• TinkyWinky

Nåt som minskar sötsuget/hunger??

Jag är hungrig jämt o undrar om det finns nåt som minskar hungern?
    O e sötsugen jämt.
    Nån som kan hjälpa mig???

• Svar på tråden Nåt som minskar sötsuget/hunger??
  • danitra

ebben: Beror på vad du menar med vanlig mat.

• MissyGBG

skriva: Nu är det så att jag hatar vindruvor. Det är bland det hemskaste jag vet.

• Rigmor Mortis

Ät annan frukt då? Mycket vill ha mer, gäller framför allt socker
    Det är sockret och de snabba kolhydraterna som ger sockersuget, kroppen vill få upp blodsockret igen när det rasar.

• ebben

danitra-ja vanlig bra husmanskost o grönsaker o hårt bröd........Vanlig mat........
    spelar ingen roll vad man äter OM man har det där extra sötsuget!!

• brokig

skriva: jag tycker inte man kan rekommendera någon att öka proteinandelen i sin kost till mer än 10-20E% utan att först ha genomgått en ordentlig hälsoundersökning. Proteinrik kost rekommenderas inte till den som inte är helt njurfrisk, och har vi inte undersökt våra njurar kan vi heller inte klassificera oss som njurfriska.

Ett äpple eller en apelsin är bättre än godis. Och även om man är godissugen så måste man ha godis för att kunna äta det. Om man aldrig köper hem godis så kan man inte äta något godis. Ett annat knep är att tänka klockan ett när man kan döda för lite choklad är att man får äta choklad, emn först klockan tre. Då har ofta sötsuget lagt sig och det är lättare att motstå utan att ha förbjudit sig själv.

• skriva

MissyGBG: Ha ha ha! Ja, men det kanske gör att du inte blir sugen på något alls!

• skriva

brokig: Det ligger ingen fara i att exempelvis lägga till keso till sin lunch, eller äta 1 1/2 laxkotlett istället för 1. Däremot ökar då mättnadskänslan.

Jag är själv vego + fisk och det protein jag syftar på är mjölkprodukter, vegetariskt eller fisk, det borde jag ha skrivit.

• brokig

Jag menade inte riktigt så, skriva utan tolkade det som att du rekommenderade TS att äta mer protein än det rekommenderade 10-20 energiprocent som ges. Protein är kemsikt protein, så oavsett om det kommer från mjölk eller från kött så måste det spjälkas och brytas ner. Njurarna måste vara helt friska för att kunna ta hand om stora proteinmängder, och eftersom ingen kan utgå från att vara helt njurfrisk måste man alltid genomgå en läkarundersökning innan man börjar äta mer än 20 energiprocent protein.

• TinkyWinky

Tyvärr så fansn det tyvärr inga kromtabletter på apoteket så får ta o inhandla de på torsdag då ja ska in te stan, men istället för att äta en onyttig köttfärssås med grädde o gott så gjorde jag bara stuvade makaroner med köttbullar :)

O ja jag håller med att det hjälper inte att äta morötter o grönsaker för att sötsugen ska försvinna, för det försvinner inte utan det fortsätter, det försvinner inte ens om man äter mat o är mätt, det finns ju fortfarande kvar där. Men MÅSTE försöka sluta äta så mkt mat.. vill ju va fin te sommaren som är såå nära ;) haha men får la ta tag o livet o försöka äta mindre, motionera, fast att det är tråkigt ensam, men har skaffat en crosstrainer men tyvärr har ja inte känt mig motiverad att (cykla) så mkt som ja borde. Men guuug va snträngande det är, inet lite jobbigt precis. Det sätter verkligen igång svettet att rinna..

• Maijan

Tinky Winky: Har du kollat upp sköldkörteln och hormoner? Hade ett enormt sug efter kolhydrater efter förlossningen. När jag började äta antideppresiv medicin (ca 11 mån efter) så förvann suget helt på ett par dagar! Min egen teori är att när min serotoninnivå blir låg så vill hjärnan att jag ska äta sånt som ombildas till serotonin. När jag slutade medicinera kom suget tillbaka snabbt så nu kämpar jag tyvärr igen. Äter nyttigt, så i mitt fall tror jag det är hormonellt (har även pms-humör 2v/mån).

• skriva

brokig: nja, det stämmer inte att protein från kött fungerar på samma sätt i kroppen som exempelvis det från baljväxter.

Och visa mig den läkare som skulle ta frågan; "är det farligt att äta 1 1/2 laxkotlett istället för 1?" på allvar...

• Tinzu

nåt som stillar sötsug för mig är att
    dricka ett stort glas vatten och vänta
    ett tag, och inte tänka på det

• brokig

skriva: Jag är livsmedelsvetare med 5 års utbildning på högskolenivå och känner mig väldigt väl insatt i livsmedelsvärlden. Däremot vet jag inte vad du har för bakgrund vilket gör det svårt att möta dina argument eftersom jag inte känner till dina kunskaper i exempelvis livsmedelskemi.

Jag har ingenstans skrivit att det skulle vara farligt att äta lite mer lax, däremot har jag skrivit att jag inte anser att det är lämpligt att rekommendera någon som ej har kännedom om sin njurstatus att äta MER ÄN 20 energiprocent protein. Vegetarianer ligger sällan i den övre delen av spannet (10-20 E%) och riskerar därför inte att komma upp i riskabla nivåer.

Alla proteiner är uppbygda av aminosyror. Alla aminosyror innehåller minst en kvävegrupp som måste klyvas bort i kroppen. Den processen sker delvis i njurarna och ett rikligt proteinintag är därför skadligt för någon med njurskada (uremi). För personer med små skador på njurarna är diagnosen ofta okänd då man saknar symptom. Därför ska man inte äta högproteinkost utan att ha undersökt sin njurstatus. Protein från kött skiljer sig från protein i vegetabilier i den biologiska tillgängligheten och sammansättningen av essentiella aminosyror. På vilket sätt menar du att de fungerar olika i kroppen?

• TinkyWinky

Tinzu: att inte tänka på det funkar inte för mig, tänker ju på det dagligen o eftersom att ja e hemma o e arbstelös(fram till 3 juli) så blir det lätt att man går o äter men ska bli skönt o börja jobba sen för då jobbar man ju o hinner inte med att proppa i sig en massa onyttigt. utan ska va med djuren hela dagarna. ;)

• TinkyWinky

Maijan: Man måste väl ha en stoor anlöeding att äta antideppresiva mdel. för det är väl inte så bra att äta dem. Vet inte. men en kusin till mig äter dem o hon är helt koko ibland. alltså hon behöver dem verkligen.
    Men ja gör nästan av som helst för att bli av emd det förbaksde sötsuget.. Tack iaf för rådet :)

• Tinzu

TinkyWinky: aaah okej
    kan du inte gå o ta en promenad
    och få lite frisk luft?
    efteråt kan man äta lite, för det bränner
    bättre då man har rört på sig lite, men inte
    för mycke

• TinkyWinky

e ute ibland med hundarna o går men tycker inte att det är speciellt kul att gå i en stad. vill helst gå där det inte e bilar. men ska flytat te landet i sommar. så det blri då.. då ska ja ut o gå mkt :)

• Tinzu

TinkyWinky: det låter ju suveränt
    alltid kul att vara ute och promenera utan
    brummande näst intill sig

• Maijan

Tinkywinky: Hoppsan! Var kanske otydlig. Menade inte att du ska börja knapra antidepp för att slippa sötsuget. Var mer tänkt som en förklaring/ fundering kring hur signalsubstanser o hormoner påverkar sötsuget.. Sen tror jag att jag hör till kategorin som är MYCKET sockerkänslig. Börjar jag äta godis så vill jag genast ha mer, och får tom abstinensbesvär när jag sedan utesluter socker helt!

• TinkyWinky

Maijan: ja okej som det kan gå.. hehe...
    har märkt redan nu att jag går på väggar för ja ej får nåt gott/sött, redan igår kväll gick jag runt som en galning, men det gick ingen, glas åt jag, elelr annat. drömde tom inatt att ja vräkte i mig kakor o annat. men ja ska klara det. har nu redan ätit frukost. en macka så det här ska nog gå vägen

Svar på tråden Nåt som minskar sötsuget/hunger??