• ming

    BEGÅ eller TA självmord?

    Heter det BEGÅ självmord eller heter det TA självmord?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden BEGÅ eller TA självmord?
  • Mrs Boysenberry

    Åsa - Ok, jag orkar inte undersöka detta vidare... Har inte tillgång till SAOL just nu, men litar då på min språkkänsla som säger mig att det är fel att säga "ta självmord" istället för det alldeles korrekta "begå självmord"...

  • Åsa

    Annagail: Ingen vits att kolla i SAOL, de tar som sagt inte upp verbkonstruktioner, bara ordet med sitt genus och pluralböjning.
    Min språkkänsla säger detsamma som din i det fallet; det var inte det jag diskuterade ovan

  • Åsa

    OT: Men som nämndes i ett språkfrågelåde svar i frågan jag såg, för några år sedan var det okänt att "ta beslut" (de fattades), och det är väl inte så många som reagerar på idag även om det väl fortfarande inte rekommenderas i språkhandböcker. "Ta" håller tydligen på att utvidga sitt användningsområde på flera håll.

    Nussan: Nej det kan man givetvis inte Å andra sidan kan man(åtminstone grammatiskt sett) mörda någon, men inte självmörda sig.

  • ming

    Kanske skulle göra en omröstning om ta eller fatta beslut....

  • Mrs Boysenberry

    Åsa - då är vi överens då

    Och självklart FATTAR man beslut! Gillar inte utvidgandet av användningsområden för ordet "ta"...

  • Mrs Boysenberry

    Åsa - "urk, örk, usch, såg en särskrivning i mitt inlägg ovan, tillkomst okänd"

    Fy skäms!

  • Arga Klara

    En mördare per definition dödar andra, inte sig själv, så det tycker jag är självklart
    Fast å andra sidan, självdödare hade nog varit ett bättre ord att utgå ifrån! Varför heter det inte så?!

Svar på tråden BEGÅ eller TA självmord?