adopterade! adoptera?
jag själv är adopterad från sydkorea. jag kom till sverige när jag var 2½ månad gammal. jag undrar vad ni som är adopterade tycker om adoption. skulle ni kunna tänka er att adoptera?
jag själv är adopterad från sydkorea. jag kom till sverige när jag var 2½ månad gammal. jag undrar vad ni som är adopterade tycker om adoption. skulle ni kunna tänka er att adoptera?
vacker silvana här på FL är adopterad och ska adoptera. Hennes man är också adopterad. tänkte bara säga det om du söker nån adopterad som adopterat :)
(många adoptera-ord i detta inlägg)
Det hade jag absolut kunnat tänka mig,har ett biobarn men är inte alls främmande för att kunna tänka mig adoptera i framtiden.
Hade kommit så långt i adoptionsprocessen som till hemutredning. Men trots att jag "inte" kunde bli gravid så fick vi en liten biologisk tjej. Planer på att adoptera har inte lagts undan eftersom man aldrig kan vara säker på att det funkar en andra gång.....
Hade lite tankar om att jag ville ha ett biologiskt barn just för att jag själv var adopterad. Det skulle liksom kännas roligt om ngt startade med/hos mig eftersom jag inte vet vilka mina biologiska föräldrar är. Men det var inte så mkt att tänka på när vi väl var i den situationen att vi inte kunde få bio.barn.
Huvudsaken är ju att man får ett litet knyte eller kanske ngt busigt som precis har lärt sig att gå och som man bara kan ösa så mkt kärlek över, som det någonsin går att göra. Med min underbara familj och med den uppväxt jag haft så vet jga ju att ett adopterat barn kan bli precis lika mkt älskad som ett bio.barn, om inte mer......
Em75: känner igen mig i dina tankar, vi ska nu adoptera, vi har nog goda chanser att bli gravida men då det inte sker på "egen hand" så adopterar vi nu. Sedan får det gärna komma biobarn om det vill sig, men jag blir inte ledsen om det inte blir så. För mig är det naturligt att adoptera ett barn då både jag och min man är adopterade själva och har blivit så älskade av våra föräldrar som man någonsin kan bli
Det där är ju väldigt olika hur man känner, jag valde adoption i första hand då jag känner tvärtom att jag VET att man kan älska ett barn lika mycket som om det är biologiskt barn EFTERSOM jag är adopterad själv
Hoppas ingen blir ledsen nu, men jag kan tyvärr inte hålla med er.
Den största dagen i mitt liv var när jag fick min första dotter för snart 15år sedan. Den första människan i världen som jag var släkt med PÅ RIKTIGT!
Riktiga blodsband var ju ngt. alldeles nytt o. jätte stort då för mig.
Var senare tvungen att söka hjälp när jag inte senare pga. sjukdom blev gravid när vi önskade det.
Lyckligtvis ordnade det sig efter många om o. men så att vi fick de små också, men i hjärtat vet jag att om det inte blivit så så hade min äldsta dotter varit min enda.
Som bonus har jag dessutom letat rätt på min biofamilj o. har regelbunden kontakt med dem.
Vi är alla olika, med olika sätt att se på oss själva osv. Det måste ju vara ok. Det finns inga rätt eller fel i detta. Det handlar om känslor.
Men man ska nog akta sig för att säga att det ÄR på ett visst sätt eller att ALLA som är adopterade tycker si eller tycker så. Det ger en felaktig bild.
När jag skriver min bok så utgår jag ifrån mig själv, inte från ALLA adopterade. Vissa som läser boken kommer att känna igen sig i mina tankar och känslor - andra inte.