• thestarlight

adopterade! adoptera?

jag själv är adopterad från sydkorea. jag kom till sverige när jag var 2½ månad gammal. jag undrar vad ni som är adopterade tycker om adoption. skulle ni kunna tänka er att adoptera?

• Svar på tråden adopterade! adoptera?
  • mammatillvictor
    Helis skrev 2006-07-02 18:42:53 följande:
    Vacker Silvana: Tack så mycket. Nej enäggstrillingar är nog inte så vanligt. Inför varje ultraljud vi har gjort så har vi nyfiket undrat om det funnits fler än en men båda gångerna har det visat sig vara 1 barn. Det sägs ju att det hoppar över 1 generation så mina barn kanske kan få tvillingar el trillingar, vem vet?. Jag har aldrig känt något särskilt med att vara trilling och kan inte säga att jag saknat eller sökt något heller. Däremot vet jag att mina föräldrar här hade tagit hand om alla oss tre om de fått frågan. Tack för ditt svar och jag hoppas att ni snart har ert barn hos er :).
    Ok, jag förstår Jag har heller aldrig saknat något eller sökt rötter. Nu ska jag ju göra det när vi åker till Ecuador men det både för min och för vårt barns skull! Kramis
  • miababia

Hej!
    Jag är adopterad från sri lanka, kom när jag var nästan 3 år. Nu väntar jag mitt första barn, om allt går som tänkt så ser den lilla dagens ljus runt 23 feb-07. Tror inte jag skulle vilja adoptera ett barn. Jag har haft för många frågor själv som jag har funderat över

• Hjortrongull

En f.d arbetskamrat som blev adopterad från Indien,adopterade ett barn från Indien ungefär samtidigt som jag adopterade min Dröm.
    Nu har familjen utökats med en lillebror som min f.d arbetskamrat fött själv.

• mammatillvictor
    miababia skrev 2006-07-03 13:07:17 följande:
    Hej!Jag är adopterad från sri lanka, kom när jag var nästan 3 år. Nu väntar jag mitt första barn, om allt går som tänkt så ser den lilla dagens ljus runt 23 feb-07. Tror inte jag skulle vilja adoptera ett barn. Jag har haft för många frågor själv som jag har funderat över
    Dét är ju så olika hur man känner, en del är så vilsna i sig själva och känner att de inte vill adoptera. Men långt ifrån alla känner ju så Grattis till ditt kommande barn! Kanske hade du resonerat annorlunda om du visste att du inte kunde få barn? Vem vet
  • nelle87

Tänkte fråga er här en grej då..
    Är det vanligt att man inte vill ha biologiska barn när man själv är adopterad??
    Jag väntar barn med en som är adopterad från sri lanka, och han vill absolut inte ha barn. Han har sagt saker som att hans släkt ska sluta med honom osv..alltså att han tydligen inte vill föra sina gener vidare. Det är slut mellan oss men jag valde att behålla barnet mot hans vilja..
    Hans adoptivmamma tror att hans ovilja till barn kan ha att göra med att han är adopterad, och att hans biologiska föräldrars svek mot honom gör att han nu sviker sitt eget barn.
    Vad tror ni om det här?

Nu kanske det blev väldigt OT och långt, men hoppas nån kan svara..kanske i gästboken om inte här..

• Helis

nelle87: Oj, det är så otroligt individuellt som Vacker Silvana har skrivit innan. Jag ser inte att mina biologiska föräldrar svek mig, jag ser att de tog ett modigt beslut för att jag skulle få det bättre och ha större chans att överleva. Men om han nu känner sig sviken av sina biologiska föräldrar så tycker jag att det är konstigt att han själv gör samma sak mot sitt barn. Har han sagt varför han vill att hans släkt skall sluta med honom? Tycker han så illa om sig själv?

• nelle87

Nu menar jag inte att han medvetet sviker sitt barn för att han själv blev sviken..utan att det är något som sitter i det undermedvetna, ungefär som att barn till alkoholister dras till alkoholister eller att dom blir det själva..(nu berättar jag utifrån mitt ex's mammas teori)

Nä jag vet inte varför han vill det..tycker de låter väldigt dumt, därför hoppades jag på ett svar här, om de var nåt som var vanligt bland adopterade. Men det är väl individuellt då, som det mesta annat är!

• mammatillvictor
    nelle87 skrev 2006-07-03 21:31:52 följande:
    Nu menar jag inte att han medvetet sviker sitt barn för att han själv blev sviken..utan att det är något som sitter i det undermedvetna, ungefär som att barn till alkoholister dras till alkoholister eller att dom blir det själva..(nu berättar jag utifrån mitt ex's mammas teori)Nä jag vet inte varför han vill det..tycker de låter väldigt dumt, därför hoppades jag på ett svar här, om de var nåt som var vanligt bland adopterade. Men det är väl individuellt då, som det mesta annat är!
    Det låter väldigt ovanligt att man just känner så där, låter som han avskyr sig själv ju! Vad hemskt. Jag tror inte det är så vanligt att man känner så men man kan inte generalisera heller. Vi är individer som alla andra och det finns inga rätt eller fel.
  • nelle87

Ville inte generalisera heller..bara nyfiken på om hennes teori stämde, för jag tyckte inte heller det borde ha nåt samband. Alla är olika, adopterade eller inte...
    Kanske va lite fel ställe att fråga på, kändes som ni tog illa upp eller nåt, och det va ju inte meningen..

• mammatillvictor
    nelle87 skrev 2006-07-04 09:44:22 följande:
    Ville inte generalisera heller..bara nyfiken på om hennes teori stämde, för jag tyckte inte heller det borde ha nåt samband. Alla är olika, adopterade eller inte...Kanske va lite fel ställe att fråga på, kändes som ni tog illa upp eller nåt, och det va ju inte meningen..
    Ingen fara alls Klart man får fråga!! kram
Svar på tråden adopterade! adoptera?