• Knasiga morsan

Hur blir hankatten efter kastrering???

Skulle verkligen behöva lite svar och lite historia från hur er hankatt blev när ni kastrerade honom. Blev han lugn? Som innan? Hur?

Min hankatt är nämligen helt hopplös.. Han är så vild så jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det. Något går sönder varje dag. Idag var det en lampa i fönstret.. Och han är inte kastrerad, och undrar ju då om det skulle hjälpa att kastrera honom, om han blir lugnare då..?

Samt - hur mycket betalade ni?

• Svar på tråden Hur blir hankatten efter kastrering???
  • Knasiga morsan

Mm det är också något som känns. Han kissar bara i sin låda men det luktar rätt ordentligt därifrån.

Ser gör jag att hans kulor har kommit ner och blir bara större och större för var dag som går..

Dessa två saker gemensamt gör att jag märker att han är/börjar bli könsmogen.

• Birgitta2
    Knasiga morsan skrev 2007-11-05 15:21:44 följande:
    Mm det är också något som känns. Han kissar bara i sin låda men det luktar rätt ordentligt därifrån.Ser gör jag att hans kulor har kommit ner och blir bara större och större för var dag som går..Dessa två saker gemensamt gör att jag märker att han är/börjar bli könsmogen.
    Ok, ta kulorna och skaffa lightfoder. Ingen kan garantera om han lugnar sig. Men tills han blir lite äldre kan du ju ta bort sånt som riskerar gå sönder.
  • Sommarkatten

Jag och mitt ex har haft sammanlagt 6 hankatter (men inte nu längre). Efter att dom kastrerats tycker jag att dom inte bråkat lika mycket med varandra. De försöker oftast inte "våldta" varandra länge och de kissar i lådan och inte överallt. Det kostade väl ett par hundralappar per katt, vilket det verkligen var värt.

I ♥ me
  • martinagirl

Våran Sigge blev kastrerad när han var ca 6 mån å han blev lugn å lat..Sover mest men får nått "idiotryck" ibland å springer runt som en galning i några minuter å sen lägger han sig å sover igen.. Ser ju helkul ut!!

• aihpoz
    martinagirl skrev 2007-11-15 22:34:21 följande:
    Våran Sigge blev kastrerad när han var ca 6 mån å han blev lugn å lat..Sover mest men får nått "idiotryck" ibland å springer runt som en galning i några minuter å sen lägger han sig å sover igen.. Ser ju helkul ut!!
    När en katt får såna ryck så beror det på att dom har överskottsenergi som innekatt..vi har 3st små troll och när alla får ryck på samma gång så flyger mattorna åt alla håll
  • smulizkramar

våran hankatt var mer vild än tam innan vi kastrerade honom. han bet och rev alla som kom och hälsade på, var helt omöjlig att ha att göra med. men sedan vi kastrerat honom är han from som ett lamm. han har blivit världens finaste och hur mysig som helst. nu är han så fin som man bara kan bli. han har slutat med sina bitarfasoner och slutat pinka överallt. helt underbar katt! hoppas det blir bättre om ni kastrerar eran katt. kram

• ANOF

Katten blir oftast mycket lungnare och försiktig och kanske lite rädd, katten blir också tjock så att du får fassa vad du ger den för mat. Du får fundera på om det verkligen är värt dom här bieffekterna.

• martinagirl
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:37:15 följande:
    När en katt får såna ryck så beror det på att dom har överskottsenergi som innekatt..vi har 3st små troll och när alla får ryck på samma gång så flyger mattorna åt alla håll
    Sigge får gå ut när han vill men vill oftast inte gå ut.Utan vi får "slänga" ut honom när han håller på för mycket..
  • skorpionen80
    ANOF skrev 2007-11-16 14:00:35 följande:
    Katten blir oftast mycket lungnare och försiktig och kanske lite rädd, katten blir också tjock så att du får fassa vad du ger den för mat. Du får fundera på om det verkligen är värt dom här bieffekterna.
    Försiktig och rädd? hur menar du?

Självklart är det värt det att katten har lättare att lägga på sig! De flesta blir lugnare, de kissar inte inne och juckar inte mot allt och alla ;) Det är bättre för katten också eftersom han inte ständigt behöver vara på jakt efter en hona.
  • Nirnaeth

Våra fortsatte som förr, helt galna.
    Det enda som slutade var deras parningsförsök med varandra (två hanar).

Den ena blev kraftigt överviktig, och den andra är slimmad..
    Den ena vrålar jämt, den andra säger aldrig nånting..

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • 061104

Jag kan säga av EGEN erfarenhet att katten mår mkt bättre av kastrering.
    Mina är så mkt lugnare, innan var dom både högt & lågt & den ena kunde kissa på mig när jag sov?! Han kissar inte längre

Till ANOF: Bieffekterna? Hur menar du då? Kan du specifera exakt vad du menar?
    Menar du att det skulle vara ngt dåligt att kastrera hankatten?

• pluppfamiljen

Min kaff blev lugn och fet och tråkig och sen dog han men det beroro nog inte på kastreringen utan tarmvred...

• Nirnaeth
    ANOF skrev 2007-11-16 14:00:35 följande:
    Oftast?? Vad grundar du det på? har du några fakta som du kanske kan visa upp?

Så vitt jag vet är det skonsammast mot djur som inte ska gå i avel, att dom får bli kastrerade.
    Rädd blir inte katten av kastrering, inte heller försiktig.
    fet kan den bli, men det är ägarens ansvar att sköta kosten och aktivera katten. Sen beror det lite på generna också!
    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Mangodina

Vår hankatt klättrade i gardiner och var jätte vild. 3 veckor efter kastrering så lugnade ham sig rejält och är nu en mycket lugnare katt och det är STOR skillnad. skulle säga att han är en riktigt lugn katt idag.

Svar på tråden Hur blir hankatten efter kastrering???