• snobben

Stopp i äggledarna

Har idag varit och fått mina äggledare spolade...det visade sig att ena var det ingen passage alls i och den andra var det passage men stopp i andr aänden. Inte helt stopp trodde han. Jag är så ledsen och förtvivlad nu. Vi har försökt i snart 4 år och nu är det alltså detta som är felet för oss. Är chockad, hade inte en tanke på att det kunde gå så här. Vi ska nu få remiss till IVF till hösten, men har bara ett betalt försök. Känns som attd et är hopplöst på nåt vis...fast jag vet att jag inte ska tänka så. Jag har annars bra ÄL, mannen bra spermier, hade fin livmoder så chanserna för oss i ett IVF är väl goda men det är så tungt just nu.

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?

//Snobbelito
  • Svar på tråden Stopp i äggledarna
  • englabella

Vad bra att ni till sist har fått veta vari "problemet" ligger iaf. Önskar massor lycka till med kommande IVF!

Får man fråga, hur man kommer på att det är stopp i ledarna? Har man några symptom? Hur kollar läkaren det?

Blev lite orolig när du skrev att man kan få stopp efter magoperation. Opererades i vintras och efter det har det inte gått även med fullt utslag på ÄL-stickor och annat...

Kram!

• snobben
    englabella skrev 2007-06-26 12:22:12 följande:
    Vad bra att ni till sist har fått veta vari "problemet" ligger iaf. Önskar massor lycka till med kommande IVF!Får man fråga, hur man kommer på att det är stopp i ledarna? Har man några symptom? Hur kollar läkaren det?Blev lite orolig när du skrev att man kan få stopp efter magoperation. Opererades i vintras och efter det har det inte gått även med fullt utslag på ÄL-stickor och annat...Kram!
    Det görs en kontraströntgen/spolning av äggledarna. det förs in en liten tunn "slang" i livmodern och sen spolar dom in kontrastvätska in i livmodern och ser på ultraljud om allt ser bra ut och ser om vätskan rinne rigenom äggledarna. På min rann det inte alls in nån vätska i ena äggledaren, på den andra äggledaren rann det igenom ända till den så kallade tratten i andra änden där det var väldigt dålig passage.

Några symtom har jag inte alls haft, det har man oftast inte. Kan vara om man har en äggledar inflammation men jag har så vitt jag vet inte känt av det. Spolningen gjordes som den avslutande undersökningen i vår utredning. Alla landsting gör inte den.
    //Snobbelito
  • englabella
    snobben skrev 2007-06-26 12:28:22 följande:
    Det görs en kontraströntgen/spolning av äggledarna. det förs in en liten tunn "slang" i livmodern och sen spolar dom in kontrastvätska in i livmodern och ser på ultraljud om allt ser bra ut och ser om vätskan rinne rigenom äggledarna. På min rann det inte alls in nån vätska i ena äggledaren, på den andra äggledaren rann det igenom ända till den så kallade tratten i andra änden där det var väldigt dålig passage.Några symtom har jag inte alls haft, det har man oftast inte. Kan vara om man har en äggledar inflammation men jag har så vitt jag vet inte känt av det. Spolningen gjordes som den avslutande undersökningen i vår utredning. Alla landsting gör inte den.
    Tack snobben! Ska prata med mina läkare om det. Känns ju på nåt sätt så onödigt att behöva kämpa i flera år och sedan få veta att det kanske hela tiden varit lönlöst...
  • snobben
    englabella skrev 2007-06-26 12:37:12 följande:
    Tack snobben! Ska prata med mina läkare om det. Känns ju på nåt sätt så onödigt att behöva kämpa i flera år och sedan få veta att det kanske hela tiden varit lönlöst...
    Ja, hör med din läkare. För mig kom det som en chock då jag inte alls var beredd på det. Vi har försökt i 4 år och nu tänker jag som så att vi är närmare ett barn nu än vi varit på 4 år.
    //Snobbelito
  • snobben

Provar att puffa upp den här en gång.

//Snobbelito
  • nuedetdax

Jag ska kanske göra en kontraströntgen om denna månads mens kommer Men kanske lika bra det kanske är där felet ligger..

• snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 11:43:53 följande:
    Jag ska kanske göra en kontraströntgen om denna månads mens kommer Men kanske lika bra det kanske är där felet ligger..
    Det är ju alltid skönt att veta vad felet är, fast det är jobbigt. Hoppas det går bra.
    //Snobbelito
  • nuedetdax

snobben,
    Tack om det inte är där felet ligger då har vi iaf påbörjat utredningen. Äter pergo nu och har ännu inte fått äl är på dag 15 nu.

• snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 12:00:53 följande:
    snobben,Tack om det inte är där felet ligger då har vi iaf påbörjat utredningen. Äter pergo nu och har ännu inte fått äl är på dag 15 nu.
    Har det konstaterats att du inte har ÄL?
    //Snobbelito
  • nuedetdax

Nej, jag har regelbunden äl och mens.
    Men har inte lyckats i ett år nu så..de skrev ut pergo.

• snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 12:11:20 följande:
    Nej, jag har regelbunden äl och mens.Men har inte lyckats i ett år nu så..de skrev ut pergo.
    Men varför äter du pergo om du har ÄL? det var inte tal om det för mig då jag har regelbunden ÄL.
    //Snobbelito
  • nuedetdax

Ärligt så vet jag inte, men jag går på utredning på Mamamia, och de gjorde vul och tog blodprov sen fick jag pergo. Jag har tre myomer som kan va i vägen för passagen men mer än så vet jag inte.

• snobben

ok, ja de vet väl vad de gör antar jag Hoppas i allafall at det ordnar sig till det bästa för er. det är skönt när utredningen är över och vi kan gå vidare med nästa steg.

//Snobbelito
  • nuedetdax

Ja jag hoppas d. Men det känns som det kommer bli ivf för vår del oxå just nu. Varje månad har jag fått älflytning, känningar i magen och stegring på stickan och ändå inget + än så länge

• snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 12:21:45 följande:
    Ja jag hoppas d. Men det känns som det kommer bli ivf för vår del oxå just nu. Varje månad har jag fått älflytning, känningar i magen och stegring på stickan och ändå inget + än så länge
    Har de kollat din killes simmare? Tänkte så det inte är det det beror på.
    //Snobbelito
  • lillawi

Hej Snobben och andra,

jag hade också stopp i båda äggledare, visade undersökningen.

(Samma undersökning sex år tidigare visade däremot på fri passage, men sedan dess har jag haft en frisk graviditet och sedan ett utomkvedshavandeskap med medföljande infektion. Det sistnämnda ställde tydligen till det rejält.)

Jag opererade bort den ena igenkorkade äggledaren innan ivf-start eftersom den dessutom var vätskefylld och ganska svårt sargad.

Håller på med ivf-försök nu, men vi har inte lyckats hittills, tre återföranden senare. Läkarna säger dock att vi har goda chanser eftersom allt annat ser bra ut. Vi fortsätter hoppas.
    Stopp i äggledarna är en "bra" diagnos vid ivf, många lyckas.

lillawi

• nuedetdax

Snobben,
    Han har lämnat prov och vi får svar i aug först.
    Hoppas de är prima vara

Lillavi,
    Vad jobbigt med utomkveds, men hoppas ni lyckas snart.

• Pippi Strumpa

Hej Snobben!

Jag har också stängda äggledare, efter en äggledarinflammation i ungdomen. Ett råd vill jag faktiskt ge dig: ta bort äggledarna. I alla fall om ni inte lyckas med er IVF. Först efter 6 misslyckade IVF-försök och många påtryckningar gentemot läkarna, har vi fått veta att man kan ha vätska i äggledarna (hydrosalpinx). De sa att allt såg perfekt ut, och läkarna menade att de inte kunde förklara varför det inte gick, men att vi fick adoptera i stället. Jag kämpade dock vidare, talade med andra läkare. Till sist fann jag en senior o mycket erkänd gynekolog som visste besked. Han förklarade att man sgs ALLTID får vätska i äggledarna när de är blockerade. Denna vätska är giftig o den gör det omöjligt att lyckas med barnförsök, även med IVF. Därför måste äggledarna opereras bort, när de är skadade - precis som man gjorde för LILLAWI, enligt inlägg här i tråden. Operationer kostar sjukvården, så de vill helst slippa, men det är tydligen vad man behöver. Ska snart operera bort mina o sedan göra ett nytt försök. Lycka till!

P.S. Hoppas jag inte skrämde upp dig nu... Kanske lyckas det utan ett sådant ingrepp, vill bara dela med mig av vad jag lärt mig de här åren....

Svar på tråden Stopp i äggledarna