Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Jesi

Välling recept sökes!

Jag skulle vilja göra egen välling till min 6,5 månaders bebis. Någon som har ett recept att dela med sig av?

• Svar på tråden Välling recept sökes!
  • Michanna

Tja själv skulle jag aldrig lita på att den hemmagjorda vällingen är bra näringsmässigt sätt.. så här har vi köptevälling..

Men men..
    Min mamma brukar göra välling till oss när vi var lite större och mådde dåligt.
    Hon gjorde en vanlig vitsås men med lite socker i stället..
    Och gjorde den tjockare..
    allstå vetemjöl och mjölk, socker. går även på majsmjöl..

Anna

• Kagi

Jag experimenterade mig fram till en bra välling. Har tyvärr inga exakta mängder, men ungefär så här gjorde jag:

Till en halv liter standardmjölk tog jag ett par matskedar havremust. Tillsatte en nypa salt och en nypa socker och kokade till lagom konsistens under omrörning.

Just nu kör jag pulver, men eftersom jag bor utomlands tar förrådet slut ibland, och då tar jag till det här receptet.

• Rebekka

Har tyvärr inget men du bör inte ge ditt barn hemagjord välling då den är alldeles för fattig på järn.
    Men om du vill göra det ändå som komplement till annan mat så kan du söka på internet eller fråga på bvc, tror även att vissa mjöl och havregrynspaket har vällingrecept.

• Kagi

Kom att tänka på att havremust kan vara för grovt för din bebis mage än så länge, så du kanske ska börja med vetemjöl.

• Jesi

Jag ska till bvc nästa vecka så jag får fråga då. Välling ger jag bara 1 gång på kvällen, annars får hon bröstmjölk, gröt och pure.

• Naimiez

mixa havregryn i mixer eller stavmixer, blanda med varmt vatten. Vet inte vart jag läste detta :) Har heller inte provat än.....

• Naimiez

var nog gröt ovan :)

Hör kommer från COOP

1 portion

Ingredienser
    1 dl vatten
    2 dl mjölk, 3 %
    1 msk vetemjöl
    1 tsk socker
    ½ tsk smör eller margarin

Om man lagar välling själv bör man tänka på att den inte är lika näringsrik som den industritillverkade. (Receptet kommer från Socialstyrelsen och kan användas i undantagsfall.)

Vispa samman alla ingredienserna utom matfettet i en kastrull. Låt det koka upp. Blanda i matfettet och låt koka på svag värme ca 5 min. Kyl kastrullen i vattenbad till lagom ättemperatur.

• JennyS

Min farmor gjorde en jättemumsig välling åt oss när vi var barn. Hennes gamla husmorsrecept var så här.

Koka lite havregryn med lite smör i lite vatten. Häll på mjölk och vispa i lite mjöl så att den blir tjockare. Den är mumsig.

Provar du den så testa att mixa havregrynen. För att få upp järnhalten kan du köpa hirs (finns i påsar vid specialgrynerna) och mixa i. Lättare än blodbröd.

Lycka till!!

• inte vad du vill höra

Varför tror du att hemmagjord mölk ska vara bättre för din bäbis. 

Jag blir så ledsen när jag ser tydligt avdomnade människior som skriver om deras underbara hemma gjorda välling.

Skippa den istället hellre, Barn ska ju inte drinka ko mjölk innan ett års ålder och därför finns bäbis vällingen att ta till som på bästa möjliga sätt tar bort de delar som inte passar babins behov.

kolla in länken  www.nhs.uk/Livewell/Goodfood/Pages/milk-dairy-foods.aspx

Cows' milk should not be given as a drink until a baby is a year old. This is because it doesn't contain the balance of nutrients a baby needs.

However, babies who are around six months old can eat foods that use full-fat cows' milk as an ingredient. Examples include cheese sauce and custard.

Babies under a year old should not be given condensed milk, evaporated milk, dried milk or any other drinks referred to as milk, such as rice, oat or almond drinks. Infant formula is the only suitable alternative to breast milk for the first 12 months of a baby's life.

Children should be given whole milk and dairy products until they are two years old because they may not get the calories or essential vitamins they need from lower-fat milks.

After the age of two, children can gradually move to semi-skimmed milk as a drink, as long as they are eating a varied and balanced diet and growing well.

Don't give skimmed or 1% fat milk to children as a drink until they're at least five years old. Skimmed or 1% fat milk doesn't contain enough vitamin A and skimmed milk doesn't contain enough calories for young children.

Children between the ages of one and three need to have around 350mg of calcium a day. About 300ml of milk (just over half a pint) would provide this.

• inte vad du vill höra
    Om barnet inte ammas finns det modersmjölksersättning som ger den energi och näring barnet behöver. Den ersättning som finns att köpa är gjord för att likna bröstmjölkens innehåll av näringsämnen så mycket som möjligt. Det finns olika sorters ersättningar ? på BVC kan du få råd om vilken sort som är mest lämplig för ditt barn. Däremot ska du aldrig blanda egen modersmjölksersättning av vanlig mjölk eller liknande, eftersom det inte går att själv få till rätt proportioner av näringsämnen. Fel proportioner kan skada barnets njurar eller göra att barnet inte växer som det ska.

Om du vill ha en svensk sida med samma information 
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/ölksersättning

Dietist Ja visst!
  • inte vad du vill höra
    Om barnet inte ammas finns det modersmjölksersättning som ger den energi och näring barnet behöver. Den ersättning som finns att köpa är gjord för att likna bröstmjölkens innehåll av näringsämnen så mycket som möjligt. Det finns olika sorters ersättningar ? på BVC kan du få råd om vilken sort som är mest lämplig för ditt barn. Däremot ska du aldrig blanda egen modersmjölksersättning av vanlig mjölk eller liknande, eftersom det inte går att själv få till rätt proportioner av näringsämnen. Fel proportioner kan skada barnets njurar eller göra att barnet inte växer som det ska.

Om du vill ha en svensk sida med samma information 
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/ölksersättning

Dietist Ja visst!
  • Nyfikna72

Fast ska man ge välling som komplement en gång om dagen så spelar det nog ingen roll att den kanske inte innehåller allt. Den välling som säljs i affärer är ju mer tänkt som en komplett måltid och kan ersätta ett vanligt mål.

Svar på tråden Välling recept sökes!