• TinkyWinky

Nåt som minskar sötsuget/hunger??

Jag är hungrig jämt o undrar om det finns nåt som minskar hungern?
    O e sötsugen jämt.
    Nån som kan hjälpa mig???

• Svar på tråden Nåt som minskar sötsuget/hunger??
  • Shoujo

TinkyWinky: Ät fem mål om dagen, alla innehållandes långsamma kolhydrater, fibrer, frukt och grönt. Då borde sötsuget minska.

• TinkyWinky

danitra: men jag vill ju inte äta mkt mat utan vill sluta med det. för ja går ju upp i vikt av det...

• TinkyWinky

shoujo: men inte så lätt då man sitter ensam hela dan. sambon jobbar o ja e arbetslös. så man ställer sig inte gärna o lagar massa mat till en själv. utan det blri bara att man äter (riktig) mat på kvällen när han kommer hem.

• MissyGBG

TinkyWinky: Jag vet hur det är. Jag är i samma situation. Sambon arbetar & jag är arbetslös. Man känner inte för att ställa sig och laga mat precis.

• Shoujo

Men du behöver ju inte äta "rejäl" mat, finns ju enkelt lättlagat du kan äta. Typ fullkornspasta med pesto och grönsaker, om du vill ha nåt lätt till lunch.

• brokig

Du kommer inte att gå upp i vikt av att äta oftare, tvärtom. Om du äter små mål ofta (ej detsamma som att småäta) håller du igång din förbränning hela dagen istället för att kroppen tvingas ställa in sig på sparlåga. Genom att äta fem mål jämnt fördelade över dagen och välja långsamma kolhydrater istället för snabba och söta livsmedel kommer du att få ökad mättnadskänsla och ditt sötsug kommer att avta. Se till att äta rikligt med fibrer från frukt och grönt och från spannmål, det bulkar upp och ger större mättnad samtifigt som det håller igång magen.

Jag skulle inte rekommendera någon kromtabletter. Jag är väldigt tveksam till att de kommer att finnas kvar i butikerna framöver med kommande lagförslag.

Det finns inga genvägar.

• Rigmor Mortis

Lagar ni ändå mat till sambon när han kommer hem? Laga lite extra, så kan ni värma det dagen efter och komplettera med grönsaker

• MissyGBG

Shoujo: Men när man går hemma så har man ingen lust att laga mat överhuvudtaget. Varken lättlagad eller avancerad.

• Shoujo

En viktig del i att må bra handlar ju om att trivas med vad amn håller på med. Även fast amn är orivilligt arbetslös t.ex får man väl försöka acceptera situationen och se till att trivas med den.

Du bestämmer ju själv vad du tycker det är värt att må bra, få en stabil sockerkurva osv. Om du inte orkar laga mat mitt på dagen utan hellre springer runt och cravar socker så kan du ju göra det.

Svar på tråden Nåt som minskar sötsuget/hunger??