• B63

Vill du veta allt?

Hej!
    Jag och min man går just nu adoptionsutbildningen. På kursen kom vi att diskutera om det är rätt eller inte att berätta allt man vet om de biologiska föräldrarna. Skulle du vilja veta allt, även om det tex. innebar att du fick veta att din mamma var prostituerad?
    Om man ska berätta allt, när är det lämpligt att göra det?
    Tacksam för svar
    B63

• Svar på tråden Vill du veta allt?
  • Ethi

Och för att svara på TS fråga, så skulle jag inte ens överväga att inte ge mitt barn full tillgång till _all_ information, när det är tillräckligt stort och stabilt för att hantera det. Inte har man väl rätt att undanhålla sitt barn det? Det är ju barnets historia. Vi har iordningstsällt en pärm med allt om sonens adoption, från att vi ställde oss i kö för hemutredningen tills allt var klart i tinsrätten. Den kommer att bli hans när han är vuxen och står i en bokhylla som han när som helst kan titta i fram tills dess.

• Trancequeen

Jag blev adopterad från Ryssland när jag var fem år gammal, och mina föräldrar har kännt efter mitt intresse av att vilja veta mer om adoptionen. Jag har aldrig varit särskilt hungrig på denna information, men jag har fått en del information trots allt.

Min biologiska mamma var med all säkerhet prostituerad, men den faktan har inte alls påverkat min syn på adoptionen och inte heller har jag skämts över att säga det till andra människor.

Däremot vet jag inte riktigt om man behöver ta allt på en och samma gång, utan känsligare information kan gärna få vänta tills man har vuxit lite och mognat, så att man kan ta till sig informationen på ett bra sätt.

Sedan ska tilläggas att man knappast vet allt om sina biologiska föräldrar (adopterad eller ej), så inte vet jag om man behöver veta allt om sina biologiska föräldrar bara för att man är adopterad.

En vacker välformad kropp är föga garanti för någon högre intelligens eller medvetenhet
  • snökatt

Jag tycker att man skall berätta allt man vet, men att man tar det i barnets takt. När barnet frågar kan man ju berätta och inte försöka "pracka på" det en massa information för tidigt (tex prostitution för en femåring). Förr eller senare vill nog endå de flesta veta "allt" och då tycker jag inte man skall undanhålla något. Ovisshet är alltid värre än värsta tänkbara sanning.

• emcjoh

Just det där med ev. prostitution o. min biologiska mamma var det som jag sjäv var räddast för, nu var det som tur var inte så men sådant skall man nog inte ta upp om inte barnet tar upp frågan själv. Då förmodligen vid tämligen mogen ålder.
    Däremot hade jag sjäv önskat att mina föräldrar hade varit så öppna m. adoptionen f. alla, äv. nya bekantskaper.
    Virrigt, en aning kanske, men hoppas ni förstår att detta är mina personliga reflektioner.

• mammatillvictor
    MBert skrev 2007-09-23 08:27:53 följande:
    Det är precis det jag menar Vildrosen, att man kan inte berätta allt för ett barn för att barn gärna berättar allt vidare till omgivningen... Man måste ta det i takt med att barnet förstår vad som är privat och inte, och det kan faktiskt vara så att det dröjer ända upp till vuxen ålder, vilket är 18 år då man är myndig.Hur mycket man tycker är offentligt måste vara upp till varje familj. Att ett barn från Kina är ett hittebarn är det vanligaste, men man kanske ändå inte vill att barnet ska höra att man säger det till någon annan. Överlag ska man väl inte prata över barnets huvud utan tar det när barnet i så fall inte hör.Att modern var ung och ogift är oftast inte heller något som behöver hållas hemligt eftersom det är så allmänt i adoptionssammanhang. Vill barnet veta något om sin bakgrund är det kanske just såna saker man kan säga utan att det blir något för personligt som sprids till andra.Barnet vill ofta veta något om sin bakgrund och då får man tänka efter hur mycket man kan ge, beroende på ålder och vad som kan tänkas bli "allmänt gods".
    Jag håller inte med! Det är ingen information som bör vänta tills man fyllt 18 år! Aldrig att jag skulle göra så mot vår son! Jag visste allt om min bakgrund innan tonåren, hade aldrig förlåtit mina föräldrar om de hållt inne med information om min bakgrund som jag har rätt till så länge! Och jag måste ju även om jag inte är myndig kunna avgöra själv hur mycket eller lite jag vill dela med mig av till min omgivning, det avgör inte mina föräldrar!
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2007-09-24 15:44:39 följande:
    Skulle mina adoptiv föräldrar inte sagt att min pappa satt i fängelse för att ha anklagats för att ha mördat en annan människa?? Det var enda anledningen till att jag kom till sverige. 2 dagar efter han fängslats föddes jag och mamma tog beslutet att adoptera bort mej. Jag är inte ett dugg skrämd eller skäms för att jag vet om det. Mer tacksam över att de gav mej chansen till ett bättre liv. Nu visade det sig iofs att han var falsk anklagad men endå..*L*
    Tacksam? Känner du tacksamhet för att du fått komma hit? Det gör inte jag men det är klart att man är ju olika Jag hoppas inte min son känner tacksamhetsskuld för att han fått komma hit, han har liksom inte bett om att få bli bortadopterad! Tycker det är viktigt att man inte får sådana känslor. Däremot kan man ju vara glad över att man fått bra föräldrar oavsett om man är adopterad eller ej!
  • Cerdrica
    Ethi skrev 2007-09-24 15:40:49 följande:
    Vildrosen, jag förstår inte riktigt vad som var känsligt i den informationen i dina exempel...? Jag tycker inte att omgivningen har rätt att veta _känslig_ information, men vad skadar att den får veta att den biologiska mamman valt adoptivfamiljen eller att man inte vet något om barnets bakgrund eftersom det är ett hittebarn? Man behöver kanske inte mörka helt hysteriskt...?
    Fast jag kan nog tycka det kan vara lite kränkande att alla i barnets omgivning vet att barnet är hittebarn utom barnet själv. För små barn kan ju inte förstå det och knappast vara insatta i Kinas ett-barns-politik liksom :)

Överhuvudtaget tycker jag nog att det inte är så mycket att gå omkring och snacka om, jag menar, varför ska grannen, tjejen i kassan på Ica och min mans kusins bästa kompis tjej veta något alls om vår pojkes bakgrund? Jag menar inte att vara rabiat men jag tycker liksom inte de har med de att göra, lika lite som de har med vårt sexliv att göra (relaterar till frågor om varför vi adopterar där folk ibland tycks tycka de har rätt till att veta hur/om våra underliv fungerar).

Nej, jag kör på att det är privat och att det är vår sons beslut om han vill berätta längre fram. Och för honom gäller ålders relaterad information. När det gäller ett litet barn tycker jag man kan uttrycka det som att "Mamma och pappa i Kina kunde inte ta hand om dig" hellre än "Du är hittebarn" men det är ju en smaksak.
  • kärlekslusen

Fast jag förutsätter att barnets omgivning inte vet mer än vad barnet själv gör! DET vore enormt kränkande. Jag har vänner som adopterade från sri Lanka för ett antal år sedan. När de fick frågor om barnetns bakgrund svarade de bara lugnt: "Det är deras bakgrund. De får själva bestämma när de blir äldre om de vill berätta om den eller inte".

Det tyckte jag verkade fullkommligt logiskt!

Cerdrica skrev 2007-10-23 17:57:11 följande:
    Fast jag kan nog tycka det kan vara lite kränkande att alla i barnets omgivning vet att barnet är hittebarn utom barnet själv. För små barn kan ju inte förstå det och knappast vara insatta i Kinas ett-barns-politik liksom :) Överhuvudtaget tycker jag nog att det inte är så mycket att gå omkring och snacka om, jag menar, varför ska grannen, tjejen i kassan på Ica och min mans kusins bästa kompis tjej veta något alls om vår pojkes bakgrund? Jag menar inte att vara rabiat men jag tycker liksom inte de har med de att göra, lika lite som de har med vårt sexliv att göra (relaterar till frågor om varför vi adopterar där folk ibland tycks tycka de har rätt till att veta hur/om våra underliv fungerar). Nej, jag kör på att det är privat och att det är vår sons beslut om han vill berätta längre fram. Och för honom gäller ålders relaterad information. När det gäller ett litet barn tycker jag man kan uttrycka det som att "Mamma och pappa i Kina kunde inte ta hand om dig" hellre än "Du är hittebarn" men det är ju en smaksak.
  • Sussipussi

Jag skulle vilja veta ALLT som går att få redan på. Tycker att det är en rättighet att få reda på sin historia (om det är möjligt).

• inoka

Vietnammmamma: Klart jag känner tacksamhet för att de tog ett otroligt svårt val. Varför är det så fel och varför ska man inte känna så? Min kusin som är adopterad känner likadant. Visst vi har inte bett om att få komma hit men inget barn ber väl om att bli född heller??
    Så tycker jag är fel att tänka. Jag är glad över att slippa bo i en hydda mitt ute i ödemarken i srilanka och vara bortgift vid 14 års ålder som min syster och ha 6 barn de knappt kan ge mat till för dagen. Varför ska jag inte vara tacksam att jag av tillslut 4 syskon var den enda som fick en ny chans till ett bättre liv.

• MariaOMarkus

Hej
    jag är adopterad och jag skulle gräna vilja veta mer om mina biologiska föräldrar om de gick..tyvärr så finns de ingen information alls..så min teori är som jag alltid haft,att hon va en väldig ung mamma som inte kunde försörja ett barn själv...

men skulle mina adoptidföräldrar fått en massa information om min biologiska mamma så skulle jag vilja veta ALLT..

• mammatillvictor
    inoka skrev 2007-11-02 18:48:32 följande:
    Vietnammmamma: Klart jag känner tacksamhet för att de tog ett otroligt svårt val. Varför är det så fel och varför ska man inte känna så? Min kusin som är adopterad känner likadant. Visst vi har inte bett om att få komma hit men inget barn ber väl om att bli född heller?? Så tycker jag är fel att tänka. Jag är glad över att slippa bo i en hydda mitt ute i ödemarken i srilanka och vara bortgift vid 14 års ålder som min syster och ha 6 barn de knappt kan ge mat till för dagen. Varför ska jag inte vara tacksam att jag av tillslut 4 syskon var den enda som fick en ny chans till ett bättre liv.
    Du får självklart känna dig hur tacksam som helst, det är ju upp till var och en att få känna det man känner Men jag vill inte att min son ska känna tacksamhet för att han fick komma till oss, han har inte bett om att få komma. Ödet förde oss samman och det blev en fantastisk lösning för alla parter men vi är hans föräldrar precis som andra är föräldrar till sina biobarn och visst får han gärna vara glad över att ha oss som föräldrar men han ska ju inte stå tacksamhetsskuld till oss på något sätt. Vi är tacksamma för att vi fått just honom till son. Finns en mening med allt
  • Gitani

Jag känner inte någon tacksamhet över att ha blivit adopterad. Jag tror att det helt enkelt var menat att jag skulle komma hit. Min mamma säger att det är hon o pappa som är dom som ska vara tacksamma över att dom får vara mina föräldrar =).

Jag ville absolut veta allt om mina biologiska föräldrar. Så mina föräldrar har berättat allt dom vet och det har alltid varit bra tycker jag. Hittade dom i början av året med hjälp av en man på Sri Lanka. Tyvärr så blev det inte alls som jag tänkt mig, men skönt i alla fall på något sätt.

• Myrna

Ja, jag är glad att jag vet så mycket som finns att veta. Men, som någon skrev, man får väl åldersanpassa informationen.

Alla förhåller sig förstås olika till sin bakgrund som adopterad men personligen blir jag mer störd om folk frågar varför mina (adoptiv-)föräldrar inte kunde få barn, än om någon frågar vad jag vet om mina bio-föräldrar. De sistnämnda har jag ju inget minne av eller någon relation till. Att berätta om dem känns ungefär lika personligt som att beskriva intrigen i en film om ni förstår hur jag menar. Mina (adoptiv-)föräldrars privatliv däremot värnar jag om.

Svar på tråden Vill du veta allt?