• Snixx

Underhåll, vad tycker ni??

Skulle bara vilja ha oberoende personers åsikter om följande:
    Min sambo har två barn i skolåldern. Som det ser ut nu så har vi barnen varannan vecka. Mamman vill att vi ska ha barnen varannan helg och hon resten av tiden för att hon ska kunna få underhåll. Min sambo tycker att det är ok att barnen är där mer om de själva vill (de har mer kompisar hos mamman). Han vill dock inte betala underhåll i form av en bestämd summa varje månad eftersom mamman har båda barnbidragen och ett vårdbidrag för barnen på 3000:-/månad. Han har dock sagt till henne att han tycker att det är självklart att han ska betala för barnen men inte en schablomsumma som sedan går till henne och hennes grejer. Han har erbjudit att betala det som barnen kostar utöver de 5000:- som hon har i månaden. Hon går inte med på detta utan menar att alla pappor betalar underhåll samt att vårdbidraget inte räknas. Förstår ni? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll, vad tycker ni??
  • utlandsmamma
    blommanigbg skrev 2007-07-10 21:36:30 följande:
    Det är väl ändå inte du som betalar.. Det är din sambo... Det är han som får ta tag i det här...
    Det kan man ju inte säga, situationen påverkar båda två. Han har ju nu en "ny" familj och hon har ju all rätt att kritisera situationen.
  • Snixx

Vi äger ett hus i hop och har gemensam ekonomi... Han och jag har aldrig haft en diskussion om pengar och ingen av oss är snål. Långt i från men det är inte det som det handlar om.

• blommanigbg

Kommer man inte överens o det är ett stort problem får man gå till familjerätten, så kan de ge råd hur man ska gå vidare sedan.. ... Men det är ändå din sambo som måste ta itu med det då det är hans barn...

• Snixx
    blommanigbg skrev 2007-07-10 21:43:49 följande:
    Kommer man inte överens o det är ett stort problem får man gå till familjerätten, så kan de ge råd hur man ska gå vidare sedan.. ... Men det är ändå din sambo som måste ta itu med det då det är hans barn...
    Jo jag förstår att det är han som får ta tag i det men när man lever i hop så diskuterar men ju sånt här med varann och nu ville jag bara ha lite råd från andra som ev har varit i en liknande situation eller som hade något bra att komma med. För övrigt har dom varit i familjerätten. Ingen hjälp där bara fortsatt tårtkastning.
  • blommanigbg

Om det är ett jättestort problem får ni ta kontakt med en advokat...

• revka

låt en kunnig utomstående ta beslut. som blommamigbg föreslog: familjerätten. då får ni ett beslut som förhoppningsvis är situationen rättvis.

• utlandsmamma

Jag tycker inte att det är "han" som skall ta i det. Ni är i ett förhållande, ni tar beslut tillsammans inkluderande hans barn. Jag diskuterar alltid Lukas med min partner och han är otroligt viktig i hans liv. Jag skulle aldrig vilja bli lämnad "ensam" för att ta beslut.

• blommanigbg
    brojer skrev 2007-07-10 21:51:35 följande:
    Jag tycker inte att det är "han" som skall ta i det. Ni är i ett förhållande, ni tar beslut tillsammans inkluderande hans barn. Jag diskuterar alltid Lukas med min partner och han är otroligt viktig i hans liv. Jag skulle aldrig vilja bli lämnad "ensam" för att ta beslut.
    Inte riktigt det jag menade..
    Det är ju ändå sambon som är pappan.. Och han som måste agera.. Det kan inte ngn som inte är förälder göra juridiskt...
  • utlandsmamma
    revka skrev 2007-07-10 21:51:32 följande:
    låt en kunnig utomstående ta beslut. som blommamigbg föreslog: familjerätten. då får ni ett beslut som förhoppningsvis är situationen rättvis.
    detta gör enligt mina erfarenheter att folk blir mera giriga och situationen med barnen blir mycket sämre. Fast jag kan ha fel..Glad
  • FrökenKanSjälv

Jag sitter på andra sidan, dvs mitt ex anser att han betalar för min lyxkonsumtion. Och det kan jag ju säga direkt att jag spenderar mycket mindre på mig själv än vad konsumentverket räknar med att man "ska" göra. Underhållet går till barnen och jag lägger till mer än den summa han betalar varje månad. Så jag är rätt trött på inställningen "pappan betalar för att mamman ska kunna köpa saker till sig själv". Sen vet jag naturligtvis inte hur just er situation ser ut.

På försäkringskassans hemsida finns en guide för hur man räknar ut hur stort underhållet ska vara. Då kommer du nog att upptäcka att han ska betala mer än 50% av barnens kostnader.

• Snixx

På försäkringskassans hemsida finns en guide för hur man räknar ut hur stort underhållet ska vara. Då kommer du nog att upptäcka att han ska betala mer än 50% av barnens kostnader.
    [/citat]

Varför mer än 50%?

Jag förstår att man ser olika på saken beroende på vilken sida man själv är på. Kan dock berätta att vi har haft barnen precis varannan vecka nu under en längre period och hon har fortfarande behållt hela vårdbidraget samt båda barnbidragen (dvs ca 5000:-/mån) och vi har inte fått en kr av dessa pengar. Hon=5000:- för halva tiden. Vi=0 kr för halva tiden.

• FrökenKanSjälv

Man räknar först ut hur mycket barnen kostar. Sedan räknar man ut föräldrarnas betalningsförmåga. För det mesta tjänar pappan mer än mamman. I det här fallet delar ju dessutom pappan på boendekostnaden med nuvarande sambo och har förmodligen en lägre boendekostnad än mamman. Det var på de antagandena som jag baserade påståendet.

Barnbidraget ska man dra ifrån kostnaden innan man delar upp kostnaden. Hur man gör med vårdbidraget framgår inte, men om det antas gå raka vägen till de extra kostnaderna så borde det ju gå till den som betalar för dessa extra kostnader.

• Zzarah

Vårdbidraget brukar vara uppdelat i en merkostnadsdel och en ersättning för merarbetet pga barnets funktionshinder. Om barnet bor växelvist och föräldrarna har gemensam vårdnad kan man ansöka hos FK att dela på vårdbidraget. Har ni funderat på det? Det verkar inte speciellt rättvist att barnet bor växelvis samtidigt som ni inte får någon del av vårdbidraget - eftersom ni troligen också har merkostnader och merarbete när barnet vistas hos er.

Man brukar inte dra av vårdbidraget när man fastställer summan för underhållsbidrag. Just därför att vårdbidraget är en statlig ersättning för merarbete och merkostnader pga barnets handikapp och därför ska de pengarna gå till den som har merkostnaderna och merarbetet.

Om barnen bor på heltid hos en förälder så har den föräldern rätt till underhåll för barnen (antingen underhållsstöd via FK eller ett uträknat underhållsbidrag). Man kan inte som umgängesförälder kräva någon redovisning av exakt vad pengarna används till. Utan det blir en form av "schablonbelopp" som boföräldern får använda till barnet efter eget godtycke. Om inte mamman går med på att ni ska betala olika summor varje månad så har hon rätt att kräva ett fastställt belopp (antingen underhållsstöd 1.273 kr eller ett framräknat underhållsbidrag) om barnen bor på heltid hos henne.

Personligen tycker jag att underhållsbidrag är mer rättvist än försäkringskassans underhållsstöd eftersom man då tar hänsyn till båda föräldrarnas ekonomiska försörjningsförmåga. Dessutom räknar man då ut exakt hur mycket just det egna barnet kostar. Då slipper man alltså misstankar om att boföräldern skulle använda pengarna till sig själv. Sedan fördelar man barnets kostnader i proportion till föräldrarnas försörjningsförmåga. Den som har mer pengar betalar alltså mer än den som har mindre pengar. Därför kan underhållsbidrag både bli högre och lägre än försäkringskassans underhållsstöd på 1.273 kr.

Försäkringskassans underhållsstöd är däremot jättebra i de fall som den bidragsskyldige föräldern inte har råd att betala så mycket i underhåll eftersom staten då går in och skjuter till ett så kallat utfyllnadsbidrag så att boföräldern alltid får minimibeloppet 1.273 kr.

• Dazzle

Jag är väldigt kluven i frågan. I mina egna relationer tycker jag att man ska betala efter förmåga - alltså borde jag förespråka detta även utanför mina närmaste.

Å andra sidan kan jag dö av irritation på att mammorna ska ha mest pengar hela tiden. Om de inte har lika välbetalt jobb får de väl fixa det, då får de väl plugga om det behövs, å leva på studieekonomi med barn den tiden (det har mina klasskamrater gjort så det går om än svårt). Och om er moder nu har både barnbidrag och vårdnadsbidrag tycker jag oxå dessa ska delas i fall ni tvingas att betala underhåll. Dock tycker jag ni ska ta en allvarlig funderare om ni är beredda att "förlora" så mycket tid med barnen. Låt barnen bestämma utefter var de trivs, inte av lojalitet mot vare sig er lr mamman.

Men om hon har vårdnaden all tid utan två helger bör hon faktiskt få både barnbidrag, vårdnadsbidrag samt underhåll, vilket gör att ni står där med era kostnader för deras rum m.m. trots att ni inte får några pengar. Plus att ni får betala ca 3000 i underhåll. Men som sagt, om barnen vill flytta så måste ni nästan, men om inte. Låt dock inte dem höra era funderingar!

Och ifall det blir så kan ni ju alltid be om att få halva vårdnadsbidraget retroaktivt för den tiden ni delat vårdnad.

Lycka till

• Uddan

Jag delar själv min son med hans pappa varannan vecka. Vi delar på barnbidraget och sedan för övriga kläder som overall, skor. Andra vanliga kläder handlar vi var för sig.

Självklart så tycker jag att din man ska betala för barnen om de inte är hos honom halva tiden. Det finns tabeller för sådant.
    Men jag tycker det är konstigt att ni inte fått hälften av barnbidrag samt vårdbidrag då ni hade barnen hos er halva tiden. Det borde ha varit en självklarhet. Så tråkigt tycker jag att när man separerar inte kan hålla sams om sådana saker. Jag tycker oxå att det är bra av din man att acceptera att barnen är mer hos sin mamma om de mår bättre av det. Hoppas allt löser sig...

Svar på tråden Underhåll, vad tycker ni??