• Peztis

    Vad är det för fågel som skriker?!?!?

    Vi har nu under flera sena kvällar hört en fågel skrika och undrar vad det för för fågel.

    Den skrämmer slaget på oss, trodde först att det var ett däggdjur men vad jag vet så finns det inga däggdjur - förutom fladdermöss - som flyger så alltså måste det vara en fågel.
    Det är ett jätteläskigt ljud, gastkramande.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Vad är det för fågel som skriker?!?!?
  • Nyfiken gul
    Peztis skrev 2007-10-04 17:58:29 följande:
    Flyger rävar? Inte här strax norr om Stockholm i alla fall...
    Ja det beror ju på vart du hör ljudet... Rävar kan klättra i träd ialla fall... o dom brukar skrämma slag på folk kvällstid med märkliga gastkramande ljud...
  • Peztis

    Fast rävar brukar inte flyga förbi i luften...
    Nä, det är definitivt en fågel som skriker och sedan är det en annan som svarar i bland.

  • AdoXa

    Är den stor eller liten? flyger den väldigt flaxigt eller mer "seglande"?
    är det mörkt ute när ni ser den?


    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • Peztis

    Vi har aldrig sett den, bara hört den flaxa förbi i mörkret så vi vet inte alls hur stor den är.
    Och vi har bara hört den när det varit mörkt.

    Gissa om man är nyfiken på hur den ser ut!

  • AdoXa

    Alltså, jag vet att det finns en fågel som heter Nattskära som är aktiv på natten... men jag vet inte alls hur den låter och jag hittar ingen info om den heller.
    Bara detta:
    www.microbirding.se/landskrona/forumamne.asp

    Jag ska leta vidare.


    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • birdies

    Knappast nattskärra, den har ett knarrande läte som en gammal spinrock ungefär. Den spelar dessutom inte så här års. Det troligaste är väl ändå en årsunge av någon art av uggla, även om de borde vara stora så här års. De kan låta lite hur som helst med hesa skrik, jamanden och likanande

    Vad som talar mot detta är ju att ni har hört den flaxa. Det gör ni definitivt inte med en uggla. Så om ni verkligen här den flaxa är det ingen uggla

    Fladdermöss låter inte heller på detta viset, så det är det inte. Just nu så här års finns en art av fladdermöss som man hör tydligt, nämligen gråskimlig fladdermus. Den har ett tydligt tickande läte med 1-2 sek mellanrum.

    I och för sig kan det var i princip vad som helst som råkar skrämmas upp och iväg på natten. Tex en fiskmås eller en vadare som tagit nattkvist och blir uppskrämd kan låta "gastkramande".

  • Bondbruden

    Harar som skriker kan skrika så att det nästan låter som små plågade barn, kan det vara det TS hör?

    Fulaste fågelskriken jag vet kommer från två mycket vackra fåglar, nämligen Fasan och Påfågel, nu är väl inte den sistnämda sorten så vanlig här ikring

  • Peztis

    Birdies, jag skev nog lite fel, vi hörde den inte flaxa men vi hörde definitivt att den flög pga ljudet som förflyttade sig i luften. Eller hur man nu ska formulera sig.

    Nä, fasan är det inte för det har vi också springandes i snåren. De kan verkligen låta och man får hjärtat i halsgropen om man står ganska nära och de sätter igång.

    Påfågel? Hehe, nä... något slott bor vi inte i! Lite häftigt vore det ju men samtidigt skulle jag inte våga gå ut på tomten om där fanns en stor ilsken påfågel.

    Fladdermöss har vi också (jeeze, vi bor verkligen på landet!) men de ljuden är ju knappt uppfattningsbara för oss med normal hörsel..

    Läste om en amerikan som blivit skiträdd av ett blodisande skrik och det var tydligen en "barn owl", ni måste ju bara läsa! www.birdwatchersgeneralstore.com/scream.htm
    Roade oss här hemma ofantligt!

    Skickade även min fråga till Sv Ornitolog-någonting (ursäkta mig!) och fick till svar att det troligen rör sig om en kattuggla, att de ljudupptagningar man hör oftast är tagna på våren och då låter det helt annorlunda.

    Självklart ser jag fram emot fler spekulationer och/eller vetanden!

  • birdies

    Barn owl är ju tornuggla, ovanlig i Sverige men mycket vanlig i resten av Europa (mellersta, södra.)

    Men som jag sa tidigare så är ju uggla troligast, kattuggla eller hornuggla. Det där med att ni hörde den flaxa lät dock väldigt skumt

  • la dolce vita

    Hm, bor ni nära vatten? Kan vara en häger, de har ett fruktansvärt läte, nästan som ett "inandat skrik". Svårt att förklara.
    Hägern är väl mest nattaktiv, de flyger tyst. Kan även stå på fält och käka grodor, men håller sig i alla fall i närheten av vatten.

  • Peztis

    Jo, ganska nära vatten, det är ca 1 km ner till vattnet och vi ser det från huset. Dessutom är det ett fågelskyddsområde.
    Men vi har inte hört det därifrån vattnet, låter mer som att det kommer ifrån skogsdungarna så jag är nästan benägen att tro att det är en kattuggla som vi skrivit om tidigare.

  • Amazonan

    Ett läte som kan upplevas lite läskigt på natten är kattuggla eller hornuggla. Lyssna på deras läten på nätet och jämför... :)

Svar på tråden Vad är det för fågel som skriker?!?!?