• elliot

Första löpet

Hej!
    Nu har vår tik börjat löpa, hon har precis blivit 8 mån. Hon slickar inte upp efter sig, vi försöker visa, utan att tvinga såklart, men hon vill inte. Hon har bara droppat i två dagar iofs, så det kanske kommer.
    Hon slickar mycket på sig själv och då berömmer vi. Jag kopplar samman hennes pipande och gnyende med löpet, men ska vi säga åt henne att vara tyst då? Eller bara låta henne hållas?
    Ni som är så duktiga här, har ni några tips till mig?
    Vad vi bör tänka på osv. Självklart har vi stenhård koll på henne när vi är ute.
    Ska kolla upp fakta själv på nätet nu, böcker har vi hemma men nu är jag på jobbet så jag kan inte läsa till mig nåt nu.

Mvh E.

• Svar på tråden Första löpet
  • prul

Hej!

Har själv två tikar, båda har blivit bättre på att "städa" efter sig efter för varje löp, så du behöver nog inte vara orolig. Jag märker inte mycket av det längre, trots att jag har en hane också..*fnitter, har aldrig använt tikskydd till någon av dem. Att hon gnyr lite, behöver du inte heller vara orolig för, vissa tikar gör det. (Såg i tidigare inlägg att du redan hade blivit varnad att INTE ge din tik acetylsalicsyra, det är som sagt livsfarligt för en hund.) Ett litet tips, som mina tikar tycker om när de löper, värme på magen, båda älskar att ligga "invirade" i fleecefilt, så det är nog så att de är lite lika oss kvinnor, att de har lite "mensvärk". Lycka till....matte till Minas, Naija och Torsten

• prul

Kom att tänka på en sak till, många tikar vill vara i fred när de löper, går gärna undan och lägger sig, så du inte blir orolig om hon går undan och lägger sig, om hon inte i normla fall bruka göra det. kram!

• Hely

Jag har själv blivit tipsad om Magnecyl av veterinär och av uppfödare. Med min första hund av en vet.(hane) efter en trafikolycka och med min nuvarande tik av hennes uppfödare vid löp. Jag letar runt lite på nätet och ser bara rekommendationer vad gäller Magnecyl till hundar.Men ok, ring din veterinär för säkerhetskull. Jag kan bara vidarebefodra det just jag hört och läst.

Skulle dock gärna se någon länk där det står att Magnecyl är farligt, av ren nyfikenhet så jag har något att fråga min veterinär (som rekommenderade det) vid nästa besök. Känns lite läskigt att bli rekommenderad ngt av veterinär som är rent livsfarligt för en hund.

• elliot

Tack för alla tips och massa bra information.
    Vi kommer att låta henne gå utan tikskydd, inga problem med att torka upp då och då. Soffan har numera en handduk där Stella ligger. Ska inte dalta med henne, vet att man inte ska göra det, som ni säger wolfhound och babytrin.
    Wolfhound...ALLA jag har pratat med verkar tro att det är under blödningen de är brunstiga. Jag har själv tyckt att det är jäkligt märkligt eftersom det är helt tvärtom med oss människor. Så tack för den informationen :)
    Ang magnecyl så hade jag inte gett henne det, hon verkar som sagt inte ha ont, bara vara gnällig.

På FL lär man sig nåt nytt varje dag :)

E.

• Hely

www.agria.se/AGRIA/text.nsf/id/378

Ex. på länk där det står att Magnecyl och Bamyl är enda läkemedel gjort för människor som man kan ge hund. Står dock att man ska rådfråga vet. först så det tycker jag fortfarande du ska göra.

Du kan t o m få rimadyl (speciellt läkemedel för hund) utskrivet till din tik om hon har mycket ont vid löp. Men det vet jag inte om din tjej har.

Lycka till...igen!

• Hely

Ok, nu såg jag att du skrivit att hon inte verkar ha ont. Överflödig info från min sida m a o

• babytrin

Hely:

OT

Jag har också blivit tipsad om magnesyl av min uppfödare (även fast hon visste vad som kan hända), när min hund fick på en söndag otroligt mycket smärta av växtvärk. Jag ringde veterinären och rådfrågade om det också, Hon sa att det var ok att ge någongång då och då, men ger man det under flera dagar så kan dom som sagt få (svåra) magblödningar. Ger man det ofta så kan det resultera i värre saker. På måndagen åkte vi in och fick rimadyl istället som är smärtstillande för hundar.

Så visst, magnesyl kan man ge. Men det är inte så bra, och det finns andra alternativ. Jag tycker att man ska va väldigt försiktig, och rådfråga veterinär innan man ger nått till sin hund.

Har tyvärr ingen länk, vet bara vad jag har hört av många kunniga människor.

• babytrin

Oj.. jag var lite sen med att skicka mitt

• Erinet

Jag kan ju bara berätta det där med löpande tikar som man ska försöka dra på nånting.
    Min svägerska hade min hund när hon precis började löpa så hon drog på henne ett par av sina trosor så hon inte skulle bloda ner lgh. Men min hund skämdes så hemskt så hon slet av sig dom och tuggade i sig dom... så sen var det bara inse att hon vägrar ha nåt på sig när hon löper.
    Torkar hellre golven än att hon ska skämmas faktiskt.

• Hely

babytrin, också väldigt OT (hoppas ts ursäktar) men jag bara undrar hur du märkte att din hund fick växtvärk?
    På min vuxna tik märkte jag inget men nu har jag en valp på 10 veckor och risken finns ju att hon åker på det.

Vilka tecken kan vara bra att vara observant på och ungefär hur gammal var hon?

• babytrin

Hely: Jag har svarat i din gästbok

• elliot

Det är bara kul att ni utbyter erfarenheter och kunskap så OT är helt ok :)

E.

Svar på tråden Första löpet