• AlexandraN

Less på moraltanterna!

Jag är extremt less på alla moraltanter som förstör alla våran ungaföräldrar trådar.
    Någon skapar en tråd för unga föräldrar och så fort nån som är emot unga föräldrar ser detta så måste de gå in i tråden och berätta hur mycket de ogillar detta.
    Kan de inte bara sucka för sig själva och gå till en annan tråd?
    Har i princip aldrig sett en tråd för unga föräldrar som varit utan nån elak kommentar från moraltanter.

Så jag hoppas att denna tråd blir orörd!

Jag heter Alexandra och är 18 år, min sambo Johan är 20 och våran lilla dotter Sophie är född 12/2 07 och är en jätte go liten äventyrstjej!

Andra unga, hur gamla var ni när ni skaffade älsklingen/ar och hur går det för er? :)

• Svar på tråden Less på moraltanterna!
  • Me o Mike

Finns MÅNGA sätt att va mogen på..

Diorlover skrev 2007-11-02 21:29:47 följande:
    MulleNuh: stämmer till en viss del.men kalrt det är så mkt mer än ekonomí och egen bostad men det är en av hörnstenarna. När man inte dömmer folk efter utseende å pengar och storlek tkr jag är en stor mognad. en på min smabos jobb ska ha abrn hon säger omogna saker rätt ut. Gud va fet hon är ellert gud va han luktar. tykr synd om hon ska föra över det på sitt/sina barn. hon är 26 men verkar vara 15
  • Diorlover

Ja men på det sättet skulle jag inte kalla att vara mogen

• Me o Mike

vilket pratar du om nu??

Diorlover skrev 2007-11-02 21:45:08 följande:
    Ja men på det sättet skulle jag inte kalla att vara mogen
  • Diorlover

nej om mitt inlägg du skrev det finns många sätt att vara mogen på men jag emna det jag slkreb om det skulle inte jag kalla mogen.

• AlexandraN

Oj um, jag har flyttat till bostadsrätt nu och vi har renoverat och inte haft internet. Men ja jag ser att även denna tråd spårade ut, många bra åsikter, men det var inte det tråden handlade om, men fortsätt ni. :)

• MissXXX

Jag var 18 när min dotter föddes. Min kille (nu man, vi gifte oss i somras) var oxå arton då. Nu är vi nitton och Julia är 8 månader. Har egen lägenhet, en tvåa och allt flyter på. Jag går hemma än sålänge och min man pluggar och tar xamen 2009. Planerar att skaffa syskon det året med :)

Egentligen borde det inte finnas något som kallas ung resp. gammal förälder :) När är man egentligen ung, gammal och lagom? Alla tycker ju olika angående det så man kan ju egentligen aldrig kalla någon varken gammal, ung elr lagom eller hur;) hehe... Tråkigt när folk klankar på andra överhuvudtaget. Man borde respektera folks val att skaffa barn oavsett ålder, för åldern är ju egentligen det som spelar minst roll :) Folk får såklart tycka vad dom vill om vad dom vill, men just en sån här sak så borde man kankse hålla dom tankarna inom sig om det bara är negativa tankar. Det kan väl bara vara underbart om ett barn är välkommet av sina blivande fölräldrar, spelar väl ingen roll vad de har för ålder -gammal elr ung. :)

• Metaphor

Jag förstår både "unga föräldrar" och "äldre föräldrar". Det jag inte förstår är varför vi kritiserar varann. Som min läkare, och många andra, har sagt, det naturliga är ju att skaffa barn som ung. det är då kroppen klarar av det bäst, och det finns mindre risk för missbildningar osv.. så varför kritisera dem som gör det som deras kropp redan länge varit förberedd på? det finns ju inget naturligare. visst ska man också kunna ge barnen de de behöver, mat, kläder och kärlek. men man måste faktiskt inte vara superframgångsrik för att klara av det. och jag tror att barnet i första hand uppskattar mer att mamma har kärlek och värme att ge, än pengar. såklart ska man ha tillräckligt med pengar för att kunna ge en viss trygghet, men de flesta unga föräldrar klarar faktiskt av det jättebra. MEN, jag förstår också de som skaffar barn först som äldre. Kanske har de medvetet satsat på karriären först, för att de vill känna att de har allt de behöver för att kunna ge sitt barn trygghet och allt det behöver. Eller kanske har de inte hittat en lämplig partner förrän lite senare. Oberoende, det är ditt eget val. Inte ska unga föräldrar heller kritisera äldre föräldrar. Alla gör som de själv tycker är bäst för dem. Alla vill vi ju ge våra barn allt vad de behöver. Kanske har du orsak att kritisera någon för att den verkligen behandlar sitt barn dåligt, men att kritisera någon för hennes ålder? Nej, du har inget med det att göra. Känns ju hemskt att unga mammor, och "äldre" mammor är som två lag, som slåss mot varann.. Inte ska det ju vara så. Kan vi inte hellre vara på samma sida, och hjälpa varann, och fråga varann om råd, ifall det behövs? Känns så otroligt onödigt att hålla på bråkas om vem som är bättre, och vem som har rätt..

• hannahlilla
    Metaphor skrev 2007-11-30 10:13:26 följande:
    Jag förstår både "unga föräldrar" och "äldre föräldrar". Det jag inte förstår är varför vi kritiserar varann. Som min läkare, och många andra, har sagt, det naturliga är ju att skaffa barn som ung. det är då kroppen klarar av det bäst, och det finns mindre risk för missbildningar osv.. så varför kritisera dem som gör det som deras kropp redan länge varit förberedd på? det finns ju inget naturligare. visst ska man också kunna ge barnen de de behöver, mat, kläder och kärlek. men man måste faktiskt inte vara superframgångsrik för att klara av det. och jag tror att barnet i första hand uppskattar mer att mamma har kärlek och värme att ge, än pengar. såklart ska man ha tillräckligt med pengar för att kunna ge en viss trygghet, men de flesta unga föräldrar klarar faktiskt av det jättebra. MEN, jag förstår också de som skaffar barn först som äldre. Kanske har de medvetet satsat på karriären först, för att de vill känna att de har allt de behöver för att kunna ge sitt barn trygghet och allt det behöver. Eller kanske har de inte hittat en lämplig partner förrän lite senare. Oberoende, det är ditt eget val. Inte ska unga föräldrar heller kritisera äldre föräldrar. Alla gör som de själv tycker är bäst för dem. Alla vill vi ju ge våra barn allt vad de behöver. Kanske har du orsak att kritisera någon för att den verkligen behandlar sitt barn dåligt, men att kritisera någon för hennes ålder? Nej, du har inget med det att göra. Känns ju hemskt att unga mammor, och "äldre" mammor är som två lag, som slåss mot varann.. Inte ska det ju vara så. Kan vi inte hellre vara på samma sida, och hjälpa varann, och fråga varann om råd, ifall det behövs? Känns så otroligt onödigt att hålla på bråkas om vem som är bättre, och vem som har rätt..
    Men helt ärligt, är det verkligen ett krig mellan vi unga och de äldre?
    Alla har åsikter vilket dom har rätt till, vissa av de "äldre" ställer frågor eller svarar på vad det tycker angående unga föräldrar och då kommer vissa av de yngre och blir jätte arga och irriterade för saker som absolut inte var riktat till dem personligen.
    Det finns såklart en del är på familjeliv som kan vara rätt taskiga men i en tråd som tex heter "vad tycker ni om unga föräldrar?" så får man ta att en del har andra åsikter än en själv.
    Däremot är det fel att komma och klaga i en tråd för unga föräldrar, det håller jag absolut med om.

Åldern spelar heller ingen roll för mig, ni unga föräldrar som stör er på att ni känner er påhoppade, lägg inte kommentarer om äldre föräldrar då heller. Dubbelmoral är det värsta jag vet, vill ni inte ha kommentarer om er ålder, kommentera inte andras.
    Elvira, 19/3-07.
  • Valkyriah
    hannahlilla skrev 2007-11-30 17:54:44 följande:
    Men helt ärligt, är det verkligen ett krig mellan vi unga och de äldre?Alla har åsikter vilket dom har rätt till, vissa av de "äldre" ställer frågor eller svarar på vad det tycker angående unga föräldrar och då kommer vissa av de yngre och blir jätte arga och irriterade för saker som absolut inte var riktat till dem personligen.Det finns såklart en del är på familjeliv som kan vara rätt taskiga men i en tråd som tex heter "vad tycker ni om unga föräldrar?" så får man ta att en del har andra åsikter än en själv.Däremot är det fel att komma och klaga i en tråd för unga föräldrar, det håller jag absolut med om.Åldern spelar heller ingen roll för mig, ni unga föräldrar som stör er på att ni känner er påhoppade, lägg inte kommentarer om äldre föräldrar då heller. Dubbelmoral är det värsta jag vet, vill ni inte ha kommentarer om er ålder, kommentera inte andras.
    Håller med.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • hannahlilla
    Valkyriah skrev 2007-11-30 17:56:43 följande:
    Håller med.
    Skönt att någon gör det ;)

Men det jag menar är bara att ni som försvarar er mot allt som på något vis kan ses som negativ om unga föräldrar verkar oerhört osäkra i er själva.
    De flesta av er har säkert inget att ta åt er av, därför behöver ni inte försvara er.
    Elaka människor ändrar ofta inte sin åsikt, därför behöver man inte lägga energi på dem, tycker jag iaf.

Att ta åt sig över statistik som visar att tex barn med unga föräldrar oftare råkar illa ut känns tex väldigt märkligt i mina ögon, det betyder ju inte att vi som enskilda personer skadar våra barn bara att det förekommer mer i den "gruppen".
    Alltså, när någon lägger fram något sådant finns det inget att bli arg på, fakta är fakta, det går inte att bråka bort.
    Elvira, 19/3-07.
  • Valkyriah
    hannahlilla skrev 2007-11-30 18:03:15 följande:
    Skönt att någon gör det ;)Men det jag menar är bara att ni som försvarar er mot allt som på något vis kan ses som negativ om unga föräldrar verkar oerhört osäkra i er själva.De flesta av er har säkert inget att ta åt er av, därför behöver ni inte försvara er.Elaka människor ändrar ofta inte sin åsikt, därför behöver man inte lägga energi på dem, tycker jag iaf.Att ta åt sig över statistik som visar att tex barn med unga föräldrar oftare råkar illa ut känns tex väldigt märkligt i mina ögon, det betyder ju inte att vi som enskilda personer skadar våra barn bara att det förekommer mer i den "gruppen".Alltså, när någon lägger fram något sådant finns det inget att bli arg på, fakta är fakta, det går inte att bråka bort.
    Ja,jag går helt på din linje,har nog skrivit något i denna tråd förut hur jag ser på saken,särskilt vilken dubbelmoral det finns.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Zaria
    Skönt att någon gör det ;)Men det jag menar är bara att ni som försvarar er mot allt som på något vis kan ses som negativ om unga föräldrar verkar oerhört osäkra i er själva.De flesta av er har säkert inget att ta åt er av, därför behöver ni inte försvara er.Elaka människor ändrar ofta inte sin åsikt, därför behöver man inte lägga energi på dem, tycker jag iaf.Att ta åt sig över statistik som visar att tex barn med unga föräldrar oftare råkar illa ut känns tex väldigt märkligt i mina ögon, det betyder ju inte att vi som enskilda personer skadar våra barn bara att det förekommer mer i den "gruppen".Alltså, när någon lägger fram något sådant finns det inget att bli arg på, fakta är fakta, det går inte att bråka bort.
    klokt skrivet.
  • Helmus
    Att ta åt sig över statistik som visar att tex barn med unga föräldrar oftare råkar illa ut känns tex väldigt märkligt i mina ögon, det betyder ju inte att vi som enskilda personer skadar våra barn bara att det förekommer mer i den "gruppen".Alltså, när någon lägger fram något sådant finns det inget att bli arg på, fakta är fakta, det går inte att bråka bort.
    Jo tack, väldigt märkligt i mina ögon också (jag var en utav bovarna i den tråden, dvs jag lade fram statistik), men jag är också en ung mamma som inser att statistik inte är elaka påhopp mot varje enskild individ, utan just statistik. Så otroligt onödigt att ödsla energi på att motsäga sig statistik när man kan lägga den energin på att vara en bra förälder, oavsett hur gammal man är.
  • hannahlilla
    Helmus skrev 2007-12-01 12:57:26 följande:
    Jo tack, väldigt märkligt i mina ögon också (jag var en utav bovarna i den tråden, dvs jag lade fram statistik), men jag är också en ung mamma som inser att statistik inte är elaka påhopp mot varje enskild individ, utan just statistik. Så otroligt onödigt att ödsla energi på att motsäga sig statistik när man kan lägga den energin på att vara en bra förälder, oavsett hur gammal man är.
    Ah, jag förstår verkligen inte varför man blir så arg.
    Tyvärr blir det ju bara så att man skakar på huvudet och tror att personen i fråga verkligen inte är säker i sin mammaroll.
    Det är trist för när människor beter sig så skapar det bara ännu mer utanförskap.
    Elvira, 19/3-07.
Svar på tråden Less på moraltanterna!