• SmurfGirl72

"styvbarn" Bonusbarn!

Man läser lite här o var om "styvföräldrar" kallar sina "styvbarn" för en massa namn. Jag tycker det är hemkt.När man ger sig in i ett förhållande så vet man att det finns barn med i bilden.Jag tror ärligt talat inte att det inte finns någon som inte vet det!

Hur kan man kalla småbarn för jävlar tex???

Jag vill ta bort ordet STYVföräldrar o skriva BONUS i stället...för det är vad det är tycker jag!

Jag är själv bonusmamma och visst kan det vara jobbigt...men inte mer jobbigt än mina barn isf!!!

Man måste försöka se det från barnets synvinkel med.Jag visste om att min sambo hade barn innan jag blev tillsammans med honom...o tar jag honom följer barnen med!

Blir bara så irriterad på hur vuxna människor kan behandla barn.Barn som inte har fått avgöra att hamna i den situation de har hamnat i. Barn gör inget utan anledning. Det är min åsikt iaf.

Ville bara skriva av mig lite!

Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • Svar på tråden "styvbarn" Bonusbarn!
  • SmurfGirl72
    Anonym (precis) skrev 2008-01-01 15:57:23 följande:
    Nej, det är uppenbart att du inte förstår. Tydligen har du själv inte stött på tillräckligt med svårigheter i livet för att få en bättre förståelse. Och jo, man behöver tydligt och klart vara något slags perfekt idealmänniska (som enligt mig inte finns) för att leva upp till dina föreställningar om vad man "ska" göra"
    Detta var ju lite skrattretgande faktist. Jag förstår visst. Jag förstår mycket väl att det inte är någon dans på rosor att vara bonusmamma. Jag förstår oxå att det är inte konstigt att bonusbarnen är som de är med en bonusmamma som säger att de är jävlar o gör orättvisor mellan dom o sina biologoska barn!

Att det är du som inte förstår har jag helt klart för mig då du pekar ut om idealmänniskan som inte finns. Jag har inte sagt att man SKA göra si eller så...men det är inte så svårt att se barn som barn o inte peka ut att det barnen tillhör inte mig o då kan jag säga si eller så...o framförallt GÖRA si eller så!
    Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • SmurfGirl72

Vilka problem jag har haft med mina bonusbarn är inte värre eller bättre än andras. Det är hur man tacklar dom o hur man ser på barnet som är det viktiga!

Är mitt bonusbarn på ett jävla humör en dag så tänker inte jag en massa negativa tankar om han eller hon bara för att det råkar vara mitt bonusbarn. Mina tanakr går EXAKT lika om det skulle vara mitt eget barn som var på ett jävla stridshumör en dag!

DÄR är skillnaden! Man behöver inte vara en idealmänniska för att förstå att man behandlar alla barnen lika!!!

• Anonym (precis)
    SmurfGirl72 skrev 2008-01-01 18:48:38 följande:
    Mina tanakr går EXAKT
    lika om det skulle vara mitt eget barn som var på ett jävla stridshumör
    en dag!DÄR är skillnaden!
    Så fantastiskt. Bara att gratulera, som sagt, för att dina tankar är _EXAKT_ lika som om det skulle vara ditt eget barn. Till och med dina tankar är perfekta, alltså. Ojoj, ja där ligger man ju definitivt i lä.
  • SmurfGirl72
    Anonym (precis) skrev 2008-01-01 21:56:10 följande:
    Så fantastiskt. Bara att gratulera, som sagt, för att dina tankar är _EXAKT_ lika som om det skulle vara ditt eget barn. Till och med dina tankar är perfekta, alltså. Ojoj, ja där ligger man ju definitivt i lä.
    Ja faktist är det så! Man kan inte göra någon skillnad på barn i samma hus. Hur skulle det se ut o framförallt...vilka konflikter det skulle ge om man skulle göra skillnad på barnen!

Man är int eperfekt för den saken skull...men med tanke på att du tycker att man är det när man är rättvis så säger det allt om hur du ser på dig själv som bonusförälder!

Kan knappast klanka på andra för att du ser dig själv som misslyckande!
  • SmurfGirl72

Ett bonusbarn gör en sak o det bilogiska barnet gör exakt likadant vid ett annat tillfälle...något som inte är bra då. OM nu bonusbarnet är en jävla plåga vad är då det biologiska?

Finns ingen skillnad på barn!

Om inte bonusbarnen är accepterande då förstår jag inte varför ni gav er in i förhållandet. Skulle varit roligt o veta om ni kan stå för att ni tycker sambons barn är några jävla plågor!

• Shasti

Själv ser jag mig varken som "styv" eller "bonus" _mamma_ över huvud taget. Sambons barn har redan en mamma och de behöver inte en till. Jag ser mig som en vuxen som de delar hem med på halvtid och som ska ge dem respekt och som har rätt att begära respekt tillbaka. Att man i viss mån "uppfostrar" eller påverkar dem som vuxen betraktar jag som samma sak som att andra vuxna i deras närhet påverkar dem, släkt, lärare osv. Men jag är inte deras mamma och kommer aldrig att bli. Medan de egna barnen jag kommer få kommer jag vara mamma åt, på alla sätt och vis. Enligt min uppfattning lurar man sig själv om man inbillar sig att man kan vara "exakt" likadan på alla sätt mot andras barn som mot sina egna, även om de är ens partners. Att döma andra på det sättet som du gör och framhålla dig själv som så mycket bättre tyder på rejäl omognad.

• SmurfGirl72
    Shasti skrev 2008-01-02 13:25:50 följande:
    Själv ser jag mig varken som "styv" eller "bonus" _mamma_ över huvud taget. Sambons barn har redan en mamma och de behöver inte en till. Jag ser mig som en vuxen som de delar hem med på halvtid och som ska ge dem respekt och som har rätt att begära respekt tillbaka. Att man i viss mån "uppfostrar" eller påverkar dem som vuxen betraktar jag som samma sak som att andra vuxna i deras närhet påverkar dem, släkt, lärare osv. Men jag är inte deras mamma och kommer aldrig att bli. Medan de egna barnen jag kommer få kommer jag vara mamma åt, på alla sätt och vis. Enligt min uppfattning lurar man sig själv om man inbillar sig att man kan vara "exakt" likadan på alla sätt mot andras barn som mot sina egna, även om de är ens partners. Att döma andra på det sättet som du gör och framhålla dig själv som så mycket bättre tyder på rejäl omognad.
    Det är ingen som har sagt att man ska gå in som mamma eller pappa. Man finns där för det barnet oxå om det skulle behövas. Jag dömer ingen heller utan jag delar med mig utav min åsikt utan att säga att någon är bättre ller sämre. Däremot tycker jag inte om att folk kallar barn för jävla plågor mm mm. Jag har själv barn som har bonusförälder o skulle bli hemsk ledsen omjag fick veta att tex min son skulle bli kallad för jävla plåga för at han råkar vara ett barn som inte är biologosk!

De som dömer isf är de som inte ser barnet som finns där o att det barnet är lika mycket värt som alla andra barn.

Kan man inte se till barnens bästa utan att sänka sig så lågt att kalla barn för olika saker...det kallar jag för omognad!

Jag är så pass vuxen o mogen så jag vet att barn inte ska särbehandlas!

Jag har egna barn...o min sambo har barn sen innan. Vi samlas alla varannan helg. Då ska min sambo bestämma vad hans barn får göra o jag ska bestämma vad mina barn får göra.Sen det barn vi har tillsammans ska vi gemensam bestämma över vad den får göra.

Här hemma har vi samma regler för alla barnen.OAVSETT vilket barn det gäller. Följs inte de reglerna så blir de tillsagda. Ska mina barn då bli tillsagda på ett fint sätt för att de är mina biologiska barn men de som är min sambos barn ska jag vräka av mig till att de är några jävla plågor som kommer o förstör min vardag?

Var är skillnaden? Mer än att det är två grupper av barn..biologiska o bonus???

Jag har inte sagt att den o den gör fel för att jag inte gör så som de. Däremot tycker jag det är mycket fel...omoget att sätta in barnen i olika fack.

Sen att jag skulle framhålla mig själv som mycket bättre vet jag inte vart du får ifrån.Här hemma funkar det om vi RESPEKTERAR varandras barn. I gengäld så får vi respekt från varandras barn.

Är det fel eller???
  • SmurfGirl72

Alltså...man ska även RESPEKTERA de barn som tillhär ens sambo...o inte bara sina egna. Är det svårt att göra det så anser jag att man inte har i ett sådant förhållande att göra.

MIN åsikt utan att verka bättre än alla andra. Jag VET dessutom att jag inte är bättre än alla andra o jag VET oxå att jag inte är ute o cyklar när jag säger att ALLA barn är lika mycket värda o ska respekteras!

• yubaba
    Shasti skrev 2008-01-02 13:25:50 följande:
    jattebra sagt
  • HopeFaith

Ordet dj.... är ju självklart alldeles för kränkande för
    att överhuvudtaget tänka om ngt barn anser jag.

• SmurfGirl72
    HopeFaith skrev 2008-01-02 23:44:35 följande:
    Ordet dj.... är ju självklart alldeles för kränkande föratt överhuvudtaget tänka om ngt barn anser jag.
    Ja det tycker jag oxå men tydligen så är det rätt så vanligt o godkännande att göra det. Skrämmande tycker jag!
  • SmurfGirl72

En vuxen människa kräver att ett barn ska respektera dom...men de tänker inte på att de själva måste respektera barnet.
    Som man bemöter blir man oftast bemött!

Som jag sen har poängterat innan så vet jag att det finns bonusbarn som kan vara lite av den västa sorten...MEN...det kan även vara den biologiska som kan vara det!

• Tezz72

Kan inget annat än att hålla med dig.

SmurfGirl72 skrev 2008-01-02 23:56:33 följande:
    En vuxen människa kräver att ett barn ska respektera dom...men de tänker inte på att de själva måste respektera barnet.Som man bemöter blir man oftast bemött!Som jag sen har poängterat innan så vet jag att det finns bonusbarn som kan vara lite av den västa sorten...MEN...det kan även vara den biologiska som kan vara det!
Svar på tråden "styvbarn" Bonusbarn!