Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

    Vegan, vegetarian varför???

    varför blir man vegan? eller vegetarian?

    av etiska skäl: det är fel att döda när man kan välja att låta bli.

    av miljöskäl: köttindustrin skadar miljön

    av hälsoskäl: många av dagens sjukdommar är länkade till kttkonsumtion. vegetarianer är generelt friskare.

    varfr vill jag att andra ska ta efter? jo av ovannämnda skäl. jag anser att det är grymt, fel och fruktansvärt att tortera och döda djur oavsett anledning.

    sen måste jag bara ta itu med den här villfarelsen:

    [quote]Om vi säger att alla på jorden skulle sluta äta kött idag. Var skulle vi få plats att odla all mat? Ska vi skövla skogen och göra plats för grödor istället.. Det går ju även att elda vissa sädesslag så ja varför inte..
    Vad ska vi göra med alla djuren? Ska de fortfarande hållas instängda i ladugårdar och låtas föröka sig och bara äta? Eller ska vi släppa ut dem i frihet och veta att de kommer frysa ihjäl till vintern? Kor, hästar, grisar, får mm..[/quote]

    1. det tar mer plats att göra kött till människor. först måste du odla mat till köttdjuren, föda dem ett par år innan du kan slakta dem. om man istället gav den födan till människor så skulle det krävas mindre energi och grödor. det skövlas nu idag för att köttindustrin ska kunna leva vidare. det skulle inte behövas för en vegans diet.

    2. det skulle inte vara några problem med de djur som finns. för det första är det helt befängt att tro att alla människor på jorden skulle bli vegetarianer över en dag. så när efterfrågan på kött minskar, så minskar även uppfödningen och djur ''problemet'' löser sig självt. de ''förökar'' sig för att VI föder upp dem.

    [quote]Om vi heller inte ska jaga djuren i skogen, hur ska ni då kunna åka säkert på era vägar. Eller vill vi ha en sådan situation som på 80-talet igen? Skogen är en tillgång med sina djur. Ett perfekt skafferi. Hur skulle vi annars vara där vi är idag om vi inte hade ätit kött.. Då skulle vi säkert fortfarande sitta i våra hyddor men med magar som en kossa.. [/quote]

    världen har säkert haft nytta av slaveriet också. vad som var en nödvändighet förr är inte relevant idag. vi har ett val idag. ett val att välja etik, empati och värderingar före våra egna egoistiska behov.

    [quote]Maten i sverige ska den produceras här eller någon annan stans? Ska vi gå ut och skyffla undan lite snö och hämta in oss lite vinterrovor? Eller ska den transporteras hit? Transporter dödar det oxå! Alla avgaser och påkörningsolyckor.. Kör ni bil själva? [/quote]

    maten till våra köttdjur transporteras också hit från andra länder. och som jag sa --- köttindustrin står för mer föroreningar än alla bilar, flyplan och tåg tillsammans. olyckor? olyckor sker pga människors dumheter. dumt argument.

    [quote]Ska vi alla leva på vitamintillskott istället för som idag mat?[/quote]

    va? varfr skulle man det? det finns fler bristsjukdommar och mer vitaminbrist hos kttätare än veganer. att man behöver kött är en myt som jag inte ens förstår varför folk fortfarande tror på. det finns ingenting i kött some inte finns i större mängder i annan mat....

  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-09 17:19:56 följande:
    En liten katt skrev 2007-08-09 13:41:27 följande:
    Jasså.. Så vi ska sluta föda upp djur. Vi låter dem dö ut med andra ord. För vem behöver en ko när ingen får dricka mjölken eller äta köttet?Du skrev oxå i tidigare inlägg "3) Alltså avstår jag från kött väljer i stället sådan mat som inte orsakar död."Hoppas du använder cykel för bil, flyg, lastbilar och tåg dödar det med.Min trådstart var inget illa menat mot någon utan jag ville bara få en debatt och det lyckades.. Självklart får ni äta sallad och groddar om ni vill. Men låt barnen välja själva. Har många exempel på där dagispersonalen blivit tillsagda av föräldrarna att deras barn minsann inte får äta kött.. Men barnen blir aldeles lyriska när det dukas fram korv. Ibland hinner ju tyvärr inte fröknarna med att stoppa dem innan en korvbit råkar slinka ner Jag jagar själv och vet hur mitt kött kommit till stekpannan. Kanske drygar jag ut det med kött från en närliggande bondgård. Jag är oxå mot djurhållningen idag men bara för det sticker jag inte huvudet i sanden med att sluta äta kött. Det finns andra vägar att gå. Jag tänker inte knapra kosttillskott för att jag inte får i mig nog mycket vitaminer..
    1. kor används i andra syften än mat. de håller ordning på vår flora bland annat.

    2. låt barnen välja själv? va? det var det dummaste jag hört. som förälder vill man väl lära sina barn sina värderingar. jo mina barn kan välja själv när de är 18 om de vill börja äta djur eller inte. och en korv som ''slinker ner'' kan faktiskt döda ett barn som varit vegan hela sitt liv så jag hoppas FAN att det dagis jag väljer har vett nog att inte ge mitt barn korv eller en nötallergiker nötter etc.

    3. du säger att du är emot djurhållningen? varför betalar du för den då?? varfr ger du pengar för att djur ska fara illa?

    4. igen --- man behöver inga tillskott av en vegansk diet. du får i dig mer än du behöver.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-09 19:48:55 följande:
    En liten katt skrev 2007-08-09 18:42:54 följande:
    Du har ju en dubbelmoral i det du säger.. Du äter inte kött för man ska inte döda. Men å andra sidan kan du tänka dig att åka bil som oxå dödar.. Pga gifter och risken att köra över ett djur. Hur många grävlingar har man inte sett efter vägkanterna?
    stor jävla skillnad på att råka döda någon i en olycka och att medvetet döda någon. stor skillnad.
  • Lady Dahmer

    stor jävla skillnad på att råka döda någon i en olycka och att medvetet döda någon. stor skillnad.


    Waves skrev 2007-08-09 20:08:57 följande:
    Men eftersom de flesta i världen är köttätare så är jag definitivt inte ensam. Troligtvis är jag betydligt visare och äldre än dig..
    fel. majoriteten av människorna lever på en huvudsakligen vegetarisk kost.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-09 20:27:16 följande:
    Ska ni leva helt utan att bidraga till att döda djur så kan ni lika gärna bosätta er i en hydda i skogen, för i princip allt ni gör idag bidrar till att döda. Med denna överkonsumssion av prylar som tillverkas av kreti och pleti.. Allt behöver energi och energi kommer i form av kolkraft, vattenkraft eller kärnkraft osv... som i sin tur oxå har dödat.. Jag har insett det och har förstår att det är en del av naturen.. Att ta och ge..
    ingen kan leva helt utan att tillfoga skada. det är ingen som krävt det heller. man gör sitt bästa däremot för att minska lidandet.

    det är alltid bättre att ha ideal och fela pga att man är människa än att inte ha några ideal alls.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-10 17:52:03 följande:
    common people skrev 2007-08-09 21:29:19 följande:
    Ja men det är ju sunt.. Sluta föda upp djur.. Ja utrota dem istället vet ja.. Då slipper ju vi jägare besväret med att gå till skogs Du är väldigt duktig om du får i dig alla vitaminer och mineraler.. Men tyvärr tror jag inte att alla är lika duktiga som dig.. Tror inte att det är så lätt att kombinera ihop en måltid som innehåller det mesta. Ta bara kalcium tex.. Ni som inte dricker mjölk eller äter ost.. Ja då blir det grönkål för er del. Men det kanske inte är så skoj att äta varje dag.. Eller kanske 1 kg broccoli istället..Tror du verkligen att de plågar djuren med flit? Det kanske är en olycka precis som när bilförare råkar köra över en grävling.. Jag hämtar mitt kött från skogen, och bilen kan jag lämna hemma.. Hur miljövänligt är transporterna med grönt egentligen. De tar upp betydligt mer plats i en transport än en liten köttbit.
    har du någonsin sett hur det går till i ett slakteri?

    vänta ska jag hjälpa dig:

    meet your meat:
    www.petatv.com/tvpopup/video.asp&Player=wm
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-10 18:23:04 följande:
    Protein då..Enligt kostundersökningen Riksmaten är proteinintaget 70 g/dag för kvinnor och 90 g/dag för män. De viktigaste proteinkällorna i svensk kost är kött, fågel och korv, mjölk och ost samt matbröd. www.meatinfo.com/konsument/artiklar/readone.p...Skulle jag äta alla dessa ärtor skulle jag spy..100g sojabönor ger 34g protein.. Det blir nästan 300g för en man det..Eller selen..Selenintaget i Sverige är relativt lågt, svenskodlade vegetabilier är selenfattiga p g a att seleninnehållet i jorden är lågt. Merparten av selen i svensk kost kommer från kött, fågel och charkuterier, fisk och skaldjur, mjölk och fil. Rekommenderat intag för vuxna kvinnor är 40 mikrogram och män 50 mikrogram per dag. Dagsintaget bör inte överstiga 300 mikrogram per dag.Finns det i kikärtor det med eller?
    protein finns i nästan all mat. det är praktiskt tagen omöjligt i vår del av världen att få proteinbrist.
  • Lady Dahmer
    Waves skrev 2007-08-11 14:08:22 följande:
    B12 finns inte i vegetabilisk mat.Den som äter helt **vegetariskt** måste därför äta kosttillskotteller mat med tillsatt B12.
    det finns mycket mat med b12 i.

    och alla andra vitaminer.
    man får inga brister av att äta veganskt.
  • Lady Dahmer

    Längtande S skrev 2007-08-11 14:36:34 följande:


    Tack ladydahmer för många bra inlägg.
    tack. jag blir bara så upprörd över okunskapen och att djur lider pga den okunskapen och egoismen som vissa människor besitter.
  • Lady Dahmer

    kanske hon menar att det e ok att brja äta människor då? jag menar .. de dr ju ibland endå och gud vet ju hur bra vi är på att överbefolka jorden.

Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???