• Lovebug

Hur bar ni er åt för att få ett jobb?

Fick ni det via kontakter, arbetsförmedlingen eller hur bar ni er åt?

Ni som sökte via tex Arbetsförmedlingens sida skickade ni in en ansökan och hoppades på det bästa...eller ringde ni upp företaget och snackade med dem också?

Tycker jag har sökt rätt många jobb (via Arbetsförmedlingen sida) men det verkar hur omöjligt som helst att bli kallad till intervju. Kan tillägga att jag har fast jobb, men jag trivs inte riktigt med arbetsuppgifterna och letar därför efter något annat.

• Svar på tråden Hur bar ni er åt för att få ett jobb?
  • mamma legolina

Jag mejlade och talade om att nu flyttar jag till stan och vill ni ha mig så finns jag Fick ett vik som sträcker sig i 1,5 år och förhoppningsvis kommer bli förlängt 31/8 - håller tummarna!

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • AnneSophie

Spanade på ams.se på den ort vi tänkte flytta till (och numer bor på). Där stod ett jobb som var som skapat för mig, min personlighet, utbildning och erfarenhet. Slumpen...ödet...märkligt var det iallafall.
    Skickade in ansökningshandlingar på tisdagen via email, chefen ringde på torsdagen för att arrangera intervju på tisdagen veckan efter. Gick på intervju, förhandlade lön, fick jobbet samma dag och började tisdagen veckan efter.

• Fru Kirta

Jag fick mitt via en vanlig annons på arbetsförmedlingen. Det verkar inte vara så vanligt nuförtiden

• Fru Kirta

Jag skickade in mitt cv och ett personligt brev, och blev uppringd av företaget redan nästa dag.

• Karisma

Gick en utbildning genom AF, fick en praktikplats på ett lämpligt företag innan utbildningen började, sedan så blev det praktik 4veckor till efter utbildningen slutat. Fick jobb dagen efter utbildningen slutat. (CNC-operatör)

Så et hett tips är praktikplats, då har du ju iaf en referens som du kan skriva med i andra ansökningar.

Kram K.

• Molnet

Sökte massor av jobb, säkert över 100 stycken, både såna som annonserades via AF och på företagens hemsidor. Att jag sedan inte fick ett jobb jag sökte via af var nog bara ren tillfällighet.

Var på en intervju och det stog till sist mellan mig och en annan tjej, och hon fick jobbet. Några månader senare ringde samma chef och undrade om jag ville ha en tjänst som just hade blivit ledig. Tackade ja så klart.

• Junipingla

Jag har ALDRIG fått ett jobb genom arbetsförmedlingen eller genom att söka. Jag har alltid fått genom kontakter. Jag har en väldigt bra handläggare på AF (Jag arbetar deltid och får stämpla upp till heltid därför är jag inskriven) och hon berättade att det är VÄLDIGT liten chans att få arbete genom dem, de flesta arbeten tillträds internt och via kontakter.

..med lilla4an i v. 19 - busungar.nu/lilla4an
  • Konvaljen

Har fått jobb dels genom arbetsförmedlingen (annons) och dels genom att jag registrerade min CV där och blev uppringd ett halvår efter och blev erbjuden ett jobb.
    Annars har jag mest ringt, skickat mail och gått in och presenterat mig, skickat alster (frilansar).

Jag tror man måste sticka ut. Min man har heller inte fått något av sina jobb genom AF.

• Serina

Det är nog inte så många arbetsgivare som skulle vilja att AF skötte deras anställningar, även om det faktiskt förekommer. AF har däremot fortfarande den största sajten för att koppla samman arbetsgivare och arbetstagare och som arbetssökande kan man begära att få vara registrerad som ombytessökande utan att faktiskt vara arbetslös. Då finns chansen att AF matchar ihop en arbetssökande med en arbetsgivare som vill ha hjälp med att plocka ut kvalificerad personal.

Jag fick jobb genom att en kompis föreslog mig för sin chef. Det senaste året har jag haft tre tjänster på samma företag och är nu tills vidare-anställd, men jag har inte sökt något jobb på det här företaget alls. Följdaktligen kan jag utgå ifrån att min CV suger och att jag inte kan skriva personliga brev.

Min erfarenhet är att kontakter är ovärderliga och därför tror jag att det är bra att låta vänner och bekanta veta att man söker nytt jobb och också vad man är intresserad av att jobba med. Vi hjälpte en kompis få jobb på det viset; en tjänst blev ledig på min mans jobb men de ville inte sätta ut någon annons så de frågade runt bland de anställda. Min man berättade det för mig och jag såg till att min kompis fick träffa min man (ny bekantskap genom mitt jobb, så min man kände inte henne), som sedan föreslog henne till sin chef. Och nu har jag lagt ut trådar om att min man söker nytt jobb, hoppas att någon tänker på honom om det dyker upp något intressant.

• frulan

Genom kontakter...

Blev inte klok på AF och deras metoder *morr*

• Barbabok

Jag blev kontaktad av ett bemanningsföretag, nu har jag fast på arbetsplatsen jag var inhyrd på.

• gbgumman

En kompis skulle vara tjensteledig i fyra mån, maj-aug och fråga om jag vill arbeta för henne. Det ville jag och jag är kvar på samma ställe men med annan tjäns för hon kom ju tillbaka i aug.

• lärkis

Jag var arbetslös i två månader för några år sedan eftersom min dåvarende arbetsplats flyttade sin verksamhet. Sökte jobb uteslutande via internet. Jag tror på en snygg CV och ett kort men genomtänkt personligt brev som man ändrar lite beroende på vilket jobb man söker. Sen är det enkelt att söka. Jag sökte mellan 1-5 jobb om dagen som jag hittade på arbetsförmedlingen, jobline, de olika rekryteringsbolagens sidor, stepstone osv. Skickade också sk spontanansökningar till företag jag tyckte verkade intressanta. Jag var stenhård med att söka nåt varje dag och efter ett tag började det ringa. Tredje intervjun jag gick på ledde till mitt nuvarande jobb...

• Leos och Vincents mamma

Jag letade jobba varje dag på arbetsförmedlingens hemsida o sen så srev jag en arbetsansökan till de jobben som verkade intressanta o de som jag hade utbildning för,skickade till 4 st ställen,1 ställe hörde av sig en vecka senare o ville ha mig till intervjuv o sen hörde de av sig igen efter 2 veckor o sa att jag hade fått jobbet,jag börjar på tisdag Glad.
    Så jag hann bara vara arbetslös i en månad så det gick snabbt tycker jag(var mammaledig innan),så jag tror att det går att få jobb bara man ligger i.

Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
  • Jenny N

Har sökt jobb via AMS hemsida 2 gånger, det första var till mitt nuvarande jobb, skickade en ansökan och fick komma på intervju.

Andra gången var för ett par månader sen, hittade ett jobb som skulle passa mig perfekt och sökte mest på skoj, trodde väl egentligen aldrig att jag skulle få det, men 2 intervjuer senare så har jag fått ett nytt jobb, ska bli så kul.

Tror att det är viktigt att skicka iväg en bra ansökan, att verkligen sälja sig själv, det är ju en del som sållas bort innan det är dax för intervjuer.

På mitt blivande arbete var det över 500 sökande 14 till intervju.

• Vickan I

Herregud över 500 sökanden till en tjänst!!!

Därför tror jag på att söka arbeten som inte annonserats ut. Min sambo har sökt både utannonserade jobb och sedan själv kontaktat företag som han varit intresserad av bara för att kolla läget.

Nästan alla lät intresserade och positiva och bad han skicka in en ansökan fast de ej haft en annons ute. Tror många gör så nu för tiden. Visar på att man är företagsam och gärna vill arbeta för just dem. Han fick tre jobb!!! och har tackat ja till ett av dem.

Tur jag går en utbildning där jag är så gott som garanterad jobb när jag är klar : ).
    Men jag jobbade i butik innan, de annonserade inte heller utan jag klev bara in och sa hej!

• Nika75

Nästan alla jobb jag haft har jag fått via egna initiativ. Dvs nätverkskontakter och spontanansökningar, men så har jag jobbat just i den överhettade mediebranschen. Eftersom arbetslösheten är hög konkurrerar man med så många andra med liknande meriter att det är väldigt svårt. Ibland känns det lönlöst att söka utannonserade jobb trots att man vet att man har rätt meriter. Just nu söker jag jobb och har varit på tre intervjuer, ska på en fjärde i morgon. Alla företag är sådana jag letat reda på själv. Min strategi är att läsa på om företaget, ringa upp (den som är ansvarig för rekryteringar på företaget, framgår det inte av hemsidan frågar man i växeln. På mindre företag är det oftast VD:n direkt som gäller) och ärligt säga att jag söker jobb och tycker företaget verkar intressant och undrar om de kommer rekrytera. Oftast blir de nyfikna och undrar vem man är, ber en skicka in CV:n osv. Och man får inte ge upp om gensvaret är svalt, oftast blir man dock väldigt trevligt bemött, de blir oftast lite smickrade att man hittat just dem. Det är bara att fortsätta. Och om man skickar in sin cv och inte hör någonting kan det alltid vara värt att ringa upp igen... och sedan hålla kontakten om de verkar öppna för att rekrytera längre fram.

Svar på tråden Hur bar ni er åt för att få ett jobb?