• Cesilia

Kata beach,Phuket

Vi har prel. bokat en resa till Kata i december, men eftersom det finns så oändligt många platser att åka till blir jag osäker..
    Är det någon som varit i Kata??
    Vad var bra/dåligt?

Våran son kommer vara 20 månader.Tips?

• Svar på tråden Kata beach,Phuket
  • Carro Å

jag har varit på Kata beach...en superbra strand att åka till när man har små barn. Det ligger väldigt bra till för att åka till andra stränder oxå. Jag kan rekomendera att ta en longtail båt till BonIsland... helt underbar liten ö ca 40 minuter tar det. KRAM

• Cesilia

Carro Å: Tack för tipset, ska lägga det på minnet Kram

• Pollica

Jag har varit i Phuket väldigt många gånger, då jag hela tiden reser i mitt jobb och har Thailand som den största marknadsplatsen. Jag är precis hemkommen därifrån med min 10 månaders dotter (första gången jag reste med henne till Thailand)och man. Och jag måste säga att allt gick så oerhört bra. Jag kan varmt rekomendera det till alla. Hon var helt kanon hela tiden och tyckte att allt var jätte kul. Vi bodde på Andaman Cannacia i deras Royal Suite som var helt kanon efter som vi hade 2 sovrum & vardagsrum, vilket var helt suveränt med min dotter. Hon trivdes som fisken i vattnet. Det enda jag kan säga som negativt om det hotellet är att man måste gå upp en bra bit i en brant backe. Vilket kunde vara lite jobbigt ibland. Men hotellet var i övrigt kanon. Kata är absoult den barnvänligaste stranden och orten. Karon är det ofta badförbud på. Patong är ganska hysteriskt, särskillt under högsäsongen och kanske inte det bästa med barn. Men dock väldigt trevligt att åka in till.
    Hoppas att ni får en kanonresa. Vi ska åka ner till Thailand ni i augusti igen men då ska vi testa att bo i Patong. Vi får se hur det går med min dotter.

• jesslin

Just det hotellet vi bokat, fast bara vanligt familjerum då. Men jag visste om backen.

• Annikamed2barn

Vi har också bott på Cannacia och vi älskade det! Kata är fint och man kan besöka Nai Harn som är helt underbart. Måste också tipsa om Freedom Bay som ligger en kort båtresa från Kata. Underbart! vi ska tillbaka nästa år igen och vi kommer bo på södra delen av Kata då med, helt underbart ställe och jättebra att göra dagsutflykter ifrån. Trevlig resa!!

• jesslin

Annika. funkar det bra att åka med en 2åring på den båten tror du?
    Låter som vi valt ett bra hotell.

• linnma

Kom hem från Kata beach i söndags. Varken jag eller min sambo är imponerade av Thailand ( i allafall inte Phuket) som ett enda stort Mallorca eller Turkiet. Vi hade i allafall en skön semester och jag ska nu ge lite tips.

Ta med barnmat, 1 burk per dag. Alla som vi pratat med som inte hade det, utan gett barnen vanlig mat, hade fått magsjuka barn. Så det kan vara väl värt att kånka på. Vi hade med en mattermos, som vi varje morron fyllde med varmvatten å satte ner barnmats burken i, när det sen var lunchdax var maten lagom varm. Blöjor däremot finns, ialla prisklasser. Funkar utmärkt.

Ta gärna med barnstol typ stol-på-bord. Thailändska barnstolar är inte så funktionella ( om dom ens finns) iallafall inte med en vilde som våran son.

En lättare sittvagn är ett måste, det är trångt på trottoarerna och höga kanter.

Myggnät till vagnen och myggmedel. Dom är riktigt elaka myggena där nere.

Sen lite restaurang tips, Kata mama, ligger precis vid stranden. Så billigt å väldigt god mat. En lunch gick på ca 10 kr.

Andaman coffea house, jättegoda lattes, å med varje kaffe får man 30 minuters gratis internet. Utmärkt sätt att maila hem.

Ta gärna med en bärbar liten dvd spelare att koppla till tvn. Det är inte mycket att se på thailänsk tv, å dvd filmer köper du för ca 16 kronor. Man åker ju givetvis inte dit för att se på tv men ibland så kan det va skönt att ligga å glo på burken en stund innan sovdags. Eller om man blir sjuk, å måste ligga inne på hotellet.

Solskyddskläder: Vi hade inga till sonen, utan smorde honom med solfaktor 25 å sen var det t-shirt och solhatt på. Inte en bränd hudbit i sikte. Man är rätt mycket i skuggan med småbarn iallafall. Det gick ju ett par t-shirts per dag, men att lämna in tvätt kostar typ 14 kr per kilo.

Sen flygresan, ta med nya små leksaker, och saker att äta på typ kakor, russin kex osv. Vi gav till å med choklad till sonen för att han skulle hålla sig sysselsatt/lugn. De e bara semester ibland ;)

Det som vi tyckte var dåligt var: Att thailändarna är sjukligt fascinerade av vita barn. Det togs kort å skulle pussas å kramas å gullas. Jobbigt i längden tyckte vi. Vill inte att främmande ska pussa barnet i ansiktet hur som helst.

Alla försäljare, på stranden, på gatan. Precis som i Turkiet. Å stranden var så smutsig när tidvattnet gick. Gamla skor, plastflaskor etc etc.

Jag hoppas du fått svar på några frågor, hoppas ni får en underbar semester.

• jesslin

linnma. Hur gammal är er son? Sofia kommer ju att vara 2 år och 3 månader då vi åker, då funkar det ju inte med barnmat precis.
    Vi ska på bo andaman, så var bra då kan man surfa lite när man tar en kaffe där.

men tack för tipsen. Det blir den lilla sulkyn när vi åker, inte den dyra timmyn i alla fall. Dessutom går hon så mycket redan. Vi kommer ha solskyddsdräkt, det hade vi till Cypern och det var kanon. Hon är galen i att bada.

• Cesilia

Linnma: Tack för alla tips! Ska komma i håg både kata mama o Andaman

En sån där stol på bord som du pratar om,hur viktbärande är de?

Svar på tråden Kata beach,Phuket