tror de är dräktiga fast de inte är det och då piper de mycket.

• Vargtass

Har både tik som är jätteduktig på att städa efter sig och som är jättedålig på det. Är nog väldigt olika. Om det är besvärligt och äckligt mer prickar på golvet så finns det speciella tikskydd att köpa i djuraffären. Det är upp till var och en vad man tycker är bäst. Vissa hundar kan skämmas lite när de får på sig den första dagen men sen går det över. Våra städar efter varandra så vi använder inget här nu.

Att hon piper får ni nog stå ut med. Jobbigt kanske, men just hundar som piper och gnäller gör det utan att vara medvetna om att de gör det själva. Hon går igenom mycket just nu med hormoner i kroppen och hon håller på att bli stor så det kommer säkert gå över med tiden. Nästa gång hon löper så blir det inte lika "nytt" för henne.

• elliot

Tack för era svar!
    jag vet att det finns tikskydd, men jag ville ge henne chansen att ta upp det själv först. Vill inte att hon ska känna sig dum med skyddet på ju :(
    Vi står ut med att hon piper, undrade mer för HENNES skull, om man ska korrigera eller låta henne hållas, vilket som är bäst för henne.

Tack!

Mvh E.

• Vargtass

Kanske kan man avleda henne när hon piper? Aktivera henne med något? Så bryter man det och hon får annat att tänka på? Jag tror inte man ska korrigera iaf eftersom hon säkert inte själv är medveten om att hon gör det som sagt.

Lycka till!

• Hely

Hej Elliot!

Att din tik gnyr kan bero på att hon har ont i magen. Hundar kan få "mensverk" precis som vi människor. Prova att ge henne en halv magnecyl på morgonen (för en medelstor hund) och en halv på kvällen och se om det hjälper. För mig känns det fel att tillrättavisa en hund som faktiskt mår dåligt och kanske har ont, det handlar säkert inte om okynnesgnäll.
    Min tik städade inte upp efter sig på första löpet och då använde vi tikskydd. Nu är hon inne på sitt fjärde löp och är jätteduktig på att städa. Dock använder vi tikskyddet när vi är och hälsar på hemma hos andra.

Lycka till med din lilla tjej och pyssla om henne lite extra nu när hon känner sig lite nere!

• elliot

Vargtass; bra tips!
    Hely; jag tänkte på det imorse, "undra om de har mensvärk". Hon verkar inte ha ont, men jag håller extra uppsikt på henne så jag märker det isåfall.
    Jag trodde att om man använde tikskydd så vänjer de sig vid det och bryr sig inte om att städa vid kommande löp.

Visst pysslar vi om henne extra nu, lillstumpan som helt plötsigt ska bli stooor.

Tack för hjälpen.
    Mvh E.

• Hely

Det kan säkert vara så att de faktiskt vänjer sig vid tikskydd om de har det på sig jämt när de är inomhus, plus att de då inte får chansen att slicka sig rena vilket de kan känna som väldigt frustrerande. Tror ni gör rätt i att försöka utan så länge ni är hemma. Hellre plocka bort mattor och kanske lägga gamla lakan i soffan (om hon nu får vara där).

• Wolfhound

TS: Att hon gnyr och piper beror kanske på att hon inte riktigt vet vad som händer. Om man då håller på att "dalta" och "pyssla om" mer än vanligt, så kan hon få för sig att det är farligt hon förknippar det med löpet. Det är samma sak som om man daltar med en hund som är skotträdd. Ju mer man daltar, desto farligare är situationen. Låtsas som ingenting istället.
    Tikskydd är bra. Men när min tik levde och hon löpte, så rullade jag helt enkelt ihop mattorna och lät naturen ha sin gång.
    Så länge blödningen varar brukar tikar inte vilja para sig. Dom säger ifrån om hanar blir för närgågna. Däremot ska du se upp när hon slutat blöda och lägger svansen åt sidan eller visar intresse när hon ser en annan hund, då är det fara å färde. Det varar i cirka 10-14 dagar. Jag har haft både tik och hane samtidigt, och medans hon blödde var hon kvar hemma, sedan fick jag lämna henne hos bekanta medans hon var brunstig, alltså efter blödningen.
    Det är en allmän missuppfattning att dom är brunstiga när dom blöder.

• Wolfhound

Måste tillägga att alla tabletter innehållande acetylsalicylsyra är livsfarliga för hundar.

• babytrin

Wolfhound: Precis.

Nu har min tik bara löpt en gång men jag satte inte på henne något tikskydd. Jag tvättar hellre bort fläckarna några ggr om dagen.. så mycket är det ju endå inte. Täckte över soffan också..

Precis som wolfhound skrev, behandla hunden som vanligt! Det är många hundar som bli mer pipiga när dom löper, mer sällskapsjuka också.

Och jag hade inte gett hunden magnesyl för detta!! Det kan va väldigt farligt att ge hundar läkemedel som inte är gjorda för dom. Magnesyl kan göra så att hunden får svåra magblödningar, dom kan till och med dö av det.

Har aldrig hört något om hundar som har fått "menskvärk" Men du kan ju alltid ringa veterinär för att lugna dig själv om du vill det

Svar på tråden Första löpet