• Anonym (självmord?)

3,4 mikrogram amfetamin per gram blod...

Hej. Min pappa hittades i skogen död med 3,4 mikrogram amfetamin per gram blod. Vad jag undrar är om någon som känner till amfetamin amfetamindoser vet om detta kan ha varit ett självmord. Han dog pga köldskador. Han har alltså lagt sig ner inne i skogen i snön och dött av kölden. Inga brutna ben eller så... Han hade mycket ångest på slutet av sitt liv och kände nog att han nått sin botten. Han hade missbrukat amfetamin i 25 år och var helt slut.

Tyder den höga dosen på ett självmord el är det en normal dos när man missbrukat så länge?

Känner att jag skulle vilja reda ut detta lite mer...

• Svar på tråden 3,4 mikrogram amfetamin per gram blod...
  • kidA

skojar ni eller?

klart man kan ta en överdos amfetamin. en av mina bästa vänner dog av just det.

varför skulle man INTE kunna det?

mamma till agnes -00 o noah -06 o bebis i magen v 26
  • Anonym

KAN kan man, men resultaten utav det blir sällan en död. Det var ingen som skrev att man inte kan det...

• kidA

ja min bästa vän DOG iaf av det. o läkarna konstaterade just att han tagit alldeles för mkt under alldeles för kort tid.

mamma till agnes -00 o noah -06 o bebis i magen v 26
  • Anonym
    Och så börjar vi igen Fundersam

Det är väl självklart att man kan överdosera OCH dö av amfetamin! Om man kan dö av en överdos socker eller koffein så klart som attans att man kan dö av för mkt amfetamin???

Menmen.... man ser det man vill se.
  • Anonym

Fast de var ju ingen som skrev att man INTE KAN dö utav det. men det är faktiskt inte så vanligt att man gör det.
    Förstår inte varför folk hugger så dant!?

• Anonym

Min dotters pappa och hans kompis testade att dela på 5 gram.
    De dog inte.Men de pratade om det länge.

Vad jag hört är det mycket svårt att ta överdos av amfetamin.
    Det höjer ju hjärtverksamheten,så har man svagt hjärta kan det ju gå.

• Anonym

3,5 mikrogram är inte speciellt högt.
    Arbetar med drogtester och amfetamin mäts i heltal ända upp till 100 mikriogram.
    Normalt när man tänt på är ett tvåsiffrigt tal, så det låter inte som om han tänt på strax innan.

Om man dör av en överdos amfetamin beror det på att nåt organ blir överhettat, oftast hjärtat. Inte speciellt vanligt och sker oftast efter långvarigt missbruk.
    Man dör alltså inte av drogen som sådan (som med heroin, när man kan dö första eller 1000:e gången) utan av att kroppen är utsliten alt känslig.

• Anonym (självmord?)

Skumt är det... jag har inte heller förståt det som om att han tände på precis innan. Jag vet att han var snuträdd för nåt han gjort så han trodde nog snuten var efter honom iaf. Det finns ingen mer förklaring till varför han dog av förfrysning. Möjligen hade han snubblat. Men inget var brutet. Så han borde ju ha kunnat resa sig upp igen isåfall tänker jag. Han var bara några minuter hemifrån dessutom.

Jag tror också att han har det bättre nu och det tror jag för att jag kände hans närvaro hemma hos mig samma dag som han dog. Två veckor innan jag fick reda på att han var död kände jag hans närvaro så mycket att jag trodde jag höll på att bli galen. Det var samma dag som han dog. Fast det visste jag ju inte då. Men jag misstänkte klart att han hade dött. Så det har gett mig lite lugn. För han har uppenbarligen gått över på andra sidan och jag hoppas verkligen han har fått ro nu.

Tack för hjälpen och omtanken alla.

• porceline

hejsan!
    tråkigt att höra att du förlorat din far..
    om ja skulle gissa så dog han antagligen av att hjärtat inte orka längre..

när du ar amfetamin speciellt under längre perioder så sliter de som satan på hjärtat..
    för varje gång du tar en "dos" så stiger blodtrycket med upp till 70% ... lite beroende på hur han fick i dej det..

har under längre tid levt med misbruk å sett folk runt om försvinna.. vanligt är de pga att hjärtat inte orkar mera..
    blodproppar,hjärnbläödning.. allt pga kraftigt ökat blodtryck..
    man fryser inte på amfetamin,eftersom blodet pumpas runt så kraftigt så svettas man snarare.så han kännde nog inte att de vart kallt...

min karl är nykter/drogfri idag å jag vet att han har haft hägre värden än de du nämde.

hoppas du får ro å kan ha bra minnen av din far å att han inte mena illa på nått vis..
    sjukdomen tar över.. narkomaner styr inte själva..
    hemsk sjukdom..

kram på dej .. /Lotta

• Anonym (självmord?)

Porceline: Tack! Jag börjar nu tro på att han helt enkelt inte kände kylan för att han var så svettig kanske. Ett medium som fick kontakt med min pappa (hon visste inget om honom innan, inte ens att han var död), sa att han upplevde det som om att något slog undan benen på honom och att han upplevde en himla massa känslor innan han dog. Hon beskrev att det var utomhus han dog och hans personlighet. Så jag har valt att tro att det var honom hon fick kontakt med.

Hela hans liv var en berg och dalbana. Han hade mycket speciell personlighet och hade många talanger. Jag har känt många som fastnat i droger och de flesta av dem har precis som min pappa varit väldigt begåvade och talangfulla människor. Det är verkligen så synd att de fastnar i droger.

• porceline

gud va spännande å intressant att få kontakt igen genom ett medium..

min första kärlek å bästa kompis dog för 2år sen nu den 16maj i missbruk.. har funderat länge på att ta kontakt med ett medium för att eventuellt få svar på massa frågor å funderingar ja har å förstås hoppas på att få kontakt me jocke som dog.

vart hitta du mediumet du tog kontakt med, hur kom de sej att du valde just de mediet? (finns ju många som påstår sej ha gåvan)
    känns det som att du har lättare att gå vidare efter kontakten ?

• Anonym (självmord?)

Jag har mått ganska bra sen min pappa dog faktiskt. Han led så mycket i slutet av sitt liv att det måste ha varit en befrielse för honom. Eftersom jag så starkt kände att han var hos mig samma dag som han dog (visste inte att han var död förren två veckor senare) så bev känslan av att ha var fri ännu starkare.

Mediumet som fick kontakt heter Anne och bor i träslövsläge i varberg. Vart bor du? Jag kan verkligen rekommendera att kontakta ett medium. Det är så skönt att få höra att någon som varit så vilsen i verkliga livet äntligen fått ro...

Må väl!

• porceline

ja bor i arboga.. ligger i västmanland,,
    ja när min vän dog så va de många som sa att han kanske äntligen hittat hem.. känner nog så idag.
    men inte då.. ville ha han hos mej ju.. de va ju hemma för han..
    ja va den enda han hade..
    terry evans har ju nått kurscenter mot kumla å de ligger ganska nära.. fundera på att ta kontakt me kursgården.. där de hålls seanser, enmans å i grupp..
    men vet inte riktigkt..

• Anonym (JF)

Hej ja man kan dö av amfetamin, min son dog för ett halvårsedan pga amfetamin han var inte nedgången alls, vältränad o fräsch, men missbrukade droger imellanåt i perioder, han hade 2,0 mikrogram amfetamin i blodet, jag talade med rättsmedicin idag, de sa de har haft fall med dödlig utgång på 0,5 mikrogram/ gram blod, jag var inte särskilt orolig när han missbrukade då jag också levde i villfarelsen man inte dör av amfetamin missbruk, rättsmedicin sa att det är hjärtat som ger upp när man blir amfetamin förgiftad,, detta är en oerhörd sorg för mig och övriga i familjen, o vi saknar vår familjemedlem något oerhört, //

• klyban
    Anonym (JF) skrev 2023-06-16 22:45:54 följande:

Hej ja man kan dö av amfetamin, min son dog för ett halvårsedan pga amfetamin han var inte nedgången alls, vältränad o fräsch, men missbrukade droger imellanåt i perioder, han hade 2,0 mikrogram amfetamin i blodet, jag talade med rättsmedicin idag, de sa de har haft fall med dödlig utgång på 0,5 mikrogram/ gram blod, jag var inte särskilt orolig när han missbrukade då jag också levde i villfarelsen man inte dör av amfetamin missbruk, rättsmedicin sa att det är hjärtat som ger upp när man blir amfetamin förgiftad,, detta är en oerhörd sorg för mig och övriga i familjen, o vi saknar vår familjemedlem något oerhört, //

Vid enskilt tillfälle krävs enorma mängder amfetamin för dödlig dos.

Men givetvis vid missbruk så kommer andra faktorer in.
    Och det är när den som tar amfetamin och överdriver svårt med ta det ofta, då finns det en hel del saker som kan ske en och en är hjärtat då den inte orkar med att vara på hela tiden.
    Även så tenderar en som tar mycket amfetamin, att denna slutar äta.
    Och den som slutar äta, ja, det tär på kroppen långt mer svårt än amfetaminet och sen amfetaminet på detta.

Beklagar sorgen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden 3,4 mikrogram amfetamin per gram blod...