• Runguska

    Får Posten lämna paket utanför dörren?

    Jag får flera gånger i veckan större brev/paket och ganska ofta lämnas dessa uppstickande ur brevinkastet eller stående bredvid dörren. Detta medför att jag för att vara säker på att min post inte kommer i orätta händer måste "vakta" brevbäraren och kolla när han/hon kommer om denne stoppar ner något som inte går ner eller ställer något vid dörren. Detta känns rätt så jobbigt, men då det är viktiga prylar jag får (skivor, böcker med mera att recensera) vill jag inte att de som jag skrev hamnar i orätta händer.

    Detta skrev jag om i en blogg, ej här på FL. Då säger folk att jag är lat och dum som klagar. Nu undrar jag - får posten lämna paket utanför folks dörrar?

  • Svar på tråden Får Posten lämna paket utanför dörren?
  • Tessou

    ludenben;
    Jasså.. där ser man! Hur har ni med de andra färgerna då? Vi har:
    Grön = Ej reklam
    Gul = Företag
    Orange = Kontor
    Ljusblå = Ej klump
    Mörkblå = ''den lokala tidningen'' men är även för sommargäster för lantisarna!

    När vi har någon i familjen som flyttat har vi en liten röd eftersändningslapp som det står ''Efters'' på och den delar man på mitten om det är en och har de lagring ellet tillfällig så sätter man en hel.

    Jobbar du för posten eller citymail? Det kanske är olika för olika företag? Jag jobbar för posten jag..

  • Åsa

    Är det olika rutiner? Här har de sagt till mig hos postombudet att inget som inte går igenom deras lilla "testbrevinkast" ska bäras ut utan aviseras och så får man gå och hämta. (Den är hälften så smak som vårt inkast ska sägas.)

  • Tessou

    Låter konstigt.. självklart vill man ju avisera så lite som möjligt - gäller nog både oss och de som ska ha paketet/klumpen...!

  • Suck och suck

    Vad korkade folk är som skriver att du är lat och dum!

  • W W

    de får inte lämna paket utanför dörren/vid brevlådan..
    jag har varit med om att paket har försvunnit, inte för egen del men för grannar.. bodde i studentkorridor o hade brevboxar nere i entrén.. kod för att komma in där iofs, men hela stan vet den(nämnde jag att det var studentlägenheter). där försvann det massor jämt, helt hopplöst..

    lite ot men ändå intressant.. för ett par år sedan så lämnade brevbärare paket vid mina föräldrars brevlåda (låda vid riksväg där det åker flera hundra bilar varje dag) o pappa som köpte saker för 1000-tals kronor blev inte glad.. men han ringde o talade om o sen dess så får han hämta ut alla paket som kommer till honom..

  • W W
    Aprilia skrev 2007-11-05 19:25:38 följande:
    vill du hellre ha avi så du får hämta ut det på närmsta ica?
    Jag vill MYCKET hellre hämta det på ica (eller i mitt fall okq8).. därför att då vet jag att det verkligen kommer till mig o inte till någon annan som inte kan se skillnad på mitt o ditt..
  • ludenben
    Tessou skrev 2007-11-05 21:00:20 följande:
    ludenben;Jasså.. där ser man! Hur har ni med de andra färgerna då? Vi har:Grön = Ej reklamGul = FöretagOrange = KontorLjusblå = Ej klumpMörkblå = ''den lokala tidningen'' men är även för sommargäster för lantisarna!När vi har någon i familjen som flyttat har vi en liten röd eftersändningslapp som det står ''Efters'' på och den delar man på mitten om det är en och har de lagring ellet tillfällig så sätter man en hel.Jobbar du för posten eller citymail? Det kanske är olika för olika företag? Jag jobbar för posten jag..
    Nä posten jobbade jag för (slutade 2006) haha vi hade röd för tillfälliga eftersändningar, gul för lagring av posten. Det var de enda vi markerade. Eller nä, det fanns en del ordentliga brevbärare på vårt kontor som markerade vilka som inte skulle ha reklam med. Jag hade allt i huvet haha så jag slarvade allt med att markera mitt distrikt och de som skulle gå mitt när jag var sjuk blev heltokiga
  • Tessou

    ludenben;
    Mm, jag vet också vilka i huvudet som ska ha och inte, har gått samma sträcka nästa hela tiden sen jag började! Men som sagt, man måste sätta ut för man vet aldrig när man blir sjuk, som jag är idag.. Ska bli kul å höra sen hur de saknat mig, de får posten så sent när inte jag går där säger dem, de boende..

Svar på tråden Får Posten lämna paket utanför dörren?