• tröllkäringa

Hemlösa i Sverige och invandringen

Alltså nu får nån förklara för mig...för jag fattar inte nåt...

Varför tar vi in massa invandrare, tom så mkt att vi inte klarar av dom...när vi faktiskt har flera tusentals hemlösa svenskar som bor i kartonger(eller vad dom nu sover i....) och lever ett helvetiskt liv. Varför tar vi inte hand om vårat folk först innan vi tar in människor från utlandet. För mig är detta obegripligt. Vi borde väl hjälpa dom här hemma först och främst..nä för vi ska va så jävla snälla o hjälpa alla andra.....

varför är det så här??

(¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 10:27
    Vill klarlägga en sak....

Jag vill ha svar på min fråga för att bli mer klokare. Utan kunskap blir man knappast klokare. Jag tycker det är sorgligt att läsa vissa av era svar där ni dömer mig. Jag har blivit kallad korkad, dum och jag vet inte allt. Visst jag kanske är det men gör mig klokare då med bra svar istället för att döma mig!!!!!
  • Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen
  • micorazón

är ena föräldern inte född i sverige räknas man som andra ledets invandrare. Min pappa vars pappa var dansk är alltså andra ledets invandrare, även mina barn..

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • alisandra

såklart!

Jeta skrev 2008-01-08 20:22:58 följande:
    vi stöttar varann i allt
  • Jamson

Det är nog du som får förklara för mig hur du tänker, vad har de hemlösas situation med invandringen att göra?

• micorazón
    Jamson skrev 2008-01-08 21:16:32 följande:
    Det är nog du som får förklara för mig hur du tänker, vad har de hemlösas situation med invandringen att göra?
    antar att TS menar att pengarna som går till invandrarna istället skulle gå till de hemlösa.... typ
    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Jeta

Ja säkert att pengarna skulle till dem hemlösa istället!! tror mer på att topp politiker skulle bygga lyxvillor och centrala lyxlägenheter till sig själva

Det är pinsamt så man skäms!!

micorazón skrev 2008-01-08 21:18:14 följande:
    antar att TS menar att pengarna som går till invandrarna istället skulle gå till de hemlösa.... typ
  • non compos mentis
    Manchester skrev 2008-01-08 19:44:27 följande:
    Konstigt. Såvitt jag vet är det den definition som gällde tills för några år sedan. Numera ska du själv eller båda dina föräldrar vara födda utomlands för att du ska räknas som invandrare. I alla fall om man använder samma definition som SCB. I min familj är jag invandrare eftersom jag föddes under de år då mina (svenska) föräldrar bodde utomlands. Likaså är min dotter invandrare. Hon är född i ett annat land och kom till Sverige i samband med att vi adopterade henne. Min man är däremot helsvensk och därför är alltså vår son också svensk, född i Sverige av en svenskfödd och en utlandsfödd förälder. Kan tillägga att ingen av oss är muslim, ingen av oss lever på bidrag, förutom under barnledighet och ingen av oss ägnar sig åt grövre kriminalitet. Vi är alltså som invandrarfamiljer är mest.
    Men shit! Då är jag alltså per definition invandrare. HA! det var lite roligt att veta Jag är inte heller muslim, jag har förvisso lite studiebidrag, men jag är inte kriminell. Kanske dags att bli det nu när jag är invandrare och allt...
  • tröllkäringa

Kan meddela att jag har invandrare i min släkt.......

och tack för all information jag fått, nu blev jag lite klokare och kan se på det med andra ögon.....

Jeta skrev 2008-01-08 22:01:47 följande:
    Ja säkert att pengarna skulle till dem hemlösa istället!! tror mer på att topp politiker skulle bygga lyxvillor och centrala lyxlägenheter till sig självaDet är pinsamt så man skäms!!

ja nu va det inte riktigt så jag menade men men det är lätt att döma mig.....

Tack återigen för alla svar. Nu lämnar jag denna diskussionen då jag fått de svar jag behövde

ha en bra dag

• tröllkäringa

Japp jag är alltså en andra ledets invandrare.....hahaha ingen som trodde va

micorazón skrev 2008-01-08 21:02:21 följande:
    är ena föräldern inte född i sverige räknas man som andra ledets invandrare. Min pappa vars pappa var dansk är alltså andra ledets invandrare, även mina barn..
  • alisandra

Nej, mycket svårt att tro efter dom trådar du har startat.
    Du verkar ju ha ganska mycket fördommar mot invadrare och utlänningar. Men där ser man..

tröllkäringa skrev 2008-01-09 07:24:54 följande:
    Japp jag är alltså en andra ledets invandrare.....hahaha ingen som trodde va
  • tröllkäringa
    alisandra skrev 2008-01-09 19:43:38 följande:
    Nej, mycket svårt att tro efter dom trådar du har startat.Du verkar ju ha ganska mycket fördommar mot invadrare och utlänningar. Men där ser man..

ja jag HAR fördomar mog VISSA av dom, jag drar absolut INTE alla över en kam. Sån är jag absolut inte. Men jag fördomar har jag..vissa av dom befogade och vissa kanske inte. Och det är säkert pga okunskap och därför startar jag vissa trådar för att bli mer kunnig och mindre fördomsfull.

Står för mina fördomar JA och varför jag startar trådar också om invandrare mfl....

• alisandra

Men varför starta en massa o du fått svar här nu då?
    Så irriterande när folk dömmer våra invandrare, alla har det faktiskt inte så lätt!
    Och alla kommer inte hit för att leva på bidrag för att dom har hört att det är så man gör här.
    Tänk att MÅNGA har flytt sina länder i krig.
    Något du aldrig kommer kunna förstå, antar jag.

tröllkäringa skrev 2008-01-09 20:44:45 följande:
    ja jag HAR fördomar mog VISSA av dom, jag drar absolut INTE alla över en kam. Sån är jag absolut inte. Men jag fördomar har jag..vissa av dom befogade och vissa kanske inte. Och det är säkert pga okunskap och därför startar jag vissa trådar för att bli mer kunnig och mindre fördomsfull.
    Står för mina fördomar JA och varför jag startar trådar också om invandrare mfl....
  • tröllkäringa
    alisandra skrev 2008-01-09 21:08:31 följande:
    Men varför starta en massa o du fått svar här nu då?Så irriterande när folk dömmer våra invandrare, alla har det faktiskt inte så lätt!Och alla kommer inte hit för att leva på bidrag för att dom har hört att det är så man gör här.Tänk att MÅNGA har flytt sina länder i krig.Något du aldrig kommer kunna förstå, antar jag.
     men har DU svårt att förstå vad jag säger`?

jag dömer INTE ALLA!!!!! jag har fördomar JA men INTE mot alla!!!!! drar inte alla över en kam!!!!

klart som korvspat att jag vet att många kommer hit pga krig mm, har aldrig påstått nåt annat heller och flertal har haft en helvete och Sverige är enda räddningen...
  • tröllkäringa
    alisandra skrev 2008-01-09 21:08:31 följande:
    Men varför starta en massa o du fått svar här nu då?Så irriterande när folk dömmer våra invandrare, alla har det faktiskt inte så lätt!Och alla kommer inte hit för att leva på bidrag för att dom har hört att det är så man gör här.Tänk att MÅNGA har flytt sina länder i krig.Något du aldrig kommer kunna förstå, antar jag.
    jag har förresten inte startat en massa, jag har startat denna tråd och en om julmusik i skolan....ingen mer vad jag vet om..men du kanske har mer koll på mig än jag själv?
  • transparent

Och nu 10 år efter trådstarten har antalet hemlösa (födda i Sverige) ökat.
    Men det klart att vi ska hjälpa Abdul Kamel & Co.

• transparent
    transparent skrev 2018-11-16 07:37:47 följande:

Och nu 10 år efter trådstarten har antalet hemlösa (födda i Sverige) ökat.
    Men det klart att vi ska hjälpa Abdul Kamel & Co.

Abdul Kamel & Co kulturberikar Sverige. Vet inte hur, för det jag ser mest är hur de skräpar ner mest, förstör mest. Sen belönas de med nya kök, inredning osv. Det är synd om dom.
  • K Kalle
    homemade skrev 2008-01-07 16:19:57 följande:

Det finns hemlösa i sverige för att de ej accepterar de regler/krav kring den hjälp som finns ställer. Härbärge kräver drogfritt mm

OK du har noll koll när det gäller hemlöshet märker jag. De allra flesta som är hemlösa har inga andra problem än att de har för låg inkomst. De flesta har alltså INTE sociala problem eller problem med droger. De flesta sover inte heller på parkbänkar utan någon natt här och någon natt där hos olika släktingar/vänner/socialens boenden osv. Många hemlösa är barn.
Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen