Bonusen vill med på dotterns klassresa!
I tio år snart har min dotter levt i två familjer och det har inte alltid varit smärtfritt.
Mest för att hennes bonusmamma överengagerar sig.
Jag har länge försökt tänka att så länge min dotter är nöjd och glad så får jag ta det. Hellre att bonusmamman engagerar sig för mycket än tvärtom så att min dotter känner sig utanför när hon är hemma hos sin pappa.
Men det finns ju gränser med allt.
Vissa saker tycker jag inte att hon har något att göra med eftersom det är saker som rör mig och hennes pappa som är föräldrar.
Jag har ingenting emot att min dotters bonus finns där, stöttar, hjälper, och lever med min dotter eftersom hon är en del av hennes familj!
Men jag tycker också att det finns en gräns för hur långt bonusars engagemang skall sträcka sig och där bara föräldrarnas tar vid.
Föräldramöten, utvecklingssamtal, läkarbesök osv.
Men nu har jag hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.
Min dotter skall på klassresa med sin klass snart och jag har anmält mig som en av fyra föräldrar att följa med för att se över min dotter och hennes klasskamrater i några dagar.
Jag har en liten bebis hemma, och det känns inte helt lätt att lämna honom med pappa i två nätter eftrersom jag fortfarande ammar, men för min dotters skull så vill jag följa med henne. Jag har ju missat nästan halva hennes uppväxt eftersom vi har 50/50 växelvis boende, och jag känner att det känns viktigt för mig att få finnas där för henne.
Nu till problemet.
Min dotters bonusmamma har också anmält sig som medföljande förälder.
Hon dök upp tillsammans med pappan på föräldramötet och när handuppräckning gjordes för att se vilka föräldrar som ville följa med så räckte även hon upp sin hand.
Jag och hon kommer inte jättebra överrens direkt, och det känns minst sagt olustigt att hon skall följa med på denna resa, och dessutom dela stuga med mig (och de två andra föräldrarna). Jag har ingenting emot henne som person, men jag har inget intresse att dela min roll som bioförälder med henne i situationer som dessa, och jag känner verkligen att hon i det här fallet går över gränsen in på mitt ansvar och min roll som förälder.
Jag vet inte hur jag skall tackla situationen!!
Jag vill inte vara bitchen som säger att hon inte får följa med, men jag känner också att jag inte vet om jag klarar att åka tillsammans med henne. Skall jag då som mamma stå tillbaka för bonusens skull? När hon VET att jag inte vill detta?
Jag har ingen lust att åka på resan om vi båda åker när jag vet att det kan uppstå osämja och DET om något vore väl väldigt dåligt för min dotter!!
Vad fan skall jag göra? Skall jag skita i att åka bara för att hon åker, eller skall jag åka ändå och riskera en för jävlig resa för alla inblandade, eller skall jag ta strid och se till att hon inte åker?
Det känns som att jag rent lagligt som förälder borde ha något att säga till om i detta när det gäller min dotter och bonusen faktiskt inte är förälder.
Bara det att hon dyker upp på föräldramöten utan att prata med mig om det först känns inte okej.
Vad tycker ni?