• Im Fabulous

Fördomar emot unga föräldrar

Nu är jag så TRÖTT på hur man som ung och havande eller ung och förälder blir behandlad.
    Gång på gång ska man behöva ta bemötanden om hur dålig man kommer bli som förälder, bara för att man är ung.

När ska detta sluta? När ska ni inrutade och livrädda tjurskallar lägga ner och acceptera att människor är olika?

Jag är 19 år, har fast arbete, god ekonomi och bor tillsammans med den blivande fadern sedan 2 år tillbaka. Vårat barn var Planerat! Och mycket efterlängtat!

Är så trött på detta. Låt mig göra mina egna val i MITT liv och låt mig framför allt njuta av min graviditet!

• Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar
  • Im Fabulous
    pulmones skrev 2007-10-05 15:27:35 följande:
    KAN det inte vara så att unga föräldrar TROR att folk tittar snett för att unga bryr sig så mycket om omgivningens reaktioner?KAN det inte vara så att ALLA blir behandlade likadant men det är bara unga som tar åt sig?
    Jag hade ingen aning om att jag var ovanligt ung förälder fören jag startade mitt konto här på familjeliv.
  • pulmones
    Im Fabulous skrev 2007-10-05 20:02:04 följande:
    Jag hade ingen aning om att jag var ovanligt ung förälder fören jag startade mitt konto här på familjeliv.
    hur menar du då?

om du syftar på att folk är elakare här än i verkligheten så håller jag med dig . Här finns bittra surmuffar i regnbågens alla färger
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • Valkyriah
    pulmones skrev 2007-10-05 15:27:35 följande:
    KAN det inte vara så att unga föräldrar TROR att folk tittar snett för att unga bryr sig så mycket om omgivningens reaktioner?KAN det inte vara så att ALLA blir behandlade likadant men det är bara unga som tar åt sig?
    Precis min tanke
    Var 19 när sonen föddes (planerad) och har inte alls märkt av "alla dessa fördomar" emot unga föräldrar som många andra tycker sig ha fått.
    Vet inte om det beror på att jag känner mig säker i min föräldraroll eller om det helt enkelt är så att det många ggr sitter i den unga mammans huvud.
    Upplever det som att jag blivit bemött och behandlad som vilken mamma som helst.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Im Fabulous
    pulmones skrev 2007-10-05 20:40:50 följande:
    hur menar du då? om du syftar på att folk är elakare här än i verkligheten så håller jag med dig. Här finns bittra surmuffar i regnbågens alla färger
    Det är precis det jag menar, folk är mer ärliga/elaka på internet än i "verkligheten".
  • hannahlilla
    Im Fabulous skrev 2007-10-06 01:41:46 följande:
    Det är precis det jag menar, folk är mer ärliga/elaka på internet än i "verkligheten".
    Men varför ta åt sig av vad en bitter människa på internet säger?
    Dom känner ju inte dig och har ingen aning om vad du är för slags person!
    Är det inte jobbigt att älta i det hela tiden?
    För helt ärligt tror jag inte det är särskilt många som bryr sig, speciellt inte om dom aldrig ens träffat dig.

Men jag tror att du kommer ändra uppfattning lite när barnet är fött, då känner man sig säkert lite tryggare med sin roll som mamma också.
    Vad andra tycker är inte viktigt, det som betyder något är att DU vet att du kommer bli en bra mamma, sen kan ju alla andra få tro och tycka precis vad dom vill!
    Elvira, 19/3-07.
  • Im Fabulous
    hannahlilla skrev 2007-10-06 09:53:06 följande:
    Men varför ta åt sig av vad en bitter människa på internet säger?Dom känner ju inte dig och har ingen aning om vad du är för slags person!Är det inte jobbigt att älta i det hela tiden?För helt ärligt tror jag inte det är särskilt många som bryr sig, speciellt inte om dom aldrig ens träffat dig.Men jag tror att du kommer ändra uppfattning lite när barnet är fött, då känner man sig säkert lite tryggare med sin roll som mamma också.Vad andra tycker är inte viktigt, det som betyder något är att DU vet att du kommer bli en bra mamma, sen kan ju alla andra få tro och tycka precis vad dom vill!
    Alla människor är olika, och reagerar olika i olika situationer. Jag är nog en ganska känslig person, och blir ledsen när jag möter människor som gör påhopp utan att egentligen veta vem jag är - oavsett vad det handlar om.
  • pulmones
    Im Fabulous skrev 2007-10-06 13:03:39 följande:
    Alla människor är olika, och reagerar olika i olika situationer. Jag är nog en ganska känslig person, och blir ledsen när jag möter människor som gör påhopp utan att egentligen veta vem jag är - oavsett vad det handlar om.
    surfa runt här i några månader sen är du otroligt härdad och kan tom garva åt dom !
  • Im Fabulous
    pulmones skrev 2007-10-06 13:19:33 följande:
    surfa runt här i några månader sen är du otroligt härdad och kan tom garva åt dom!
    Antar att det blir så..
  • pulmones
    Im Fabulous skrev 2007-10-06 13:20:58 följande:
    Antar att det blir så..
    lovar!, det blir så. Man lär sig att folk som anklagar en för saker och ting utan grund oftast har det största problemet.

Sen är det ju bara deras åsikter, du själv känner väl dig och dina barn bäst?.....du vet väl sanningen och det räcker
  • Im Fabulous
    pulmones skrev 2007-10-06 13:23:39 följande:
    lovar!, det blir så. Man lär sig att folk som anklagar en för saker och ting utan grund oftast har det största problemet. Sen är det ju bara deras åsikter, du själv känner väl dig och dina barn bäst?.....du vet väl sanningen och det räcker
    J
    Ja visst räcker det. Men jag blir ändå upprörd när någon bemöter mig fördomsfullt, hur säker jag än är i min roll.
  • helle 73

Ja.. alltså.. varför klaga på unga" mammor=) själv så va jag väldigt ung.. tyckte alla=) visst.. de visste ´jag ju sjäv!! har en hel hög" idag.. mina e födda -91,-92,-93. alltså va jag 17 när jag väntade första.. å planerade.. hör å häpna..=) men vilka fördomar de va.. å hur många gånger fick jag inte frågan.. E det samma pappa till alla?? Ja! de e det..=) finns för/å nackdelar med allt.. å jag har fixat det galant.. så..go for it.. unga mammor!!

• pulmones
    Im Fabulous skrev 2007-10-07 16:53:01 följande:
    JJa visst räcker det. Men jag blir ändå upprörd när någon bemöter mig fördomsfullt, hur säker jag än är i min roll.
    måste du skylta med att du är ung då? .

jag är ung men det är inget jag kännr att jag måste säga direkt.
  • Ditaa

Gott folk detta är typ den 25:e tråden av IM FABULOUS om detta ämne.. helt ärligt släpp det här någon gång..detta verkar sitta inskruvat i huvut på dig att folk är elaka mot unga mammor och att unga mammor bemöts på ett dåligt sätt..LÄGG NER DET PLZZZ det är 2007 vi lever i..vid det här laget är alla vana vid att allt mer yngre väljer att skaffa barn..vilket är bra tycker jag...ha mer självrespekt och självkänsla så kommer du nog inte ta åt dig mer..och du det finns fördomar överallt..inte bara mot unga mammor..det finns fördomar mot såna som jag UTLÄNNINGAR...men tror du jag bryr mig om det elr...fördomar kommer alltid finnas överallt om allt..detta handlar nog mer om dig än andras kommentarer..

• Trubbsla

JA, själv har jag väl kanske haft tur och inte bemött så mycket fördomar om att jag var ung när jag fick min son. Var 19 när jag blev gravid. Enda gånen som det kändes som att folk stirrade på mig var när jag gick i föräldrakursen. Jag var ensam tjej under 30, och absolut ensam under 20. Men tänka sig att allt gick vägen ändå :)
    Nu för tiden finns det ingen som trott på mig när jag berättar att jag är 26 år, de flesta har trott att jag var över 30. Har tydligen otur att se äldre ut än vad jag är.

Äh, försök att ingorera de folk som kommer med sina fördomar. Alla vet bäst själv hur bra mamma man är och vad som är bäst för sitt barn!!

• hannahlilla
    Im Fabulous skrev 2007-10-07 16:53:01 följande:
    JJa visst räcker det. Men jag blir ändå upprörd när någon bemöter mig fördomsfullt, hur säker jag än är i min roll.
    Men om man är säker på sig själv så tar man inte åt sig.
    Om du hela tiden fokuserar på din ålder så kommer alla andra göra det också.
    Elvira, 19/3-07.
  • jerseyko
    Trubbsla skrev 2007-10-07 18:00:23 följande:
    JA, själv har jag väl kanske haft tur och inte bemött så mycket fördomar om att jag var ung när jag fick min son. Var 19 när jag blev gravid. Enda gånen som det kändes som att folk stirrade på mig var när jag gick i föräldrakursen. Jag var ensam tjej under 30, och absolut ensam under 20. Men tänka sig att allt gick vägen ändå :)Nu för tiden finns det ingen som trott på mig när jag berättar att jag är 26 år, de flesta har trott att jag var över 30. Har tydligen otur att se äldre ut än vad jag är.Äh, försök att ingorera de folk som kommer med sina fördomar. Alla vet bäst själv hur bra mamma man är och vad som är bäst för sitt barn!!
    Jag och sambon känner oss absolut inte som unga, och i vår föräldragrupp var vi en ganska stor blandning, vissa var det första barnet och för vissa 3e barnet. Det fokuserades aldrig på hur gamla vi var eller hur vi bodde och hur vi försörjde oss. Utan på det vi alla faktiskt har gemensamt och de att vi alla ska få barn i september - oktober!

De enda jag mött som haft "fördommar" är de som sitter och bokar in samtal för bolån hos banken ;) Men det kan jag förstå då många unga faktiskt tror det bara är å låna hur mkt man vill. De handlar igentligen nog inte om ålder utan bara om okunskap.
Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar