• Jessica23

Ok med semester UTAN bonusbarn?

När jag träffade min man för över 7 år sedan var hans dotter 4 år. Vi har nu bott tillsammans i 7 år fått 2 egna barn som är 3 och snart 6 år gammla!

Denna sommaren vill jag göra något med mina barn och min man utan bonusbarnet´. Vi är ju en familj vi också men givetvis ingår hans tös i vår familj, det har hon alltid gjort och kommer alltid göra! I alla år har vi semestrat MED henne och det har gått bra.

Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne.

Min man är jättearg för det och förstår mig inte alls!

Är det så hemskt att göra detta utan henne? Är jag en styvmamma som borde bli hängd för att jag vill göra något med mina egna barn nån gång? Detta har ALDRIG hänt innan men jag vill ändå höra om det är ok att göra detta enligt er!

• Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?
  • violis

Livet ÄR inte alltid helt rättvist! Lika lite som man kan hålla på och kompensera gem barn för att de bara får hälften så mycket jul/födelsedagspresenter kan man alltid kompensera ett bonusbarn för att det inte kan följa med på allt i båda sina familjer.
    Man måste kunna acceptera att man gör olika saker även i en syskon skara...Jag tror att barnen oftare har lättare att acceptera detta än vad föräldrarna har..de kan se att
    "nu har jag fått göra det här och det här med min mamma/pappa det fick inte mina syskon hos mamma/pappa göra men de får göra det här istället"
    Så länge det "halvsykonen" får göra är mycket "bättre" än vad de gjort i sin andra familj så tror jag de flesta barn accepterar det.

Eftersom äldre barn oavsett om de är sk hel-  halv- el bonussyskon gärna "tar över" uppmärksamheten deras intressen styr oftare vad man gör på en gem semester medans yngre syskon mer får "hänga på" så tror jag att det är viktigt att även göra små saker med bara de småbarnen där de får vara i fokus.
    Det är ju också så att ett barn du inte träffar dagligen vill du "klämma in " lite mer "kvalitetstid" med när du har barnet hos dig eftersom du vet att nästa vecka så ses ni kanske inte och då får de barn du träffar dagligen stå tillbaka.
    Det talas ofta om hur synd det är om bonusbarnen men de yngre gem barnen som iof får ha båda sina föräldrar hos sig dagligen hur mycket de får stå tillbaka för sina äldre syskonskull det tals det sällan om,
     och om man som Jessica23 här ens vågar antyda att man skulle vilja ha liiite egen tid med bara sina småbarn och sin man så blir man mer eller mindre halshuggen för att man är en så hemsk bonusmamma!
    Detta trots att som i det här fallet det handlar om 2 dagar7 ÅR som hon ville ha för sig själv med man och barn ....det blir inte många minuter per år!
    Vad de som inte själva har uppleft en sk nyfamilj på nära håll inte inser är att om man INTE får den där ensamtiden i den "lilla" familjen någon gång då och då...Det är DÅ man skapar den "elaka styvmodern" en bonusmamma som får möjlighet att då och då ladda batterierna i den "lilla" familjen och JA hitta på nå´t kul bara med den lilla familjen den bonus mamman har 1000 gånger mer ork och energi att hitta på större roliga sakermed hela den "stora"familjen!!!

• salcin13

TS: Du har mitt fulla stöd! Jag har själv bonus och ett barn sedan tidigare och en gemensam dotter med sambon. Jag har ett behov av att ibland vara utan de stora barnen och bara få vara "den lilla familjen". Det kanske är lättare när man båda har med sig barn in i nya relationen, jag vet inte. Men vi resonerar som så att bara för att våra stora barn inte alltid är hemma så kan ju inte livet stå still och stampa för vår lilla. Nej utan vi lever vidare, vad det gäller små mini semestrar och andra aktiviteter Detta med gott samvete (dock inte i början innan vi kom fram till hur vi ville ha det) Vi har även haft turen att ha ett par dagar på sommaren själva med den lilla och då njöt vi i fulla drag vill jag lova, bara gav all uppmärksamhet till den lilla (19 mån) och hon njöt. Hon behöver åxå få rå om sina föräldrar, ensam ibland

Mellan pojken har lite svårt att förstå att vi gör ibland roliga saker när han inte är med (han är 9 år) men vi har förklarat som så att han har ju faktiskt dubbelt av allt, firad med födelsedag 2 gånger, julafton 2 gånger,(detta med dubbelt av alla presenter eftersom det även är bonus mostrar bonus mormor o morfar bonus kusiner som firar honom) två rum, dubbla leksaker av allt, två cyklar, två semestrar (med oss o biomor). När vi radade upp detta och påvisade att lillasyster faktiskt "bara" har ett av varje, så förstod han att ibland missar man en rolig sak och ibland så får man dubbelt Men som sagt, om vi skulle vänta på att göra saker tills pojkarna är hemma samtidigt så skulle vi aldrig komma iväg överhuvudtaget känns det som. Den stora grabben som blir 16 år, han har redan fattat detta och tycker inte att det är något konstigt alls
    Ibland då vi ska göra något särskilt som vi vet att någon av killarna gillar så ringer vi och kollar med dem om de vill följa med, oftast blir svaret "nej inte idag men nästa gång kanske" då har de ju i alla fall fått möjligheten

Självklart är det längre planerade trippar som utlandssem, visst planerar vi in för de stora pojkarna åxå

Hoppas att jag inte var för rörig Summa summarum: ha absolut inte dåligt samvete för att du vill bara vara de dina, bonus tösen har i alla fall en särskild plats hos dig och det tror jag nog att hon vet

• Fluskan

Jag tycker inte det är fel att åka på semester... Mina bonusar får ju åka på semestrar o liknande med sin mamma... Innebär ju inte att de inte tillhör familjen../Min lilla åsikt

• feelgood

Har inte läst hela tråden...
    men jag tycker självklart att man ska kunna åka utan bonusbarn, hon har säker en riktig mamma som hon åker med då måste ni kunna åka själva med era gemensamma!
    Vi har beställt en resa utomlands nästa vecka och då är det tänkt att vi ska åka själva, jag min smabo och vårt gemensamma barn. Men av svartsjuka från min sambos ex (mamman till hans barn) så vägrar hon ta hand om deras geensamma barn när vi åker så vi får ställa in resan. Den går inte att avboka och vi har slängt några tusen i sjön.

• Kix01

Vi åker varannan gång med och varannan gång utan, det är ju i biomammans intresse att barnen kommer iväg också. Funkar för oss, inga problem. Fattar inte varför alla ska göra så stor deal av det? Bonusbarnen har ju en till förälder som ansvarar för deras lov/aktiviteter. Klart man kan hitta på aktiviteter med sina egna när bonus är hos den andra föräldern.

• Rose68

Jag tycker inte du är hemsk.
    Självklart skall man behandla sina bonusbarn rättvist och respektfullt men faktum kvarstår ändå: Någon gång måste man ha rätt att få göra något ensam som familj utan att ta med sitt bonusbarn.

Om fadern nu tycker att det är så hemskt kan han väl göra något ensam med sin dotter vid ett annat tillfälle. Där bara hon är i centrum och känner att hon inte är bortglömd och avvisad.

• ceecilie

Ts: Du gör inget fel i det och jag förstår dig precis hur du tänker. Har också en bonus. Vi gör det enkelt, när bonusen är med oss så är han med och reser med oss. När han är hos mamma och reser där, så åker vi när vi känner för oss. Han beskymrar sig inte ett dugg om det. Din man kanske reagerar, men försök prata med honom hur du känner dig. Det är inte lätt förstår jag, så var det här med men nu börjar han förstå lite mer och han behöver skifta lite. När bonusen är med oss kräver han all uppmärksamhet mot pappa då så han får knappt tid över till vår gemensamma, därför är det viktigt att variera lite för den gemensamma barnet skull. Vi har bra kontakt ska jag säga, men han vill mest vara med sin pappa och det hör till saken också. Har läst några inlägg här och jag tror det kan vara olika i familjer. T ex när barnen aldrig reser med den andre föräldrn kan detta vara känsligt att inte följa med. Men i allafall de flesta bor 50% på varje ställe så det går inte att anpassa hela tiden exakt. Mamman har planerat sina veckor det går inte att komma i kläm och ta bonusen därifrån.

• annasahlup

Även om jag tycker att det är fel att göra extra roliga saker utan ALLA barnen så förstår jag precis hur TS känner det!

• tingelingelingan

håller helt och hållet med dig "dag och natt"
    hos oss är det alla barn eller inget som ska med på resor.
    vi hade med oss alla våra 4 barn till tunien för en månad sen, skulle aldrig haft samvete nog att lämna mina bonusar hemma

Dag o natt skrev 2007-08-31 11:45:07 följande:

Jag tycker så här, om sånt här. Allt som vi gör i vår familj och inom våra dörrar bör vara rättvist i den mån det går. Det som händer och sker när barnen är hos de andra föräldrarna kan vi varken påverka eller kompensera. Livet är himla orättvist, men inte VI. Här handlas för lika mycket julklappar vare sig det ena barnet får för 1000 kr hos mamman och har en rik moster som överöser med paketer, det andra barnet som får en ynklig hundralapp i ett kuvert av sin pappa och våra gemensamma som BARA får från oss och vår släkt... Utgången är densamma, vi ger för lika och här är vi rättvisa. Vad som händer utanför dörrarna är inte i vår makt. Detsamma gäller med resor. Antingen alla barn eller inga barn. Alla är lika välkomna, alltid. Givetvis står inte världen still på de veckor då alla barn inte är hemma hos oss. Givetvis kan man åka till simhallen, baka och pyssla, spela sällskapsspel, åka till skogen, fånga grodyngel, åka på enkla dagsturer m.m. även om ett barn är hos sin mamma. Man lever ju likadant året runt. Men en större resa kan man planera in så att den inträffar när alla kan delta. En husvagnssemester i mitt liv skulle betyda en av årets stora händelser (vi reser inte mycket) och det skulle kännas konstigt att inte tillfråga alla eller åka alla. Men reser utomlands 1-3 gånger om året så kan nog ett par dagar i en husvagn känns väldigt liten och omärkvärdig. Allt är ju relativt och beror nog på vem man frågar eller hur var och en lever. Är det en "stor" grej att åka på en liten husvagnstripp i just din familj TS, så fråga bonusen om hon vill följa med. Är det en "liten" grej för er och ni reser mycket på större saker så åk själva. Men jag tycker ändå det borde ta emot. och tycker din kille som är pappa till din bonusdotter att hon ska följa med så borde hon få göra det.
  • iolanthe

TS hur blev det? Kom ni er iväg på mini-semester?

• utlandsmamma

Jag har tre bar, två som jag har fött och ett bonus.

Om vi åker på semester är det hela familjen eller bara jag och min man. Skulle aldrig låta mitt äldsta bonusbarn stanna hemma, inte skulle jag heller bara ta ett av mina biologiska barn på semester och lämna det ena hemma. Mitt bonusbarn tillhör min familj lika mycket som mina biologiska barn. 

Jag vill att alla tre barn skall känna att det tillhör två familjer och är lika älskade oavsätt var de är.

Anna

• Yohanna85

Beror väll på hur bonusen bor, VV? Vhelg? osv.

Min sambo tycker inte att det är konstigt om vi skulle åka på semester, jag min sambo och våran gemensamma son om hans tidigare son är hos sin mamma! (vi har VV)

Men som i framtiden ser det ut som att bonusen kommer bo här under veckorna, och hos sin mamma varannan helg.
    Då känns det lite annorlunda, för vi lämnar ju inte han hemma direkt.

Men somrarna kan ju även se ut som att man kanske då delar upp 2veckor var. Och då kanske vi hittar på något när bonusen är hos oss och sen hittar vi på något när han är hos sin mamma. För han åker ju säkert även på semester med sin biomamma.

Jag frågar min sambo först om det är okej för han. Eftersom jag vill inte att han ska känna att vi lämnar hans son åt sidan. Men min sambo ser inga konstigheter med detta. Och då anser jag att det är okej.

• lyckligtlottad

Jag förstår inte riktigt, känner du också att du lika gärna skulle kunnat lämna en av "dina egna" och tagit med "bonusen" på semester??? Det ska INTE vara ngn skillnad, det får inte vara ngn skillnad!!!

• Jussan

Det är väl en väldig skillnad att "lämna" ett barn med den andra föräldern jämfört med att lämna till barnvakt. Lämna gemensamma barnet hemma med pappan och åka endast med bonus - inget problem. Lämna gemensamma med ickeförälder - absolut inte. Åka på semester när bonus är med mamman (på semester) - why not?

• Memories86

Nej det är ju inte fel, men jag tycker man ska ta med bonusbarnet ändå, för det är hans dotter som är en familj till honom och Dig. Det är bara tänka på hur du skulle göra om du skulle haft en dotter eller son och han inte vill ha med han/hon?

MVH/ Bonuspappa

Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?