• Linn13

    pappans eller mammans efternamn på gemensamma barn?

    precis så enkel fråga som det låter, är det viktigt vems efternamn barnet får?skriv gärna och berätta hur och varför ni röstade som ni gjorde... antagligen får vårt barn min sambos efternamn,och mitt som mellannamn iallafall tills han friat och vi gift oss, då vi alla tar hans namn helt.


    Lilla Sparven i magen, BF 13 mars 2008
  • Svar på tråden pappans eller mammans efternamn på gemensamma barn?
  • JuliaåRonjasmammis

    Vår fick bådas, i den ordning som det lät bäst att uttala.

  • sataya

    våran ska få pappans efternamn eftersom vi ändå tänkt ta det då vi gifter oss...


    Lilla
  • Hannah76

    Spelar ingen roll, tycker jag. Men jag blev förvånad att mina tjejer inte får ha mitt mellannamn.

  • Linn13
    Hannah76 skrev 2007-10-11 14:27:57 följande:
    Spelar ingen roll, tycker jag. Men jag blev förvånad att mina tjejer inte får ha mitt mellannamn.
    vadå då*?
    Lilla Sparven i magen, BF 13 mars 2008
  • Lorelei

    Daniel fick makens efternamn när han föddes. Vi var förlovade men inte gifta. Visste dock att vi skulle gifta oss inom en snar framtid (vilket blev 2 år senare) och att jag då skulle ta hans efternamn. Det var mest logiskt med andra ord.

  • Proletariatet

    de får mitt (vi gifter oss nu och då tar även pappan mitt, behåller sitt eget som mellannamn) mitt är minst vanligt och så vill jag heta likadant som mina barn.

  • Hannah76

    Jag behöll min pappas efternamn (som mellannamn) och la till min mans efternamn när vi gifte oss. Men mina tjejer får inte heta mitt mellannamn, utan bara efternamnet. Tyckte att det skulle vara praktiskt att ha båda namnen.

  • vinylblomma

    Hos oss blir det pappas efternamn.
    Jag heter Johansson och det är Sveriges vanligaste efternamn, då tycker jag att det är bättre med pappas Jacobsson.

  • Linn13

    ah...oki...då förstår jag


    Lilla Sparven i magen, BF 13 mars 2008
  • JagL8

    Min dotter heter som sin pappa i efternamn. Hennes förnamn passade bättre med hans efternamn tyckte jag. Nu är jag gift med en annan och har tagit min mans efternamn, våra barn kommer heta som oss.

  • Stajn

    Min dotter har mitt eftersom jag var ensamstående innan jag träffade min nuvarande sambo och lillebror kommer få bådas.
    Vi vill att syskonen ska ha samma efternamn samtidigt som vi vill att han har min sambos så det var den bästa lösningen :)


    Saga -05 Gravid med lillebror v20
  • CeeJay

    spelar ingen roll alls

    våra barn har fått pappans efternamn och mitt efternamn som mellannamn.

  • Marie Curie

    Vi valde bara ETT namn på vårt barn (eftersom vi skulle gifta oss inom kort) och vi valde det namn vi gemensamt skulle ta vid vigseln.

  • Mallory

    Med första barnet i början hade han bara mitt efternamn, men sen när andra kom så har vi ändrat så dom har bådas efternamn! Om vi gifter oss ska jag inte ta bort mitt efternamn så...


    ]Älskar mina pojkar [
  • oSARAo

    Våran lilla "kråka" ska få pappas efternamn..
    Vi har så småningom tänkt att gifta oss & då tar jag hans namn så då har vi ju alla 3 samma.
    Å så har pappa mycket finare & inte lika vanligt efternamn som jag Flört


    ~ 22 januari kommer vårat underverk ~
  • Fruochmamma

    Faderns då vi ska gifta oss nästa sommar.

  • AiramE

    Här är det bådas, mitt som mellannamn dock.

Svar på tråden pappans eller mammans efternamn på gemensamma barn?