• Sommaren22juni1979

Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??

Hej Alla .

Enligt aftonbladet skulle kvinnor som fött en son riskera att få mf efter det! Jag har fött en dotter och sedan en son... två mf efter vartannat sen .. Kan det vara så att sönerna tar upp så mycket av en själv i kroppen att den tömmer den på livsviktigt ? Nu står det förstagångsmammor men jag tror att det gäller alla ..
    Här kommer artiklen ! Söner kan ge mamman missfall

Större risk för missfall nästa gång
    Förstagångsmammor som får en pojke löper större risk för missfall i framtiden.
      Enligt nya forskningsrön beror detta på att pojkfoster kan utlösa en onaturlig immunreaktion i kvinnas kropp.
       I värsta fall kan pojkfoster orsaka att nya graviditeter förhindras, uppger BBC.
      I mer än 20 år efter en pojkfödsel kan immunreaktionen som fostret triggat i gång utlösas och göra det svårt för kvinnan att bli gravid på nytt.
      Forskare på Rigshospitalet i Köpenhamn har undersökt mer än 300 mammor som först fått ett friskt barn och därefter tre missfall. Studien visade att de kvinnor som först hade fått döttrar hade tre gånger så stor chans att få fler barn än de som hade fått pojkar.
      Man uppskattar att en procent av alla kvinnor som blir gravida får tre eller fler missfall.
      Henrietta Sverre Nielsen, doktor som nyligen presenterade resultatet i studien på en forskarkonferens i Prag tror att celler från pojkfostret överförs genom moderkakan till mamman.
      – De flesta kvinnor som kommer till vår klinik söker hjälp för att de fått flera missfall i följd efter att de först har fått ett friskt barn. Vi observerade då att i de allra flesta fallen hade kvinnorna först fått en pojke, säger Henriette Svarre Nielson, doktor och ansvarig för studien på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Rösta !
    Min längtan efter en liten är STOR
  • Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??
  • Jennie med ie

Matti2, det är nåt jag inte tänker ta här då det är en hel uppsats.

--- Jennie = semesterfirare ---
  • Jennie med ie

Och varför känner du dig påhoppad? Jag tror helt enkelt inte på slutsatsen som de kommit fram till och baserar det på de kunskaper jag har om missfall. Skulle det vara ett påhopp?

• Jennie med ie

Anmäl i så fall...

• Matti2

Jennie: OK, men du kanske kan referera till något. Jag blev faktiskt intresserad av TS frågeställning och du verkar ju benhårt tro att det inte finns något samband. Fast du behöver inte om du inte vill, jag söker lite egen info.

• Matti2

Nej, jag skrev i mitt senaste inlägg att jag känner mej inte påhoppad för att ni röstat nej i frågan. Absolut inte!!

• Kentfan

Jennie: jag håller med Matti. Bara för att vi redan har massa kunskaper om orsaker till missfall betyder väl inte det att man hela tiden kan hitta nya rön??

• Jennie med ie
    Kentfan skrev 2006-07-07 15:39:18 följande:
    Jennie: jag håller med Matti. Bara för att vi redan har massa kunskaper om orsaker till missfall betyder väl inte det att man hela tiden kan hitta nya rön??
    Har jag sagt det?

Men utifrån den kunskap JAG har så tror JAG inte på det resultat som kommit fram här.
    Matti2 skrev 2006-07-07 15:33:55 följande:
    Nej, jag skrev i mitt senaste inlägg att jag känner mej inte påhoppad för att ni röstat nej i frågan. Absolut inte!!
    Nej men du könner dig påhoppad av det jag skriver. Varför?
  • Jennie med ie

Ber om ursäkt!!! Jag läste lite av ett annat inlägg och lite av det du skrev till mig, det var inte till mig du skrev det. Ursäkta.

• Matti2

Jennie: Jag har aldrig känt mej påhoppad av vad du skriver! Jag känner mej påhoppad när du påstår att jag känner mej påhopppad då jag inte känner mej påhoppad

Jag är bara intresserad av frågan och undrar varför du, utifrån din kunskap, inte tror på sambandet. En sådan här omröstning genererar ju en massa frågor, som särskilt dom som är intreserade gärna diskuterar.

• Matti2

Jennie:

Ser att jag ofta stavar fel, slinter på tangentbordet, handsvetten lackar visst...

• Jennie med ie
    Matti2 skrev 2006-07-07 15:48:32 följande:
    Jennie: Jag har aldrig känt mej påhoppad av vad du skriver! Jag känner mej påhoppad när du påstår att jag känner mej påhopppad då jag inte känner mej påhoppad Jag är bara intresserad av frågan och undrar varför du, utifrån din kunskap, inte tror på sambandet. En sådan här omröstning genererar ju en massa frågor, som särskilt dom som är intreserade gärna diskuterar.
    Som sagt, jag blandade ihop inläggen.

Kort sagt så motsäger de kunskaper jag har det som läggs fram som resultat här, och så länge jag inte har mer kött på benen och det inte finns mer som tyder på detta samband så tror jag inte på det. Enkelt.
    Men, jag kommer som sagt inte att skriva den där uppsatsen här... Kommer inte att skriva mer ö h t, min motivering får räcka.
  • Matti2

Jennie: Jo det är klart det är enkelt för dej, du har ju den kunskap som motsäger studien, det har inte jag... Då är det ju svårt att förstå dina argument... Men du behöver självklart inte dela med dej din kunskap, tråden är ju en omröstning, men det hade varit intressant! Hej då Jennie-semesterfirare, ha en bra semester!

• Jennie med ie

Thanx.

• Aannaa

Jag tror nog inte på det så, men de jag vet som fått missfall har haft söner allihopa faktiskt!

~Mom ♥ Emilia~
  • Trollslända

Jag röstade ja men vet egentligen inte vad jag tror...
    Jag har fått två missfall efter min son och har nu efter drygt ett år fortfarande inte blivit gravid
    Min väninna som oxå födde en pojke ungefär samtidigt har fått ett missfall... Har hört fler som säger samma sak...
    Är det ett sammanträffande eller kan det verkligen vara så?
    Har lite svårt att lita på allt som står i Aftonbladet men jag har hört detta flera ggr tidigare, bl.a på ett av dom där programmen som visas om graviditeter med Lennart Nilssons bilder och filmupptagningar...

Men inte fan har jag lust att vänta 20 år på ett syskon till Casper...kanske ligga bra att lägga ner verksamheten...

Caspers mamma
  • sandervig

gud vilken diskussion...

ja har inte röstat över huvudtaget.
    ja har 2 DÖTTRAR..sen på 3,5 år har ja fått 11 missfall!!!
    fick för 4 mån sen en son.med hjälp av hormonsprutor stannade han kvar.
    så dom studerade fallen kanske hade nåt annat gemensamt
    än just en son...tänkte bara.

• Nioli

Kan inte igentligen hur vi människor reagerar. Men har varit djurskötare hela mitt liv (även yrkesmässigt) och jag är övertygad om att mf inte har med vilket kön man födde förra gången att göra. Däremot kan pojkar under graviditeten utlösa mf, under de få veckor fostret påbörjar sin egen produktion av testestron, i vårt fall om jag förståt rätt ca v. 10-11. Detta pga av att det är ett manligt hormon som inte normalt finns i de mängderna i kvinnokroppen och vi då reagerar innan kroppen hunnit anpassa sig. Obs! så är det på djursidan så rimligen borde vi också reagera så.

• AHöst

Intressant. Maste lasa mer har sedan. Men jag har hort av en vannina som har haft svart att fa sin dotter att tjejer ska vara aningen starkare. Och alla jag kanner som har haft svart har alla fatt flickor till slut.

Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??