• zagolik

    Tråden för oss tjejer med Prolaktin. Del 4

    VÄLKOMMEN HIT!

    Vi fortsätter vidare här med tråden för oss tjejer som har
    PROLAKTIN och diskuterar allt som hör allt omkring detta hormon!

    Vi stöttar varann och delar erfarenheter. Häng med vidare
     
    Tidigare trådar där vi hållt till:

    DEL 1 www.familjeliv.se/Forum-7-128/m13161001.html

    DEL 2 www.familjeliv.se/Forum-7-128/m13161001.html

    DEL 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m16030106.html
  • Svar på tråden Tråden för oss tjejer med Prolaktin. Del 4
  • Mazri

    Ni som ätit/äter medicin för att sänka prolaktinvärdet.
    Hur mycket medicin började ni med och hur snabbt tog ni nytt blodprov för att se om medicinen verkade?

    Har ätit pravidel sedan den 25 maj och mitt enda symptom ("mjölken" i brösten) försvann ganska snabbt så jag är såklart nyfiken på om värdet gått ner snabbt.
    Jag får ju inte fortsätta med mitt IVF-försök förrän värdet är "normalt"... Min endokrinläkare säger att jag skall ta nytt prov först den 11 JULI...

    Nån som vet nått bra ställe i stockholm dit man kan gå, privat kanske, och ta blodprovet tidigare...?

  • Me like You

    hej jag äter en halv tablett 3 ggr om dan! tog nytt prov efter 2 veckor då va värdet normalt igen! ska fortsätta äta samma dos sa min gyn! hon ringer imorn ska då få nytt recept...sen kanske tänkte fråga henne om jag kan få pergotime?? vad tror ni om de??


    Mazri skrev 2007-06-12 19:49:53 följande:
    Ni som ätit/äter medicin för att sänka prolaktinvärdet.Hur mycket medicin började ni med och hur snabbt tog ni nytt blodprov för att se om medicinen verkade?Har ätit pravidel sedan den 25 maj och mitt enda symptom ("mjölken" i brösten) försvann ganska snabbt så jag är såklart nyfiken på om värdet gått ner snabbt.Jag får ju inte fortsätta med mitt IVF-försök förrän värdet är "normalt"... Min endokrinläkare säger att jag skall ta nytt prov först den 11 JULI...Nån som vet nått bra ställe i stockholm dit man kan gå, privat kanske, och ta blodprovet tidigare...?
  • Freddes Bella

    Mazri: Väldigt olika verkar det som men antar att det beror på vilket värde man börjar. Jag började med 1 tablett för 5 år sen med ett värde på 1200. Har tagit prover var tredje månad sen dess. Är nu uppe i 5,5 tabletter om dagen och nu är mitt värde normalt - 17. Har fortfarande inte fått mens och ägglossning. Min endokrin har hela tiden velat skynda långsamt och har rekommenderat mig att inte gå privat. Hon anser att de inte har tillräckliga kunskaper och arbetar lite på löpande band.

  • Josefin L

    Jag fick svar på mitt MR idag och det visade inget onormalt på hypofysen. Vad kan isåfall mitt höga prolaktinvärde bero på?? Jag får inte prata med läkaren förrän efter sommaren så man börjar ju fundera. Någon som vet??

  • Nokkan

    Jossen, det kan ha varit början på det hela vilket gör att det inte hunnit börjat visa sig också och att ni kommit på det i bra tid, så sa de till mig. Men det kan också bero på stress har jag hört..eller det mest ovanliga får man hoppas. på ett drogmissbruk.....

    Ha en bra dag

  • Mazri

    Tack för era svar!
    Vill ha bebis nu: Det var ditt tidigare inlägg om att ditt värde blev normalt på 2 veckor som gör att jag vill ta nytt prov NUUUU

  • Josefin L

    Mazri: Vill oxå ta nytt prov nu!! Men jag måste vänta två veckor till... när ska du ta nytt prov? Vi får hålla tummarna att tabletterna har hjälpt för oss båda!

  • Mazri

    Jag måste vänta till den 11 juli...men tänker försöka ta provet veckan innan för just den veckan är det meningen att vi ska vara på semester...

  • Anki78

    Hej!
    JAg hoppas jag hittat rätt tråd...jag undrar följande. Har 3 barn varav ett tvillingpar som jag fick "med hjälp av" pergo pga att jag har PCO. Storasyster var 3 år och 4 mån när tvillingarna föddes. Mellan barnen (alltså mellan storasystern och tvillingarna)hade jag hela tiden vätska i brösten, inte så att det läckte eller så men det kom lite när jag tryckte. Mina tvillingar är nu 9 månader men det är bara 4 månader sedan jag slutat amma så läkaren tyckte det var för tidigt att kontrollera prolaktinvärdet och verkade överlag tycka att det är onödigt att kontrollera det, men det jag undrar främst är: hur mycket mjölk/vätska läcker ni som har för högt prolaktin?

  • Nokkan

    Anki78...innan jag fick min medicin så kunde jag trycka ut mkt vätska ur bröstvårtorna, flera gånger per dag, varje dag varje vecka. det kom inte jättemkt varje gång men jag fick torka upp det jag pressade ur....(eftersom jag nyss då kommit på att jag kunde trycka ut och undrade vad det var så tryckte jag rätt mkt...)
    Men så fort jag fick medicin och fick ner prolaktinet så har det sluta komma vätska när jag trycker.

  • Vinter81

    hej

    Imorgon ska jag och ta ett nytt prov har inte värdet gått ner blir det medicinering suck.
    Vill kunna göra IVF nuuuuuuuuuuu vill inte vänta.

  • Me like You

    hur lång tid tog det för er innan mensen stabiliserade sig från de ni började med pravidel?
    jag ringde för en vecka sen och bad om kopia på min journal...hur långtid tar det innan den kommer?


    När är det vår tur?
  • kjaamjosse

    Har just fått veta att jag har hög halt av hormonet prolaktin..
    Känns jobbigt, då jag för lite över 1 år sedan jobbat med min anorexi.
    Sen okt. är jag normal viktig.
    Vill gärna ha barn, men kan jag få?
    Varför har jag höga halter?
    Har MR om 3 mån. käns låång tid att vänta.


    Har ingen mens, och de kommer mjölk ur brösten om man trycker lite lätt.
    Någon med samma erfarenhet.
    Detta känns oerhört jobbigt.
    Kan jag någonsin få barn?

Svar på tråden Tråden för oss tjejer med Prolaktin. Del 4