Metaphor skrev 2007-11-30 10:13:26 följande:
Jag förstår både "unga föräldrar" och "äldre föräldrar". Det jag inte förstår är varför vi kritiserar varann. Som min läkare, och många andra, har sagt, det naturliga är ju att skaffa barn som ung. det är då kroppen klarar av det bäst, och det finns mindre risk för missbildningar osv.. så varför kritisera dem som gör det som deras kropp redan länge varit förberedd på? det finns ju inget naturligare. visst ska man också kunna ge barnen de de behöver, mat, kläder och kärlek. men man måste faktiskt inte vara superframgångsrik för att klara av det. och jag tror att barnet i första hand uppskattar mer att mamma har kärlek och värme att ge, än pengar. såklart ska man ha tillräckligt med pengar för att kunna ge en viss trygghet, men de flesta unga föräldrar klarar faktiskt av det jättebra. MEN, jag förstår också de som skaffar barn först som äldre. Kanske har de medvetet satsat på karriären först, för att de vill känna att de har allt de behöver för att kunna ge sitt barn trygghet och allt det behöver. Eller kanske har de inte hittat en lämplig partner förrän lite senare. Oberoende, det är ditt eget val. Inte ska unga föräldrar heller kritisera äldre föräldrar. Alla gör som de själv tycker är bäst för dem. Alla vill vi ju ge våra barn allt vad de behöver. Kanske har du orsak att kritisera någon för att den verkligen behandlar sitt barn dåligt, men att kritisera någon för hennes ålder? Nej, du har inget med det att göra. Känns ju hemskt att unga mammor, och "äldre" mammor är som två lag, som slåss mot varann.. Inte ska det ju vara så. Kan vi inte hellre vara på samma sida, och hjälpa varann, och fråga varann om råd, ifall det behövs? Känns så otroligt onödigt att hålla på bråkas om vem som är bättre, och vem som har rätt..
Men helt ärligt, är det verkligen ett krig mellan vi unga och de äldre?
Alla har åsikter vilket dom har rätt till, vissa av de "äldre" ställer frågor eller svarar på vad det tycker angående unga föräldrar och då kommer vissa av de yngre och blir jätte arga och irriterade för saker som absolut inte var riktat till dem personligen.
Det finns såklart en del är på familjeliv som kan vara rätt taskiga men i en tråd som tex heter "vad tycker ni om unga föräldrar?" så får man ta att en del har andra åsikter än en själv.
Däremot är det fel att komma och klaga i en tråd för unga föräldrar, det håller jag absolut med om.
Åldern spelar heller ingen roll för mig, ni unga föräldrar som stör er på att ni känner er påhoppade, lägg inte kommentarer om äldre föräldrar då heller. Dubbelmoral är det värsta jag vet, vill ni inte ha kommentarer om er ålder, kommentera inte andras.