Vi väntar vårt första "ivf-barn" o har varit väldigt öppna mot närstående vänner o familj under hela processen. När vi nu berättar för övriga vänner, bekanta o kollegor har jag inga som helst problem m men d e ingen info jag "slänger på folk", d blir som d blir. Vissa får veta.
Jag berättar både f min egen skull, f andra personer i samma sits o f barnets skull. Öppenhet suddar bort tabun o skammen runt ivf o ofrivillig barnlöshet. Vi längtar hett efter ett biologiskt barn, vi hade problem att få till detta själv tack vare att jag har pco-s, vi tog den hjälp som finns o d resulterade i en graviditet som vi hoppas slutar i ett underbart o efterlängtat barn.
Barnet kommer få veta vart d kommer ifrån, o hur, när d e i lagom ålder f att ta in denna info. När detta blir e beroende av barnets mognad om d e redo f att förstå. Säkerligen blir infon först i stil m hur Lolle 35 berättade f sin dotter, allt eftersom barnet mognar kommer d få veta mer, OM frågorna finns vill säga. Man ska inte tvinga på barnet nån info.
Säger som Sanna Marie att d inte e nåt dramatsikt m att blivit till genom ivf, o genom att berätta e d precis avdramatiserar man gör. Inget stort samtal där familjen samlas runt bordet m böcker o papper fr ivf-tiden o allvarliga miner. Bara ett kort "samtal" där barnet får så mkt svar den behöver f att stilla sina frågor.
Kram o lycka till, både t er som fått era efterlängtade "ivf-bäbisar" o ni som fortfarande längtar.