• FMX farsan

    Hur mkt stryk kommer ens hobby ta ??

    jag har då undrat en hel del om hur mkt ens liv kommer att förändras när barnet kommer..
    jag har nu äntligen kommit igång me FMX (free style motocross)
    och då undrar man ju hur mkt kommer man va tvungen att ge upp de ?? för innan man viste att man skulle ha barn så kunde man köra när de bäst passar en själo man kunde vara lite hur ska ja säga oansvarig, man behövde inte tänka på någon annan. men på senare tid har jag personligen tänk väldig tmkt på på att barnet kommer ta väldigt mkt tid av en o så har man ju också tänkt att TÄNK OM de skulle hända mig något..

    om någon vet hur man ska tackla en sådan situtation så var vänlig o dela med dig..

  • Svar på tråden Hur mkt stryk kommer ens hobby ta ??
  • The Man

    Räkna med att du inte kommer att ha nån tid över alls till egna intressen. På så sätt så blir varje litet ögonblick då du kan ägna dig åt det du vill att kännas helt ljuvligt!

  • Pappa Mattias

    Mina barn brukar hänga med mig på mina intressen.Jag har även hållit på med skoterrace och då fick dom hänga me (men frugan sa att jag fick lugna ner mig lite med hoppningen för barnen ville nog ha en hel pappa .

  • Master J

    Allt kan om man vill vara en fråga om prioritering. Gäller att hitta en vettig kombination. I mitt fall packades dåvarande fru och barn in i bilen när vi kuskade runt som nåt kringresande tivoli mellan Europas racerbanor.(var troligen den förste svensken som körde Brno Raceway i Tjeckoslovakien). Efter tio års kringflackande gav jag upp, men mest på grund av att ekonomin haltade betänkligt. Kan man som jag räkna in familjen i sina intressen funkar det perfekt. Om inte är det kört.
    Har just flyttat och hängde självfallet upp en flamsäker overall, underkläder och allt annat som minner om den tid då jag drömde om att bli en duktig racerförare. Håller tummarna och hoppet vid liv att de ska komma till nytta snart igen.

  • FMX farsan

    jag hoppas att jag inte måste skjuta körning åt sidan, ska iaf försöka och få de att gå runt, med lite hjälp och stöd från vänner och familj och framför allt flickan så borde de funka..
    Tyckerjag iaf..

    Tack för alla svar även om de kanske inte va svar som man ville ha..

  • Charlie Bravo

    Kan väl bara instämma med övriga inlägg. Är själv passionerad sportfiskare och brukade lägga många timmar bakoma spöna. Blev far i slutet av maj och har fram tills nu bara varit ute en enda gång. Man kan lika väl ställa sig in på att första året så är det barnet som står i centrum och när man väl är hemma från jobbet så får man allt vara lite solidarisk och avlasat flickvännen. Att gå hemma med ett spädbarn är verkligen ett hårt arbete. Så jag säger som "The Man", räkna inte med egen tid, den du får är bonus.

  • Eraser

    *skrattar*

    Har ett barn själv och för ca 3-4 år sedan frågade jag en annan kille om det är en stor omställning att få barn. Han illustrerade detta på ett enkelt sätt genom att tala om att han numera kunde fråga om lov eller åtminstone säga till när han skulle på toaletten. Det säger en hel del. Plus att jag i min enfald sade att det här skulle jag minsann planera bra, medan min son sov så ska jag sitta och spela X-box bredvid honom i soffan. Jo, tjena! Sedan min son föddes den 17:e februari har jaq rört boxen 2 gånger. Räkna därför med att dra ner något på hobbyverksamheten.

    Lycka till med bäbis när den väl dyker upp.

  • FMX farsan

    HEHE ok så med anndra ord är det lika bra att ställa in sig på att man inte kommer få så mkt tid över att köra =0( fyy fan va segt... de va ju mindre kul. hmm då får ja leka me bebben ist då =0)

  • gastroll

    Det är väl ingen tvekan om att ens egentid blir mindre. Samtidigt så får man ju inte försaka sig själv helt och hållet. Som det har sagts tidigare så är det väldigt mycket en fråga om att planera sin tid i en helt annan utsträckning än innan man blev förälder.

    Man får ta tid till att göra sina egna saker. Det är dock VIKTIGT att det fungerar åt båda håll, med andra ord så får det inte bli så att mamman aldrig får göra NÅGOT på egen hand medan man själv ägnar sig åt allt man vill göra.

    Det handlar väldigt mycket om individuella prioriteringar egentligen och det är ju omöjligt att säga hur det kommer bli för er.

    Som avslutning så måste jag dock säga såhär: Hur kul det än är med crossen så kommer det ALDRIG slå att se ens eget barn utvecklas framför ögonen på en. Med andra ord så tror jag inte att det kommer bli något större problem för dig oavsett hur det blir.

    Lycka till med allt!

  • Foxface

    gastroll har helt rätt, det är mycket viktigt att ge mamman "egen tid" också. När jag kommer hem från jobbet är min fru ganska trött efter att ha haft hand om våra två åttamånaders tvillingar hela dagen. Då är det helt rätt läge att säga "nu tar jag hand om dem ett tag, så att du får göra det du vill ett tag", vilket innebär att min fru kan surfa på nätet, kanske bada, eller bara göra ingenting. Båda måste få lite egen tid, men räkna aldrig med att kunna ställa krav på detta eller ha förväntningar. Barn kommer ALLTID att komma i första hand.

  • FMX farsan

    de e så sant att banen alltid kommer i första hand. o att man avlasstar sin partner kommer jag med säkerhet också göra men jag måste ju ändå få säga att de e lite tråkigt att när man precis har kommit igång med en sak så vill man ju ogärna sluta me det men jag kommer med stor sanolikhet ta med mig barnet till fmx banan o förhoppnings vis blir bebben väldigt intresserad av de =).. jag gör inge fel i de va ?? att ta med mig barnet o mamman eller en kompis eller mormor eller vem de nu blir som följer med..

  • gastroll

    Finns väl inget skönare än att kunna engagera hela familjen i sina hobbies och intressen. Själv ska jag köpa hörselkåpor till min lilla Alice och ta med familjen på Råsunda för att underhålla min egen passion, fotboll.

    Du skulle snarare göra fel i att ALDRIG ta med dig familjen. Det skulle aldrig ge dem chansen att kunna förstå det du älskar att hålla på med.

    Ett bra initiativ.

  • Tvillingfarsa

    Fan själv har man tvillingar och ser inga problem att hinna med sina fritidsintressen.


    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • cruZZe

    För min del vart det som sagt tiden och pengarna som fick mig att prioritera bort en hobby och drastiskt dra ner på den andra. Bilintresset/hobbyn kostade mig enbart i service mm ca:40-50k/året och nätspelandet om man ska ligga på en hög nivå flera timmar om dagen. För min del blev det alltså ohållbart att ligga på de nivåerna efter att man blev förälder.

  • rob

    Den första tiden får du nog kallt räkna med att lägga ner det mesta hobbyandet. Det är MYCKET annat att prioritera, fast det är jäkligt kul också, man får mycket igen.

    Sen beror det jäkligt mycket på om mamman också är engagerad i hobbyn: Om det är/blir en "familjegrej" hamnar saken i ett helt annat läge både vad gäller den tid man kan lägga på det och möjligheten att umgås med nya familjemedlemmar samtidigt...
    Fast sånt kan ju kanske vara lite svårt om man kör FMX eller sitter med Xboxen...

    Mina hobbys är mycket friluftsanknutna, och vi är båda rätt intresserade. Dessutom finns det kompisar med barn som har samma intressen, och då kan man hålla på en hel del eftersom det går att kombinera med att träffas. Så nu när dottern är två så börjar man kunna komma igång igen...

  • Henrik28

    Jobba, jobba hemma, leka, sova, äta o skita.
    Så kommer livet bli framöver...

  • vw frippe

    Det är klart svårast i början. Det lättnar med tiden om man inte skaffar fler. Men se inte så hårt på det visst är det mycke jobb men det är så j..la värt. Har två flickor det funkar riktigt bra för fritid får men när de flyttar ut. ha ha ha. typ 40år gammal och helt slut så man årkar inget iallafall. Känns ju bra!

  • Morrande rullar

    Som det nämndes ovan så, det första året får du räkna med att dra ner endel på det. Sedan flyter det säkert på.

    Själv sportfiskar jag mycket, jag har ändå 4 barn. Men som vissa sa, man tar med ungarna sedan ju.

    Sedan får man ju göra lite extra deals med frugan imellanåt

  • MagnusAndersson

    Allt är ju så otroligt individuellt. Själv har jag en 5-månaders-grabb som hittills inte berövat mig från så många fritidsintressen. Innan han kom funderade jag på om jag skulle köpa säsongskort till mitt lag i allsvenskan, men kom fram till att jag nog inte skulle ha nåt för att man skulle bli tvungen att vara hemma och ta hand om sonen, avlasta flickvännen osv. Hittills har jag gått på alla matcher och sett nästan alla bortamatcher på TV. Av nån konstig anledning har jag också varit mer ute på krogen sen han kom. Det bör tilläggas att min son inte varit speciell sjuk och att jag har en otroligt underbar och tuff tjej som verkligen gått in i mammarollen och unnar mig fritid utanför hemmet. Och så är det ju så att jag fördelar min 40-timmars-vecka på 4 dagar, vilket innebär att jag har 3 lediga dagar i veckan. Så jag hinner både med mina intressen och spendera tid med familjen.

  • Lajm

    Själv tycker jag frågan är lite felställd... borde vara "hur mycket barn-tid kommer ni tillåta att er hobby tar".

    Jag låter min motorcykelåkning ta lite tid... utan egentid skulle jag nog gå i bitar.

Svar på tråden Hur mkt stryk kommer ens hobby ta ??