• Anonym

Jag såg fostret... (kan vara kÄNSLIGT)

Gjorde en abort häromdagen, och när "klumpen" kom ut så kunde jag inte låta bli att titta... och där låg mitt lilla barn. Jag såg ögat, armarna, fingrarna... den var så fin...

Känner mig som världens sämsta, jag som ska ta hand om mina barn, skydda dem från allt ont. Nu tog jag livet av den med flit, är alldeles tom.

Finns det någon mer som sett sitt aborterade foster? Hur kändes den upplevelsen för er? För mig kändes det ändå bra att få se, och jag ångrar inte att jag tittade... men ändå var det väldigt omvälvande.

• Svar på tråden Jag såg fostret... (kan vara kÄNSLIGT)
  • snufflan

ok, jag gjorde själv nyligen en abort i 16.e veckan, (det var ett MYCKET svårt beslut) jag valde att inte titta, för jag vågade inte.
    men jag tänker på barnet jämt, varje dag....
    och visst undrar jag hur det såg ut.
    Janna84, du sa att ditt barn var stort, hur stort då?

TS, vilken vecka var du i när du gjorde abort

• Janna84

snufflan: Det var snart sex år sedan så jag minns inte storleken men den var några cm och helt utvecklad. Minns att jag kollade upp hur stora barn brukar vara i olika veckor efteråt och det var då jag kom fram till att jag nog var lite längre gången än vad vi först trodde.

Usch, vad jobbigt att göra en abort så sent! Själv velade jag in i det sista eftersom jag inte ville ta bort barnet men gjorde det slutligen pga alla påtryckningar runt omkring. Min abort slutade i livmoderinflammation och jag har sedan dess varit livrädd för att inte kunna bli med barn igen. Nu är vi dock oplanerat gravida och vi är överens om att behålla barnet :)

Fick plus den 5/12-06, BF 12/8-07
  • Anonym (13 år)
    Anonym skrev 2007-01-18 16:42:42 följande:
    Blir djupt rörd över denna tråd. Man kan bara hoppas att andra tar lärdom. Är man gammal/förnuftig nog att ha sex, så är man gammal/förnuftig nog att ta hand om resultatet, istället för att fegt ta livet av ett barn för att det inte passar in i livet just där och då. Ledsamt och skrämmande att folk tar så lätt på liv och död.
    Och jag blir djupt rörd över ditt inlägg. Jag var 13 år när jag började ha sex och blev gravid några år senare trots p-piller. Om man är så ung och inte vill belasta sina föräldrar eller samhället utan vill vänta till man har egen inkomst, är man en dålig människa då? Sex handlar inte bara om att skapa barn och jag tycker det är bra att man har möjligheten att tänka igenom om man kan ta hand om ett barn eller inte, för barnets bästa! Min moster gjorde också nyligen en abort eftersom hon är 53 år gammal och saknar stadig relation. Hon har för övrigt redan har tre vuxna barn och känner att hon har gjort sitt på den fronten. Ska man även sluta ha sex vid en viss ålder om man inte vill ha fler barn?

Att ta beslutet om en abort är väldigt jobbigt! Jag tror inte att någon använder metoden som preventivmedel och vi ska vara glada att vi har möjligheten i Sverige.
  • Anonym (aaaargh)

ABORT ÄR INGET LÄTT BESLUT! Sen kan "folk" säga vad dom vill!

Det finns inte en chans att man använder abort som preventiv metod, Iaf inte gemeneman. Jag undrar vad folk får det ifrån!

Tyvärr så finns det inget som är helt tillförlitligt som preventivmedel om man nu inte räknar TOTAL AVHÅLLSAMHET som en preventiv metod!

Jag lider verkligen med er som sett era aborterade foster - en upplevelse som man kanske kan klara sig utan!

Kram på er alla!

• Anonym (berörd)

"Det finns ingen chans att man använder abort som preventiv metod..." inlägg 64.

Tyvärr tror jag faktiskt många gör det, när så mycket som ca 30 000 foster aborteras årligen, bara i Sverige...   
    Därmed INTE sagt att det var så i TS fall och jag tror definitivt INTE att abort är ett lätt beslut för någon enda en...
    Men jag köper INTE att DE FLESTA är försiktiga och skyddar sig som gör abort, med tanke på det otroliga antalet aborter varje år! Några kanske skyddar sig och ändå blir gravida, men ärligt talat tror jag antalet är ganska lågt.
    P-piller, kondomer och övriga preventivmetoder är väl ändå väldigt säkra nuförtiden?
    Obs, detta var inte ett inlägg för att på något sätt klanka ner på TS eller övriga som gör abort, bara mina funderingar.
  • Anonym

Tack du som förstörde min tråd. Du som gett mig ännu mer skuldkänslor och får mig att se ner på mig själv mer än vad jag redan gör.

Det här beslutet var inget lätt beslut, innan jag tog det så var jag antagligen lite som dig, trodde ALDRIG att jag skulle kunna göra en abort. Men så här duktig var jag, och vem vet, du kanske hamnar i en likadan situation? Då är du nog lagom duktig.

Jag mår fruktansvärt dåligt av aborten, men min upplevelse att se fostret var ändå på sitt sätt positiv... jag vet inte varför, men alla är vi ju olika.

Och ni som inte tror mig fortfarande, jag SÅG fostret. Vad skulle annars kunna förklara det jag såg? En "räka" (med lite större huvud), öga, armar, ben. Inte ens blodfärgat utan mer ljusrosa... Det ÄR ingen blodklump, inte ens så tidigt.

• bobo bus

gjorde själv en sen abort nr jag var ung och fick för två år sedan en son som dog i plötslig spädbarnsdöd, i magen ca tre veckor innan förlossning, så vi var tvugna att föda fram honom på naturlig väg. jätte jobbigt och något jag inte önskar min värsta fiende att gå igenom, men jag förstår vad du menar med att det var skönt att se barnet. det är ju ändå våra barn och det gäller att ta vara på det man får.......känner med dig

• Anonym (nn)

jag har precis gått igenom samma sak, svårt nu.

• Anonym (OJ)
    Anonym (13 år) skrev 2007-01-22 14:27:35 följande:
    Och jag blir djupt rörd över ditt inlägg. Jag var 13 år när jag började ha sex och blev gravid några år senare trots p-piller. Om man är så ung och inte vill belasta sina föräldrar eller samhället utan vill vänta till man har egen inkomst, är man en dålig människa då? Sex handlar inte bara om att skapa barn och jag tycker det är bra att man har möjligheten att tänka igenom om man kan ta hand om ett barn eller inte, för barnets bästa! Min moster gjorde också nyligen en abort eftersom hon är 53 år gammal och saknar stadig relation. Hon har för övrigt redan har tre vuxna barn och känner att hon har gjort sitt på den fronten. Ska man även sluta ha sex vid en viss ålder om man inte vill ha fler barn?

Att ta beslutet om en abort är väldigt jobbigt! Jag tror inte att någon använder metoden som preventivmedel och vi ska vara glada att vi har möjligheten i Sverige.

Wow så himla coolt att kunna bli gravid vid 53! Fast jag förstår så klart att hon kände att det var för sent. Jag vet att detta är OT, jag känner så med TS och alla andra som skriver. Men jag måste bara säga att det du skrev ger mig hopp som är 40+ och kämpar för att min man och jag ska få ETT barn :) Jag har aldrig varit gravid.
  • Mithi

Jag tycker inte att du ska ha skuldkänslor eller känna dig dålig. Som du skrev: "jag som ska ta hand om mina barn, skydda dem från allt ont". Du har alldeles rätt, som förälder ska man göra det bästa för sina barn. Men det kan tolkas på olika sätt och jag håller inte med dig.

Det måste finnas en anledning till att du valde att göra abort, kanske du har det dåligt ekonomiskt, inte lever med pappan, är sjuk, etc. Oavsett varför du gjorde abort hade du en orsak till det och du valde att barnet inte skulle födas in i den nuvarande situationen. Det är ett tufft och modigt beslut. Och jag tänker såhär: kanske du skyddar ditt barn genom att göra såhär? Kanske barnet har det bättre i ditt hjärta och i himlen än vad det hade haft på vår jord.

Kanske det inte hjälper, men jag tycker du ska släppa ångesten över aborten och istället tänka på att du har en vacker liten ängel nånstans där ute. Kram på dig.

• Anonym (samma här)

Samma sak hände mig, det var hemskt och i flera månader kände jag mig helt tom och hade världens ångest, dock var det nog bäst så, moderkakan kom före fostret vilket tydligen inte är normalt så kanske den skulle blivit sjuk eller dött...
    Beklagar

• trebarsmamma

Jag gjorde en abort för ett år sen i vecka 10, min lilla bebis hade fingrar och tår var helt färdig men ganska klibbig att känna på, jag kunde inte spola ner den och ka den i papper och begravde den brevid min mormor som vakar över den lilla

• Anonym (hm)
    Anonym skrev 2007-01-10 15:35:09 följande:
    Vecka 8.... så det var litet men syntes så väl ändå.
    får man fråga varför ni ej kunde behålla? förlåt,okänslig fråga, men jag har lindrig autism och kan uppfattas nyfiken, men jag vill ej något ont, men förlåt om jag knasar till det
  • Anonym (mammas pyre)

Jag kunde inte behålla med vetskapen om att jag skulle bli tvunget ensamstående med ett barn vars far så omogen och ansvarslös skulle göra barnet mer skada än gott. Jag hade också påtryckningar från familjemedlemmar som tyckte jag hade försatt mig i en väldigt ansvarslös situation och ville inte att jag skulle behålla.

Men jag ångrar det idag bittert. Med facit i handen så tror jag att jag hade klarat det galant... och kunde jag spola tillbaks tiden så hade jag gjort annorlunda!! :(

• Anonym (hm)
    Anonym (mammas pyre) skrev 2014-01-23 01:20:39 följande:

Jag kunde inte behålla med vetskapen om att jag skulle bli tvunget ensamstående med ett barn vars far så omogen och ansvarslös skulle göra barnet mer skada än gott. Jag hade också påtryckningar från familjemedlemmar som tyckte jag hade försatt mig i en väldigt ansvarslös situation och ville inte att jag skulle behålla.

Men jag ångrar det idag bittert. Med facit i handen så tror jag att jag hade klarat det galant... och kunde jag spola tillbaks tiden så hade jag gjort annorlunda!! :(

{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Jag såg fostret... (kan vara kÄNSLIGT)