• Tsarbabe

Vill inte föda!!! panik

Jag vill inte föda Gråter

Jag har panik och vet inte vart jag ska ta vägen.
    Det var helt fel att träffa läkaren som vi träffade idag (min förlossningsläkare). Han fattade ingenting och var sååå jävla nonchalant man bara kan vara...
    Mår så fruktansvårt dåligt...vill ha bebisen men jag vill inte föda. Bara gråter och gråter och gråter. Nu sa läkaren att jag ska få träffa en barnmorska på förlossningen i Augusti och kanske gå hos henne 1 till 2 gånger i månaden på FÖRLOSSNINGEN för att förbereda mig för nästa. Men bara tanken att gå tillbaka dit gör mig panikslagen. Jag blir svettig, yr och vill både bajsa och kräkas samtidigt...

Det var fel av mig att lägga förlossningen på Wiktor på hyllan och låta den damma igen. Att jag inte har bearbetat den alls. Jag vill inte föda barn igen. Jag borde inte blivit gravid igen. Jag faaaaan....hur fan ska jag klara mig ur det här?

Sa till sambon idag att det blir inga fler barn. Vill inte ha fler, klarar inte av att föda fler. jag vill inte..han förstår mig helt och fullt. Men hur gör jag med den i magen? Hur ska jag orka eller klara av en till förlossning? Jag som varit så glad över denna bebis. Men nu, nu vet jag inte längre. Är så fruktansvärt rädd. Så jävla rädd. Fobi... Gråter
    Kan inte sluta gråta...skakar hela jag...känns som att jag håller på att få ett spykbryt...

orkar inte berätta om min förlossning men kan lägga ut den på min press.

Dagarna efter var hemska. Jag fick en förlossningsdepression. Tog inte till mig sonen alls. En hel månad hade jag ett barn som jag inte ansåg var min.
    Jag låg ner i 4 dagar, kräktes på mig själv av smärtorna i magen efter snittet. varje halvtimme kom det en sköterska och gav mig en morfinspruta i låret. Jag varken åt eller drack. Kunde inte göra något. kände mig förlamad förutom att jag hade så fruktansvärt ont. Kunde inte ta hand om min son på en vecka.
    Sedan fick jag en infektion i snittet. 40 graders feber och blev opererad igen...

Alla mina tankar snurrar...inget blir klart...vad fan har jag gett mig in på?!

Jag behöver inte höra massa skit från de som har lust...utan behöver hjälp av de som själva varit fruktansvärt rädda. Hur gjorde ni så eran förlossning blev bättre än den innan?

Jag ska börja med aurorasamtal samt med barnmorskesamtal på förlossningen...men jag vet inte om jag är redo för det eller om jag någonsin blir det. Men jag har ju inget val. På ett sätt eller annat ska ju bebisen ut...

Gravid i vecka 17 {BF 071224}
  • Svar på tråden Vill inte föda!!! panik
  • Tsarbabe
    Incommunicado: Vi gick den kursen med första barnet och själv tycker inte jag att det är något att rekommendera...men det är väl var och ens uppfattning om den.

feritaugar: Det verkar vara många som får en hemsk första upplevelse. Trist att det äns ska bli så. Jag ska med ha en vän med mig...behöver både henne och sambon. Sambon mest förståss. Hoppas även du får en bättre förlossning än första...

Sterna: Har funderat mkt på vad jag vill och inte vill ha för smärtlindring och har kommit fram till att det blir absolut inget alls. En förlossning gör ju ont och akupunktur och lustgas hjälpte inte sist samt att jag inte vill ha en massa om det nu skulle göra något med själva förlossningen, att den fördröjs mm. Bra tips att ta med tråden. Det ska jag verkligen göra
    Gravid i vecka 17 {BF 071224}
  • Sterna

Tsarbabe
    Oki, ska du klara en liknande förlossning (tänk senariot att det blir en exakt lika dan denna gång) så gäller det att du börjar förbereda dig mentalt.

När jag skulle föda mitt första barn gick jag en profylaxkurs "Annas andning" som jag starkt kan rekomendera eftersom den är så mycket mer än "bara" andning.
    Finns inte kursen där du bor så finns den i bokform samt på CD-skiva med övningar på just det mentala planet du kan förbereda dig med. Både bok och CD kan beställas från www.profylaxgruppen.com

Avslappning tränade jag via gravid-yoga där jag även fick tips på olika ställnignar som hjälper barnet att rotera ner i bäcknet och sägs underlätta förlossningen. OM det är så eller inte vete tusan men jag kände mig tryggare under förlossningen när jag gjorde övningarna för det kändes som om liten fick hjälp.

En doula kanske också kan vara ett extra stöd åt både dig och din partner och dessutom vara ert språkrör gentemot barnmorskan under förlossningen så att du och din partner kan koncentrera er på det ni är där för - föda barn.
    En del doulor kostar, en del ställer upp gratis så titta på www.doula.nu och se om det finns någon i ditt område.

• Malhin

TS: förstår dig precis.... jag har alltid velta ha barn men efter första barnet så ville jag inte ha fler... mest pga att det gick så fel efter förlossningen.
    Men nu är jag här och har fött 5 barn och väntar mitt sjätte...

men denna gång vill ja inte föda alls... vet inte hur dom gör på sjukhuset här jag bor nu... har hört att man inte får smärtlindring vid krystandet och de gör att jag inte vill föda denna gång...

• Willhellmina

Du har säkert fått massor av supertips redan... Men kände mig bara tvungen att slänga in en liten kram. Kände så väl igen mig i delar av vad du skrev.... Jag var hysteriskt för detta med förlossning och fick en KLARA-bm (samma sak som Aurora) redan innan jag var gravid...för att ens våga bli gravid.

Fick en sådan kanonbra bm som man önskar alla. Vi träffades var tredje vecka under hela graviditeten. Jag grät mig igenom så många nätter och funderade på hur jag skulle kunna ta mig ur det hela. Skrev testamente och förbereddde mig på att jag antagligen skulle dö. Men som sagt KLARA-bm (Karin i HBG) blev min räddning och mitt stora stöd. Efter 6 månader avbokade vi det planerade snittet. Hur förlossningen gick? JAg var så förberedd att den gick KANONBRA, mitt livs häftigaste upplevelse!!! 4½ timme, ingen smärtlindring och WOW, så häftigt!!!

Ett litet tips på vägen... lägg 1600 kr på Annas profylax... gav i alla fall mig massor.
  • Tsarbabe
    Sterna: har funderat på att köpa något i bokform. Ska kolla det du tipsade om. vet inte riktigt om jag vill ha duola men ska ha en vän där iallafall.

Wilma ängelholm: Tack för kramen! Blev så glad över att läsa att din förlossning blev kanon efter mkt om och men. Hoppas min oxå blir det...

Malhin: Oj, 6 barn. Ja det är mkt. Men varför får man ingen smärtlindring? Eller jag visste inte ens om att man får det över huvudtaget när man ska krysta...har du haft det med de andra 5?
    Gravid i vecka 18 {BF 071224}
  • Tsarbabe

Lite uppdatering...

Har inte ännu varit på något samtal, men det kommer nu i Augusti. När jag tänker på kommande förlossning får jag fortfarande panik men inte på samma sätt längre. Jag har väl mer eller mindre insett ordentligt att pojken ska ut på ett eller annat sätt och om jag får panik mm på förlossningen vet jag med högst sannolikhet att det blir snitt. Ska verkligen ta till mig alla råd och knep jag kommer få så jag kan få en trygg och säker förlossning. Slutar det sedan ändå i snitt kan jag ju inte göra så mkt av det. huvudsaken är att pojken kommer ut frisk och kry.

Tack alla för era peppande ord iallafall!

Gravid i vecka 19 {BF 071226}
  • Fru Humla

ts: skönt att höra att du iaf kan fina något lugn..men du ska se att dte kommer gå hur bra som helst om du tar dig tid att förbereda dig å det ska du ju!!

• Tsarbabe
    Fru Humla: Ja, det känns ju lite bättre och samtidigt känns det inte som att det kan bli värre än med sonen. Å bara att få bättre än så är ju kanon för mig
    Och som du skriver så har jag ju tid på mig att förbereda mig. Och jag vet ju att jag kan få panik där, men med hjälp innan så kommer jag hantera det bättre...
  • Tsarbabe

Är tokrädd för förlossningen igen och kan inte vara lugn längre...tankarna bara flyger iväg...*snyftar*

De upptäckte ju ett ev. myom i livmodern på rutin UL men hon sa att om den inte växer så mkt och håller sig kvar på höger sida så var det ingen fara. Men nu har jag läst på internet och fy fasiken vad rädd jag blev. Det är större risk att bebisen ligger i säte, större risk för akut kejsarsnitt samt om den växer alldelles för mkt kan det bli nödvändigt med bortoperation av HELA livmodern. 5% av gravida får myom och det känns fårjävligt att jag ska vara en av dem! mindre än 1% av gravida kräks så här länge som jag gjort (regelbundet då) och jag är såklart en av dem. Samt en av de jävla 5% av som får myom. Då lär jag få all den andra skiten med. Så nu är jag helt inställd på att det blir snitt igen och att jag aldrig kommer få känna glädjen av att föda vaginalt.
    Jag som är livrädd för snitt!!! fan fan fan fan fan fan faaaan...

Nu vill jag inte ha ut bebis längre, fast jag vill ha honom hos mig

Är det någon som haft myom som fött vaginalt och att det gått bra ändå?

• Fru Humla

ååå jag är så lessen för din skull...
    men jag tror fortfarande att du klarar det
    man har kraften inomsig vad som än händer...
    jag finns här om du vill*kjam*

• Tsarbabe
    Fru Humla: Tack så mkt! Det är bara så himla jobbigt att det hela tiden kommer nya saker att oroa sig för...men nu är det bara 6 dagar kvar innan jag ska till min BM och sen aurora...
    Gravid i vecka 20 {BF 071226}
  • Fru Humla

*mm* jag vet....hang in there!

• Mamahanna

En doula är att rekomendera!!

Svar på tråden Vill inte föda!!! panik