Ethi skrev 2007-09-24 15:40:49 följande:
Vildrosen, jag förstår inte riktigt vad som var känsligt i den informationen i dina exempel...? Jag tycker inte att omgivningen har rätt att veta _känslig_ information, men vad skadar att den får veta att den biologiska mamman valt adoptivfamiljen eller att man inte vet något om barnets bakgrund eftersom det är ett hittebarn? Man behöver kanske inte mörka helt hysteriskt...?
Fast jag kan nog tycka det kan vara lite kränkande att alla i barnets omgivning vet att barnet är hittebarn utom barnet själv. För små barn kan ju inte förstå det och knappast vara insatta i Kinas ett-barns-politik liksom :)
Överhuvudtaget tycker jag nog att det inte är så mycket att gå omkring och snacka om, jag menar, varför ska grannen, tjejen i kassan på Ica och min mans kusins bästa kompis tjej veta något alls om vår pojkes bakgrund? Jag menar inte att vara rabiat men jag tycker liksom inte de har med de att göra, lika lite som de har med vårt sexliv att göra (relaterar till frågor om varför vi adopterar där folk ibland tycks tycka de har rätt till att veta hur/om våra underliv fungerar).
Nej, jag kör på att det är privat och att det är vår sons beslut om han vill berätta längre fram. Och för honom gäller ålders relaterad information. När det gäller ett litet barn tycker jag man kan uttrycka det som att "Mamma och pappa i Kina kunde inte ta hand om dig" hellre än "Du är hittebarn" men det är ju en smaksak.