• Lördag

    Vi i Göteborgstrakten som väntar barn i november 2007.


    Pssst! Finns det några fler än jag här som väntar barn i november som bor i eller i närheten av Göteborg? Är lite nyfiken....
    Skrattande
  • Svar på tråden Vi i Göteborgstrakten som väntar barn i november 2007.
  • mianmy

    Fredag, könsultraljud, spännande!!
    Går du hos Barnmorskegruppen och vad kostar det att göra sånt?
    Kan man göra det på exvis Östra också?
    Jag vet inte om man "borde" eller ej. Innan har jag alltid tänkt att "det är klart att man inte vill veta det innan". Nu tycker jag att det skulle ju vara rätt praktiskt.. hmm..
    Sen tror jag att det är en kille MEN det är inte baserat på nåt som helst vetenskapligt fakta utan bara att jag alltid tänkt mig att jag kommer att få en pojke som första barn.
    Kanske blir besviken...

    Mayo- tränar, ja en del, ca 4 dar i veckan. Inget "vänta barn"-anpassat än iaf.
    Styrketränar typ 3 dar i veckan, det räknar jag med att kunna göra till typ en månad innan eller så. Innebandy ska jag spela imorgon men det tror jag blir sista gången.
    I lördags var jag på ett Body Combat-pass. Funkar finfint.
    Annars var planen att börja simma i höst. Vi simmade 1km per kväll nu när vi var på Kreta och det är var himla skönt.
    Är det nån som känner för att hänga på simning så bara säg till, vore roligt med sällskap!

    Laban o Labolina har jättefina kläder, har köpt många presenter där!

  • Annie0

    Försöker träna så gott det går, har sakta men säkert lagt ner löpningen utomhus då magen börjar bli stoooor. Men löpbandet går fortfarande bra:) Och cykeln naturligtvis. Har anmält mig till magplasket som anordnas av en grupp barnmorskor, något som visst var bra att gå på sista 2 månaderna innan vildingen dimper ner.

    Var på möte idag hos försäkringskassan angående föräldrapenningen. Massvis med stora magar var där. Såg nästan lite komiskt ut;) Tycker ändå allt det här känns som en stor vetenskap, men det ger väl med sig med tiden. Hoppas jag iallafall... Lite klarare blev det dock efter mötet. Nån mer som varit där?

  • Ekorretös

    Jag har gått på gravid Yoga och skall precis som Annie0 börja på magplasket i slutet av augusti. Kanske även går en gravid Yoga kurs till.
    Ingen vanlig träning som innan har det blivit för min del men jag går typ 1 timma varje dag.

    Ja det verkar rörigt det här med föräldrapenning.
    Hur länge har ni tänkt gå hemma och hur länge vill era män/killar vara hemma?
    Skall ni jobba tiden ut osv.
    Kanske svårt att svara på nu...får ta upp det igen när vi börjar närma oss.

    Någon som fortfarande jobbar eller har alla semester?
    Jobbar denna och 2 veckor till sedan blir det 4 veckors ledighet.
    Tänkte ta en restresa till Grekland om det inte är för sent, är i vecka 27-28 då.
    Vad tror ni om att resa så sent i graviditeten?


    (¯`°?.¸ ღ ♥ V 23 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Annie0

    Ekorretös: Ingen fara att resa så sent, men för säkerhets skull be barnmorskan om en sådan där reselapp.Ska flyga över till England nästa vecka o vara där 14 dagar, då davids bor ska gifta sig. Anar starkt att det får bli den sista resan:( Men har fått en lapp att ta med utifall att de krånglar.
    Till vilket magplask har du anmält dig till? Själv ska jag gå i Högsbo, också i slutet av augusti

  • Solskensglimt

    Jag promenerar minst 1 h varje dag och simmar i Valhalla emellanåt.. Tränade jättemkt innan jag blev gravid (ca 5 dagar i veckan). Spelade innebandy i serie och så men i början av min graviditet fick jag träningsförbud pga blödningar så sedan dess blir det bara lugna aktiviteter.. Är sugen på magplasket men tyckte det var så himla dyrt?? Speciellt nu inför flytten o allt nytt man vill köpa..

  • tezz840

    Jag jobbar fortfarande.. =(
    Har ju inte semester förräns den 29 augusti, då bli det spanien i 2 veckor.. =)

    Har precis börjat fundera lite på det där med FP. Såå mycket att ha koll på och kunna... puh..
    Tror att jag ska ta ut FP 3 dagar i veckan, och kunna vara hemma så länge som möjligt, ifall man nu inte skulle på dagisplats när det väl är dags..
    Kommer också att plocka ut FP iallafall 1 månad innan BF så man får vila lite..
    Sambon kommer nog att ta sina 10 dagar till och börja med, sen så blir det nog 1 dag i veckan för han, typ varje fredag eller nått..

    Men har inte riktigt bestämt oss än.. får se vad FK säger om papprerna som skickades in. Det är ju lite mer som ska godkännas när man har ett nystartat företag..

    Hur ska ni andra göra??

  • Solskensglimt

    Blev så sugen på Magplasket att jag gick in o anmälde mig nu, trots summan! Det blir i Klippan på insdagsmorgnar, passar bäst med avståndet till mitt jobb..

    Jag har inte orkat engagera mig i FP. Min kille har eget företag så det blir nog jag som är hemma mest..

    Könsultraljud hade vi bestämt oss att göra från början men har nu ändrat oss.. Känns så mäktigt att få höra tex "Det blev en liten flicka".. Vet man redan blir det liksom: "Nu kom hon".. Jag vet inte.. det hade varit praktiskt att veta kön, då hade man kunnat shoppa loss på barnkläder på rean!

  • Ekorretös

    Jag skall gå på magplasket på Åby onsdagar 18.15.

    Tack för tipset Annie0, skall genast ringa och få en reselapp.
    I vilken vecka är du i när du åker hem från England?

    Tezz840 såg att du skall till Spannien...vad härligt.
    Samma fråga till dig, vilken vecka är du i när du reser hem?

    Jag blir nog hemma 10-12 månader, sambon vill vara hemma med.
    Men hur upplägget blir vet jag inte kanske 3 månader helt hemma och sedan 1-2 dagar i veckan.

    Blir inget könsultraljud fast jag är väldigt, väldigt nyfiken Skrattande


    (¯`°?.¸ ღ ♥ V 23 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • tezz840

    ja du, vilka vecka är jag då..??
    det måste bli v.31, då kommer jag hem.. jag ska inte flyga ner heller... ska ju bila.. =/
    Får hoppas att man inte har fått världens foglossning bara, annars är det nog lugnt.. man får se till att stanna oftare =)

  • Mayo

    Själv tränade jag ca 5 dagar i veckan (styrka och volly) innan jag blev gravid, men måda så dåligt de första månaderna så jag kunde inget annat än att sova. Blev sjukskriven på halvtid. Men nu börjar det kännas bättre oh bm rekommenderade simning så jag tänkte börja simma på valhallabadet, ta lite långpromenader och kanske börja köra några pass.

    Blev själv sugen på magplasket, måste kolla in det närmare, hoppas det finns något pass på kvällarna.

    Apropå försäkringskassan så känns det helt galet just nu, vi vet inte alls hur det funkar så vi hoppas på infomötet. Men jag kommer nog jobba fram till nov och va hemma 10-12 mång.

    Jobbar sista dagen på fredag sen är det semester 4 veckor jipppiiie. Ska bli så skönt, hoppas bara vädret blir bra snart.

  • Annie0

    Går in i vecka 25 till helgen, så är väl i v 27, början av v 28 kanske när vi flyger hem från UK. Förra gången när vi flög över till Davids föräldrar blev jag ordentligt utfrågad på flygpaltsen om vilken vecka jag var i. Eftersom jag bara var i vecka 15 då, kan jag bara ana hur det kommer bli denna gången när magen känns enorm:) Vad skönt med Grekland Ekoretös , fuskis. Var i Parga (norra Grekland) för ett par veckor sedan. Underbart att få lapa lite sol. Inget man direkt är bortskämd med att göra för tillfället... Suck.

  • mianmy

    Hej på er!
    Jag jobbar hela juli, känns rätt ok efter en vecka på Kreta.
    Spelade innebandy idag, jättekul, igen! Kanske kan bli nästa vecka också, då är jag i vecka 25, får se hur det känns...

    Tror inte det är några problem för er att flyga, jag flög ju då i v 22 och hade lapp med mig från BM men kände inte av det alls.

    Magplasket, hade inte alls tänkt gå på sånt men kanske ska kolla upp det ändå, det låter rätt bra. Simma ska det bli iaf.

    Föräldrapenning verkar rörigt. Vi hade tänkt att jag skulle vara hemma heltid året ut och sen skulle vi jobba 50-50 båda två från jan-feb. Nu blev sambon uppsagd i tisdags och jag är projektanställd året ut så just nu är tillvaron lite tung, så vi tänkte fokusera på att hitta jobb först och ta den frågan sen.
    Men dela på det blir det iaf, vet inte hur många dagar man ska ta ut heller...

  • mullegirl

    Hej tjejer! Här är semestern i full gång. Har förflyttat mig vidare till härliga Dalarna. Kommer inte ha tillgång till nätet på ett tag, därav frånvaro. Men jäklar vad ni hunnit skriva. Jag tror jag tränar minst av alla ... hmmm lite dåligt samvete, men bara lite. FP verkar krångligt och för mig som lärare är det en massa extra paragrafer. Får kolla upp det till hösten. Ingen brådska ännu. Tror jag blir hemma från novemberlovet till terminsstart i augusti. Ha det bra. Vi hörs!!!

  • Solskensglimt

    Mullegirl: Har hört att det är mest lönsamt för lärare att gå in och börja jobba igen på sommaren dvs med sommarlov.. Det var nåt repotage på tv om det för ett tag sen o det blev ett himla rabalder..

    Mianmy: Jobbigt när det krånglar med jobb!!

  • Lördag

    Ja, vi var också på förskringskassans info -man var mer förvirrad efteråt kändes det som! Men vi har varit inne på hemsidan och gjort en uträkning på föräldrapenningen. Krävs e-legitimation dock, men det var väldigt givande (och lite sorgligt när man ser sin framtida ekonomi). Här är sidan. Finns annan bra info också!

    www.fk.se/privatpers/foralder/komigang_it/berakna_fp/

    Men vi tänker som så att vi tar ut cirka 5 dagar i veckan. Och sen så snålar vi lite lite med dagarna så det räcker i 1½ år varav jag är hemma 1 år och mannen hemma 6 månader.
    Men man kanske hinner ändra sig....
    Och när vi ändå är inne på planer så tänkte jag väl köra på på heltid fram till och med sista oktober och att jag sen går hemma fram till BF. Men det beror ju självklart på hur man mår. Men passade på att spara några betalda semesterdagar nu i sommar så känns det inte så i ekonmin sen i november.

  • Lördag

    Hej igen!

    Kom på att den här tråden stänger ju snart så jag passade på att starta upp en fortsättningstråd på följande adress: www.familjeliv.se/Forum-11-221/m22773901.html

    I morgon åker vi till stugan i Jämtland -datorn är med, men vi har inget bredband där. Så om vi inte tar en sväng in till storstan Östersund så kommer inte jag vara speciellt aktiv i tråden på ett par veckor...men jag tänker på er och kommer försöka läsa ikapp mig så fort jag får chansen!!! Ha det gott nu tjejjor!!!

    Kram.

Svar på tråden Vi i Göteborgstrakten som väntar barn i november 2007.