• nadde

hemmaboende 20åring....

Vår dotter har ett deltidsjobb & får ut ca4500kr.Hon är 20 år och bor hemma,vi frågade om hon kan ge 500kr till oss,då ingår ALLT från tvål,schampoo till mat mmmm.Hon blev sur men vi tror att hon tänker betala.Är det för mkt begärt?Vilsna föräldrar!

• Svar på tråden hemmaboende 20åring....
  • Isens mamma

Jag skulle inte ta betalt av min dotter om hon bodde hemma. Att hjälpa till med städning ser jag däremot som en självklarhet.

Varken jag eller min syster har betalat då vi bodde hemma. Vi har båda klarat oss alldeles utmärkt sen vi flyttat hemmifrån ändå.

Vi är uppfostrade till att inte bränna alla pengar som kommer in utan tänka långsiktigt och ha ett sparande. Jag betalar gärna för min dotter om hon bor hemma medans hon sparar ihop en liten buffert som hon kan använda då det är dax att flytta hemmifrån.

• Triss i Damer

emmizenma: verkligen smart gjort av dina föräldrar. vad sa syrran din då?

• Timati

När jag va runt 16-18 betalade jag runt 1500kr hemma när jag sommarjobbade plus att min yngre syster fick 1000-1500kr utav mig att göra vad hon behagar för.

Grovstädade & lagade mat.

Det va något jag själv valde att göra, inget de krävde utav mig hade inte behövt göra något utav det..

...::: Vi älskar dig Jennifer ::::...
  • Pussgurkis

LillSkruttet- min fråga var riktad till Birgitta2 som skrev att hon får pengar av hennes dotter som får 7000 kr i månaden av csn. Har du någon sin hört talas om någon som får 7000 i studiebidrag? Nej, det är lånepengar, varav min fråga.

• LillSkruttet
    Pussgurkis skrev 2007-06-21 12:05:14 följande:
    LillSkruttet- min fråga var riktad till Birgitta2 som skrev att hon får pengar av hennes dotter som får 7000 kr i månaden av csn. Har du någon sin hört talas om någon som får 7000 i studiebidrag? Nej, det är lånepengar, varav min fråga.
    ok, var därför jag undrade, för jag hade inte sett någon skriva det. .
    Men varför ta lån när man bor hemma? Studiebidraget räcker väl som fickpengar plus ev betalning hemma. Om föräldrarna tycker man ska betala kanske man kan ta timjobb någonstans om man tycker studiebidraget är för litet att ta något alls av till set.
    Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars
  • Birgitta2
    Pussgurkis skrev 2007-06-21 11:56:32 följande:
    Birgitta2: Pengarna din dotter får från csn som du räknar som hennes "inkomst", det är lån hon får då eller?Tycker inte det verkar helt klokt att man ska behöva ta lån för att betala ens föräldrar! Ok om man bodde själv eller bodde på annan ort för att komma närmre skola osv. Men det är ju absurt att ens barn tar lån som kommer ta år och år att betala av + ränta, för att föräldrarna inte vill betala för sina EGNA barn!Om de har en RIKTIG inkomst kan jag förstå tänkandet, men kom igen!
    Hon tog det fulla lånet. Och hade gjort det även om hon inte betalt hemma. Jag anser inte att hon skall ha 7000 kr i fickpengar. Jag har faktiskt sagt till henne att INTE ta något lån, och då behöver hon INTE betala hemma. Utan enbart ta bidragsdelen. Men hon anser att hon vill ta lånet, och då får hon betala en del av det. Däremot kommer jag så småningom troligen hjälpa henne betala det här lånet. Så hon kommer ändå få tillbaka den här delen. Men det vet hon inte om.
  • emmizenma
    Mammas tjej skrev 2007-06-21 12:01:50 följande:
    emmizenma: verkligen smart gjort av dina föräldrar. vad sa syrran din då?
    Hon blev jätte glad och en aningens chokad. MEn det är något hon fortfarande nämner då & då så hon är verkligen tacksam att han gjorde så. Syrran festade en hel del, shoppade o.s.v så hon säger själv att hon annars hade festat upp de pengarna.
  • sthlm80

Ok, om man tjänar ok/bra, t.ex. över 16000:- då kan man väl betala lite för att sedan i framtiden få tillbaka pengarna.

Men om man är student så ska det vara gratis att bo hemma!!!!!!!!!! Vilka föräldrar vill att barnen ska ta lån under sin studietid för att få bo hemma?!?!

Det är ju ingen som frivilligt vill bo hemma, och ska man även betala blir det ju väldigt suuurt.

Jag bodde hemma ett halvår när jag var 20 år, och betalade inte, och jag vet ända pengars värde.

• Ruggugglan

Nej, det är definitivt inte för mkt begärt. Jag bodde hemma med min dotter tills hon fyllde 1år och då fick jag betala 3.700:- till mina föräldrar. Då ingick mat och så. Kläder, nöjen och medicin stod jag för sj men mamma hjälpte till rätt mkt för hon skämmer gärna bort min dotter

Mamma ringde socialen och de gjorde en uträkning på vad det kostar. Socialen har blanketter på vad allt kostar och liknande som man kan få hem. Jätte smidigt. Man slipper onödigt grubblande och tjafs

• Maskot

Haha skrattar högt när jag läser sthlm80 ´s inlägg!

Att hjälpa till hemma med tvätt, matlagning, handling är väl en självklarhet om man är 20 år. Allt detta har min son gjort i flera år och han är 15 år.

Är man 20 ska man väl betraktas som vuxen och då får man naturligtvis vara med och dela lika på allt ansvar som finns i det hem man bor i och med dem man bor med. Ang kostnader så ska man självklart betala om man har en inkomst. SparklinSnow´s idé om att ringa socialen och gå efter deras uträknade tabell ska jag lägga på minnet till den dag jag själv är där. Låter väldigt vettigt.

• sthlm80

tonårsmama: kul att jag kan få någon skratta!

Men om man är student, tycker du man ska ta lån för att betala hemma?

• Maskot

Nej, jag tycker inte att man ska låna för att betala hemma. Men har man en inkomst ska man betala. Däremot ska man naturligtvis dela på hemmasysslor vare sig man har inkomst eller ej.

Svar på tråden hemmaboende 20åring....