• Waves

    Vegan, vegetarian varför???

    Varför blir man vegetarian, vegan eller vad det nu heter.. Vi kan säga, icke köttätare istället? Och varför vill man att andra ska ta efter?

    Tycker man synd om djuren eller är det för att kött smakar så fruktansvärt illa? Eller är det rent utav för dålig uppmärksamhet sen man var liten eller en självhävdelse?

    Om vi säger att alla på jorden skulle sluta äta kött idag. Var skulle vi få plats att odla all mat? Ska vi skövla skogen och göra plats för grödor istället.. Det går ju även att elda vissa sädesslag så ja varför inte..
    Vad ska vi göra med alla djuren? Ska de fortfarande hållas instängda i ladugårdar och låtas föröka sig och bara äta? Eller ska vi släppa ut dem i frihet och veta att de kommer frysa ihjäl till vintern? Kor, hästar, grisar, får mm..

    Om vi heller inte ska jaga djuren i skogen, hur ska ni då kunna åka säkert på era vägar. Eller vill vi ha en sådan situation som på 80-talet igen? Skogen är en tillgång med sina djur. Ett perfekt skafferi. Hur skulle vi annars vara där vi är idag om vi inte hade ätit kött.. Då skulle vi säkert fortfarande sitta i våra hyddor men med magar som en kossa..

    Maten i sverige ska den produceras här eller någon annan stans? Ska vi gå ut och skyffla undan lite snö och hämta in oss lite vinterrovor? Eller ska den transporteras hit? Transporter dödar det oxå! Alla avgaser och påkörningsolyckor.. Kör ni bil själva?

    Ska vi alla leva på vitamintillskott istället för som idag mat? Jag vill ha min biff stekt men lite blodig. Det vill jag kunna fortsätta med utan att någon ska tycka det är konstigt.

  • Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???
  • Surface
    Waves skrev 2007-08-14 19:22:14 följande:
    Nu vet du ju om att jag ska på älgjakt i början på oktober, så då är du medskyldig alltså?
    vi försöker stoppa dig här. Men ibland verkar det vara tvärstopp för andra åsikter än sina egna...
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-14 19:19:13 följande:
    Precis.. JAG dödar, men det finns andra som inte gör.. Bara för att man handlar kött är man inte en mördare..
    då tycker du att det är ok att anlita en hitman att mörda en människa. jag menar, jag har ju bara BETALAT mördaren för tjänsten... inte gjort nåt själv.
  • Waves
    ladydahmer skrev 2007-08-14 19:21:33 följande:
    jo det håller jag med om, därför skänker jag och min man ca 1500 spänn i månaden till bla PETA, WWF, Greenpeace, Barnfonden, Amnesty, Djurens Rätt. det är också därför jag köper ekologisk mat, miljövänlig el, åker kommunalt, är vegetarian osv. Och jag jobbar varje dag på att förbättra mig själv och mitt leverne.
    *garv* tror du att elen är miljövänlig bara för att du köper den som det? De sorterar knappast ur en volt här och en volt där..
  • Waves
    Amexblue skrev 2007-08-14 19:22:53 följande:
    vi försöker stoppa dig här. Men ibland verkar det vara tvärstopp för andra åsikter än sina egna...
    Ni får gärna ha åsikter, men i det kan inget annat än vår bebbe stoppa mig från att komma ut i skogen..
  • Surface
    Waves skrev 2007-08-14 19:23:28 följande:
    *garv* tror du att elen är miljövänlig bara för att du köper den som det? De sorterar knappast ur en volt här och en volt där..
    och VAD gör du eftersom du verkar tycka att du är så flrbaskat duktig? Vad gör du för att dina framtida ungar ska ha en planet att gå på?
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Waves
    ladydahmer skrev 2007-08-14 19:23:02 följande:
    då tycker du att det är ok att anlita en hitman att mörda en människa. jag menar, jag har ju bara BETALAT mördaren för tjänsten... inte gjort nåt själv.
    Så om jag betalar för att döda en människa är det ok?
  • Nuno

    Vilken het diskussion måste jag säga. HAr inte orkat kommentera förut men jag måste bara få fråga TS hur dennes perfekta värld ser ut? Det finns folk som försöker att leva så miljövänligt och etiskt som möjligt men det verkar inte räknas i TS ögon eftersom de inte kan leva ett perfekt liv.

    Hur lever du själv och vad gör du för att göra den här världen till en bättra plats att leva på?

  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-14 19:23:28 följande:
    *garv* tror du att elen är miljövänlig bara för att du köper den som det? De sorterar knappast ur en volt här och en volt där..
    du vet kankse inte att det finns elbolag som levererar el från miljövänliga förnyelsebara källor såsom vind?

    Miljömärkt el
    Det går att ta hjälp av miljömärkning för att välja miljöanpassad el. Svenska Naturskyddsföreningens märke Bra Miljöval som finns på tvättmedel, toalettpapper och mycket annat omfattar även el.
    Liksom all annan miljömärkning är Bra Miljöval frivillig. Svenska Naturskyddsföreningen ställer upp miljökraven och kontrollerar om företag som ansöker om märket uppfyller dessa krav och tar en avgift för administration av miljömärkningen. Den elproduktion som uppfyller kraven för Bra Miljöval är vattenkraft utbyggd före 1996, biobränsle samt vind- och solkraft. Bra Miljövalmärkt el kostar ibland några ören mer per kilowattimme än el som inte är miljömärkt. Det kan vara värt att notera att all förnyelsebar el inte uppfyller kraven för Bra Miljöval.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-14 19:25:39 följande:
    Så om jag betalar för att döda en människa är det ok?
    nej jag tycker inte det, men det är ju DU som säger att man inte är skyldig bara för att man köpt produkten.
  • Waves
    Nuno skrev 2007-08-14 19:29:20 följande:
    Vilken het diskussion måste jag säga. HAr inte orkat kommentera förut men jag måste bara få fråga TS hur dennes perfekta värld ser ut? Det finns folk som försöker att leva så miljövänligt och etiskt som möjligt men det verkar inte räknas i TS ögon eftersom de inte kan leva ett perfekt liv. Hur lever du själv och vad gör du för att göra den här världen till en bättra plats att leva på?
    Det handlar inte om detta utan att vissa tycker att köttätare är så fruktansvärt dåliga fast de inte är så mycket bättre själva..
  • Waves
    ladydahmer skrev 2007-08-14 19:30:05 följande:
    du vet kankse inte att det finns elbolag som levererar el från miljövänliga förnyelsebara källor såsom vind? Miljömärkt elDet går att ta hjälp av miljömärkning för att välja miljöanpassad el. Svenska Naturskyddsföreningens märke Bra Miljöval som finns på tvättmedel, toalettpapper och mycket annat omfattar även el. Liksom all annan miljömärkning är Bra Miljöval frivillig. Svenska Naturskyddsföreningen ställer upp miljökraven och kontrollerar om företag som ansöker om märket uppfyller dessa krav och tar en avgift för administration av miljömärkningen. Den elproduktion som uppfyller kraven för Bra Miljöval är vattenkraft utbyggd före 1996, biobränsle samt vind- och solkraft. Bra Miljövalmärkt el kostar ibland några ören mer per kilowattimme än el som inte är miljömärkt. Det kan vara värt att notera att all förnyelsebar el inte uppfyller kraven för Bra Miljöval.
    Jobbar på ett kraftbolag.. Så jag vet..
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-14 19:45:24 följande:
    Det handlar inte om detta utan att vissa tycker att köttätare är så fruktansvärt dåliga fast de inte är så mycket bättre själva..
    på vilket sätt är inte veganer ''mycket bättre själv''?
    veganer undviker i möjligast mån att skada levande, medans köttätare INTE (generellt) gör det. (sen finns det köttätare som gör etiska val, arbetar aktivt för att förbättra miljön och livsvilkor för alla levande varelser. och som har kunskap, men jag pratar generellt)

    är du medveten om att veganism inte bara är en kost, det är en IDEOLOGI, en livsstil, ett tänkande.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-14 19:47:21 följande:
    Jobbar på ett kraftbolag.. Så jag vet..
    jahaaaa du, då antar jag att naturvårdsverket INTE vet bättre än dig alltså? är du medveten om att det finns FLER än ett kraftbolag i sverige?? vissa av dem som är miljöcertifierade?
  • Waves
    ladydahmer skrev 2007-08-14 19:51:28 följande:
    jahaaaa du, då antar jag att naturvårdsverket INTE vet bättre än dig alltså? är du medveten om att det finns FLER än ett kraftbolag i sverige?? vissa av dem som är miljöcertifierade?
    Jadå.. Vi är i allra högsta grad certifierade..

    Du kanske köper din ström av oss?
  • Lady Dahmer

    vad heter ni?

    och vem BRYR sig? är det viktigt vart jag köper el? jag gör mitt bästa för att se till att den el som levereras till mitt hem är från förnyelsebara källor. det är mer än vad många gör.

    varför är du så ivrig att hacka på mig? herregud! jag gör flera gånger mer för djur, människor och miljö än de flesta människor - det borde berömas, inte kritiseras.

    Vad fan gör DU?

  • Den 12åriga vegetarianen

    Asså jag hade tänkt skriva utan att svära men det går inte. Fyfan. Jag skulle aldrig närma mig en köttbit. Nej dom flesta blir inte vegetarianer pågrund av att kött smakar illa utan vi gör en liten uppoffring för djurens skull. För det första är köttindrustrin en stor klimatbov.  Jag är tolv år gammal och verkar mer påläst än du. 
    Men ska jag nämna några exempel på varför man blir vegan/vegetarian


    1. Det känns inte särskilt fräscht att ett inälvor och dricka ett smutsig djurs bröstmjölk eller äta hönans ägglossning till frukost 
    2. Det förbättrar miljön
    3. Vår hälsa blir bättre
    4. Vi gillar djur (på riktigt)
    5. Det känns lite brutalt
    6. Vi vill kanske inte äta lik
    7. Vi lägger inte våra vänner på bordet
    8. Vi kanske inte tycker om tanken på att äta godis med nermalda gristrynen i.

    Du kanske gillar dom här sakerna eftersom att du är helt normal.
    Om vi slutar äta djur föder vi inte upp fler djur som behöver lida för att du ska få dina måltider.
    Läs Therese Lindgrens bok vem bryr sig och gå en kurs i svenska om hur man stavar och ha det så bra med köttet.
Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???